Hobbyist Forum
slecht startende r100rs - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: slecht startende r100rs (/showthread.php?tid=1431)

Pages: 1 2

slecht startende r100rs - Forum import - 10-12-2004

Reactie van bezoeker 'ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo, het begint wat kouder te worden en heb direkt een probleem met het starten van mijn r100rs uit '81. Het is eigenlijk al een tijdje langer aan de gang dat 'ie eerst op 1 cylinder start en dan na ~20 s de tweede erbij komt.

Ik had vanmorgen de indruk dat de accu de startmotor niet snel genoeg rond krijgt. Maar gezien de vertraagde start van de 2e cylinder, lijkt dat niet het enige probleem.

De afstelling v/d carb's is volgens mij goed en als ie warm is, loopt en start hij als een zonnetje.

Heeft iemand ideen hoe dit te verhelpen? Alvast bedankt voor reakties!

Groeten, Ronald

slecht startende r100rs - Guest - 10-12-2004

Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Ronald,

Vaak leveren de bobines dit probleem, probeer er een ander setje.

Richard

slecht startende r100rs - Guest - 10-12-2004

Reactie van bezoeker 'coen zondervan', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Ronald,

je probleem klinkt bekend, mijn RS uit 77 had er ook last van. zodra het koud werd draaide de motor met starten nog nauwelijks rond, daarnaast startte ' ie ook slecht als het vochtig was. Ik heb er vier dingen aan gedaan:
1- startmotor gereviseerd. deze draait nu echt merkbaar sneller rond.
2 - bobines gedemonteerd en contactoppervlak (binnenin dus) van de bougiekabels schoongemaakt (zat oxide op) en uitwendige contacten opgeschuurd
3- nieuwe bougiekabels gemonteerd
4 - de massakabel door een nieuw exemplaar vervangen

ben tevens een Optimate gaan gebruiken en heb sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
groeten, coen

slecht startende r100rs - Guest - 10-13-2004

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Simpel testje; sluit de bougiekabels eens kruislings aan, dus de linker bougiedop rechts en omgekeerd.
Als nu de andere cylinder achter blijft is het een ontstekingsprobleem.
Wissel dan de kabels op de bobine, en kijk welke nu niet wil, zo kan je bepalen of het een bobine, of een kabel probleem is.

Groeten, Paul.

Reactie van bezoeker 'ronald', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi,

Dank voor jullie reakties. De accu staat nu onder lading. Ik zal binnenkort eens e.e.a. testen. Nadeel is wel dat als 'ie eenmaal gestart is het probleem zich pas herhaalt als 'ie weer helemaal koud is. Nog een paar vragen/opmerkingen...
- is het mogelijk om bobines te testen op een goede werking? Een ander setje heb ik namelijk niet liggen.
- ik zag dat er ook de isolatie van de massakabel (van accu naar blok) niet helemaal netjes meer is. Maar beschadigingen raken verder niets. Kan dit echt een grote invloed hebben?
- bougiekabels heb ik van de zomer al eens vernieuwd, omdat er behoorlijk wat scheurtjes in de oude zaten.

Groeten, Ronald

Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Bobines kan je doormeten.

Tussen de beide kabelschoen aansluitingen (1 en 15); 0.7 Ohm
Tussen 15 en waar de bougiekabel uitkomt; 3.7-5.3 kOhm.

Testen kan met een stuk huis-tuin en keuken koperdraad, draai aan de ene kant van de kabel een lus die je in de bobine steekt, de andere kant net niet tegen het motorblok, starten, en kijken of de vonk ongeveer 6mm overbruggen kan.
Moet een mooie, blauwe vonk geven, niet zo'n lullig geel waakvlammetje.

Groeten, Paul.

slecht startende r100rs - Guest - 10-15-2004

Reactie van bezoeker 'hidde visser', geïmporteerd van het oude forum:

Misschien ten overvloede maar mijn RS uit 77 had hetzelfde probleem en het bleek dat er 1 kabel van de choke kapot was en er dus maar op 1 carburateur gechoked werd

slecht startende r100rs - Guest - 10-16-2004

Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:

Morgen Ronald,

Mijn r100 uit '82 komt ook moeilijk aan de praat, zeker als het koud is. Ik moet altijd 3 x starten:zonder choke, met 1/2 choke, choke uit en dan dan komt hij op gang. Dit fenomeen is er al vanaf nieuwstaat. Start altijd eerst op een cylinder, daarna volgt de andere. Ik rij altijd weg zonder choke. De eerste meters houdt hij in, tijdens het optrekken even de choke vol open en onmiddellijk erna weer dicht en probleem is over. Ik vermoed dat de oorzaak de volgende is: De 2 ontluchtingsslangen in de aanzuigbuizen monden vlak voor de carburateur uit. Bij het verwijderen van de aanzuigbochten, staat er altijd een laagje olie in de buis. Bij stilstand verzamelt er zich olie, welke in het aanzuigkanaal van de carb. komt(stationair luchtkanaal). Bij het starten nu, moet eerst deze olie worden weggezogen. Vandaar de startproblemen. Misschien heb je er wat aan.
Tip: De slangklemmen van de luchtinlaat/carb. heb ik een halve slag verdraaid. Na elke rit lag er nl. olie onder de 2 carb. , is nu voorbij

Groeten,
Frans

Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum:

Als er mensen zijn die veel moeite hebben met het ronddraaien van de startmotor tijdens het starten, is het verstandig om eerst de spanning te meten die op de startmotor is.
Meten tussen de massa van de startmotor en de plus aansluiting die de startmotor in gaat.

Dit is voor elke verbrandingsmotor van elk voertuig erg belangrijk.
Het gebeurt vaak, vooral als de kou toeslaat, dat als er meer startstroom nodig is, dat er een grote spanningsval door de grotere startstroom gaat ontstaan door de bekabeling die vaak erg dun is.
Eventuele stekkerverbindingen zijn ook belangrijk, net als de aansluiting op de accuklemmen.

Meet met een universeelmeter of als die niet in de doos aanwezig is met een testlampje van 12 volt, waar de eventuele spanningsval optreedt.
Vele malen heb ik een spanning van lager dan 8 volt tijdens het starten gemeten die voor de bobines dan ter beschikking stond door de spanning tussen de accu en de startmotor.
Groetjes,
Marco

Reactie van bezoeker 'walter', geïmporteerd van het oude forum:

Als er zoveel olie uit de ontluchting komt dat die in het stationair luchtkanaal de doorstroming verhindert is het volgens mij tijd voor een set nieuwe zuigerveren of een nieuwe carterontluchting. Wat ik bij mijn R80RT merk is dat ik als het kouder wordt van het gas af moet blijven bij het starten. Choke vol erop en een heel klein beetje gas na de eerste tekenen van leven. In de zomer is het gewoon gas los, en gaan, maar nu heeft ie even opwarmen nodig en de gasklep te ver open is dan net te veel. Zeker omdat de accu vorige winter al moeite had om langdurig te kunnen doorstarten moet de eerste klap raak zijn.

Succes, Walter