koppakking vervangen - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: koppakking vervangen (/showthread.php?tid=1251) Pages:
1
2
|
koppakking vervangen - Forum import - 07-22-2004 Reactie van bezoeker 'Wybe', geïmporteerd van het oude forum: Van mijn R 80 Rt moet ik de koppakking vervangen. Kan iemand mij zeggen op welke waarde ik de momentsleutel moet instellen? koppakking vervangen - Guest - 07-24-2004 Reactie van bezoeker 'Arnold ', geïmporteerd van het oude forum: Neem eens een onderhouds boek terhand. Arnold koppakking vervangen - Guest - 07-25-2004 Reactie van bezoeker 'ludo', geïmporteerd van het oude forum: Wybe, heb even het o.h. boek van Peters geraadpleegd. Niet alleen de aanhaalmomenten, maar ook de volgorde is belangrijk. Als ik je E-mailadres weet, wil ik de gegevens wel scannen en mailen. Groet, Ludo. koppakking vervangen - Guest - 07-25-2004 Reactie van bezoeker 'tak', geïmporteerd van het oude forum: En ook de stand van de zuiger op het moment van aantrekken. Lees even goed een paar werkplaatshandboeken door. koppakking vervangen - Guest - 07-25-2004 Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Wybe, Volgens mij moet ie op: max 40 Nm staan (kijk het wel even na,alle boxers die ik gehad heb: hebben deze waarde). Meestal vind ik 35 Nm genoeg, omdat de draadeinden in het aluminium motorblok niet zo stevig zijn. Inderdaad: zet die zuigers op het bovenste dode punt, zodat de stoterstangen niet 'tegenwerken'. Wel kruislings beginnen en in drie fasen opbouwen. Inderdaad :kijk eens in een onderhoudsboek. koppakking vervangen - Guest - 07-25-2004 Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Johs Kun je mij eens uitleggen wat je bedoeld met stoterstang tegenwerken. Groeten Arnold koppakking vervangen - Guest - 07-25-2004 Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Arnold, Tsja, wat weet je van de viertactmotor!! Zal proberen kort en duidelijk te wezen: dit type motor, de viertact dus, heeft per 2 omwentelingen van de krukas slechts 1 keer een arbeids-slag. 2 keer de krukas rond betekend dus ook 2 keer de zuiger op en neer in de cylinder. Als we beginnen in de bovenste stand van een zuigerBDP, bovenste dode punt) Zuiger gaat omlaag en zuigt via de inlaatklep die open is, vers mengsel naar binnen. Zuiger is beneden, inlaatklep sluit, en zuiger gaat weer omhoog, de compressieslag. Hier word het verse benzine/lucht mengsel samengedrukt. In en Uitlaatklep zijn gesloten. Zuiger aangekomen in bovenste dode punt, ontsteking, (een vonkje dus), gecomprimeerde mengsel ontbrand en duwt de zuiger met grote kracht weer naar beneden, de arbeidsslag. Als zuiger beneden is aangekomen, opent de uitlaatklep, zuiger gaat weer omhoog en duwt verbrande gassen door de uitlaatklep naar buiten, dit is dus de uitlaatslag. Als zuiger weer boven is aangekomen, gaat de uitlaatklep dicht en de inlaatklep open, zie begin van dit verhaal, we beginnen weer met de inlaatslag. Hierin zit een overlapping, inlaatklep opent voordat uitlaatklep gesloten is. Als je op dit punt de cilinderkop zou vervangen, zou je ook de tegenwerking van de stoterstangen moeten overbruggen, want beide willen een klep, zowel de inlaat als de uitlaatklep dus, openen. Dus wil je de koppaking vervangen, of de cylinderkop demonteren, doe je dit dus op het bovenste dode punt na de compressieslag, en niet het bovenste dode punt na de uitlaatslag. Dus in het kort: Inlaatslag=zuiger omlaag, alleen inlaatklep open. Compressieslag= zuiger omhoog, beide kleppen gesloten. Arbeidsslag=zuiger gaat omlaag, beide kleppen gesloten. Uitlaatslag= zuiger gaat omhoog, alleen uitlaatklep open. Inlaatslag= zuiger omlaag, inlaatklep open, enz, enz. Hier zie je dus dat tussen de compressie en arbeidsslag beide kleppen gesloten zijn en tussen uitlaat en inlaatslag de uitlaatklep dicht gaat en de inlaatklep open. Hoop dat dit duidelijk is! Groeten, Ludo. koppakking vervangen - Guest - 07-26-2004 Reactie van bezoeker 'Wybe', geïmporteerd van het oude forum: Ludo, Dat is een reactie waar ik wat aan heb. De werkplatboeken zijn onderweg. het is fijn als je alvast een paar dingen kan doen.Mijn e-mail adres is wepema@kabelfoon.nl. Wybe koppakking vervangen - Guest - 07-26-2004 Reactie van bezoeker 'Johs heymink', geïmporteerd van het oude forum: Beste Ludo, Aan dit antwoord heb ik niets toe te voegen!! Groetjes koppakking vervangen - Guest - 07-26-2004 Reactie van bezoeker 'Arnold', geïmporteerd van het oude forum: Beste Ludo, Bedankt voor je uit leg, helemaal duidelijk wat je bedoeld.Maar als ik een kop monteer draai ik de klep stel boutjes helemaal in dan heb je ook nergens last van. Groeten Arnold |