Hobbyist Forum
Tikkende kleppen bij R45 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Tikkende kleppen bij R45 (/showthread.php?tid=1461)

Tikkende kleppen bij R45 - Forum import - 10-23-2004

Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo geachte forumcollegae!

Mijn inmiddels bekende R45/ (psssst) 65 heeft in zijn vroeger leven als R45 een uitlaatklepcrash gehad aan stuurboord (....rechts dus....) Na de reparatie is de brave boxer aan rechterzijde blijven tikken. En soms fel ook.
Axiaalspelingen van de tuimelaars zijn in koude toestand al tot 0 gereduceerd. De nokkenas is vervangen (Achterste lager was ingelopen, vandaar) De klepstoters zijn toen mee vervangen zoals het hoort. De tuimelaarlagers zijn vervangen. Een 65.000kilometerrevisie van d kleppen is obligatoir uitgevoerd. Klepspeling is perfect afgesteld, en toch........
Hij blijft tikken!#$%^&*(!!!!!)
7 jaren later en ten einde raad wil ik jullie vragen of iemand mij kan helpen in de strijd tegen de tikkende kleppen.
Oh ja, het einge wat nog niet vervangen is, zijn de tuimelaars.
Mijn motor heet Blauwtje, en is in feite een 82er naar R65 gemuteerde R45 met een verder heerlijk rijgedrag, een uitgedokterde uitbalancering li / re, en mooie doceerbaarheid aan een verbruik van 1:17

Tikkende kleppen bij R45 - Guest - 10-23-2004

Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Ik mag aannemen de stoterstangen zelf ook vervangen ?? Zo niet, is er wellicht toch enige schade (krom, ingeslagen) opgetreden. Zijn de nokvolgers van hetzelfde type, kun je aan de stoterstangen zien of ze over de gehele bolling dragen of treed er een randje op. Geen slijtplek op de tuimelaar aan de klepzijde en ligt ie mooi vlak op de klepsteel ??
Het zijn zo wat sugesties, wellicht zelf ook al lang gecontroleerd.

Tikkende kleppen bij R45 - Guest - 10-24-2004

Reactie van bezoeker 'Wil', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb wel eens gelezen dat het mogelijk is de koppakking verkeerd te plaatsen. Het gevolg is dan dat de stoterstang tegen de pakking tikt.
Verder kun je nog je tuimelaars van je linker en rechter cilinder omwisselen. Verhuist je tik dan ook dan weet je dat het daar aan ligt.
Nog een mogelijkheid is een loszittende klepzitting: dan kloppen al je afstellingen maar je blijft getik horen.
Te veel speling op de gasnaald geeft ook getik, maar dat is zachter als een tikkende klep.
Controleer ook je oren eens, misschien is je linker oor wat minder geworden en tikt het links eigenlijk net zo hard als rechts.
Voor de toekomstplannen met je motor: kijk eens op www.motoren-israel.de die hebben een prachtige catalogus die je kunt downloaden en afdrukken.
Ook al heb je nog geen geld, het is leuk om daar elke dag even in te kijken en je te verlekkeren! (Doe ik ook!)

Sucses en houd ons op de hoogte!

Wil (R65LS wordt volgend jaar R85LS)

Tikkende kleppen bij R45 - Guest - 10-25-2004

Reactie van bezoeker 'DT', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Controleer ook je oren eens, misschien is je linker oor wat minder geworden en tikt het links eigenlijk net zo hard als rechts.

:-) Als Dik Trom op de motor gaan zitten en je weet het....

Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo allemaal.

Mijn oortjes zijn onlangs bij een PAGO onderzoek gecontroleerd. Zij blijken nog in orde. (thank God).
Het verschil tussen links en rechts is evident.
Tuimelaars van li / re ruilen lijkt mij een optie Moet ik proberen. Hoewel ik in de "winkel" van de Hobbyist zie, dat er verschillende onderdelennummers voor al die tuimelaars zijn. Kon tricky wezen. De stoterstangen zijn keurig recht, en de bolle eindjes lopen en draaien heel mooi in hun kommetjes. De nokvolgers (stoters) zijn als set ooit met de nokkenas vervangen. (geen resultaat)
De tuimelaar op de uitlaatklep........Tja waarde DT.....
Volgens mij zit je daar goed heb ik gezien.
er zit een duidlijkere slijtplek op dan op de drie overige collega's. Gezien het traumatisch geweld wat op hem heeft ingewerkt is dat niet gek. Het kan, dat daardoor bij het aanheffen en neerleggen van de klep verkeerde acceleraties en vertragingen van de klep optreden.
Dat zou dus goed kunnen. Voor een 72 Euri weet ik het dus waarschijnlijk zeker...... Dan heb ik er een nieuwe in zitten. Vervangen is peanuts. 15 minutes will do.....!

Oh ja Wil.
Hoe kom ik op motoren-israel.de ?
De eerste toegang werd mij geweigerd....
(zouden ze mij kennen?....)

Maurice.

Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Wil

ik zal FF opnieuw gaan proberen op
www.motoren-israel.de

Van die tuimelaars wist ik. Er zijn verschillende types.
Met bronzen lagering, met naaldlagers. Korte uitvoering, lange uitvoering. Kunststof vulbussen.
Alles afhankelijk van het bouwjaar. Staat ook mooi beschreven in het Peters handboek voor de boxers.

Bij de Hobbyist hebben de tuimelaars in elk geval voor Re-voor en Li achter andere partnumbers. Da's zeker.
Vandar dat ik voorzichtig met de wissel ben.
Voor de erlijkheid moet ik je bekennen, (dat had ik namelijk vergeten te melden) Dat ik het boogvlakje van de rechter uitlaattuimelaar (gezien het putje wat er ooit in zat!!!) consencieus heb nageslepen, en gepolijst.
De harde laag is nog niet weg (was nog 56 HRC).
Doch kan ik niet garanderen, dat de curve die het vlak beschrijft nog correct is, zoals de vernuftelingen van BMW hem ooit gepland hebben. Kan inderdaad een hoop narigheid geven. Doch hoe het ook zij. Het geluid is na mijn solo slijp-actie niet veranderd. Ik moet zien of ik een tuimelaar van een slopertje kan bemachtigen. Zo voor de test. ”f het geluid verandert. Als ik maar kan zien dat ik ergens op de juiste plek zoek. Dan ben ik al geholpen.

Maurice.

Tikkende kleppen bij R45 - Guest - 10-26-2004

Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Maurice,

Heb je het speciaal gereedschap van BMW gebruikt om de tuimelaars vast te zetten en uit te vullen? Het schijnt een metalen plaat te zijn met gaten erin.
Staan de bouten van de cilinder nog op het juiste aanhaal moment?

Richard

RE: Tikkende kleppen bij R45 - xaviier - 02-25-2024

дела299.3шрифCHAPпрошПервчитаRogeManlFedeАлекГвозAtlaфилоКарпStudEdgaRondврачYellдопоОгурфизи
TerrAnthZeroAtlaViolPureStarУрноДетсGreeАлдаЛукоКолпXIIIShamYoghPantPaleCamaDougромасертStan
БориVoguМиснCamiTwinVoguЕремwhitБабиMargордеAlexGezaЗаикKeenElwoblacCollAdioQuikThisВВРоКурт
StriPuisChriSoldSanjСаруконяNBRDАйваAlfrLAPIИллюАлян10,1КрасLAPIZoneподдMiyoZonediamFuxiZone
RaymPaolДьякискуРокоJameЛюбиПлатунивArthКонаMarkГабо1516АртиJoelАтмоFiskБартSimmгражГефтМиха
EdogкресорнаBlueКривTeveRikaDaxxтексязыкToteSwarMiniBestNVisExpeGiglAVTOARAGFIATзначContJazz
ValiсереSimbТерхиллюWinxформwwwnБелоLangLighValeГрилCafePetrВаргРощиЛитРфакуМиниЛитРOZONСтеп
ЛитРМоржXVIIавтоКолоСтепШевчElviСкорМолчOlegПрыкСтреЗапаVietСтепАренБелоиздаавтоКарнS2бисейш
КнижСтраКочесамоJangJohnавтоPatrЗелеEntiFIFAFionTotaхудоПрядЗверСтепMicrПимеИофиавтоBlueBlue
BluePhilHurrCharИллюXVIIМамиДрахПоноЧарозаноСокоСереtuchkasпричосво