Hobbyist Forum
Zwabberende R100RT van 82 - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Zwabberende R100RT van 82 (/showthread.php?tid=1181)

Pages: 1 2

Zwabberende R100RT van 82 - Forum import - 06-29-2004

Reactie van bezoeker 'Jan Zwart', geïmporteerd van het oude forum:

Ik zit hier al tijden mee met dit nare gezwabber, vooral boven 110 km/u. Koni shocks achter, nieuwe Metzelers, maar niets helpt. Het voelt nog steeds onstabie, alsof er echt iets los zit. Brug afgesteld(incl. voorspanning etc), ook balhoofdspeling gecontroleerd. Met koffers is het erger. Kan dit aan de voorvering liggen? Wie kan mij raad geven?

Zwabberende R100RT van 82 - Guest - 06-30-2004

Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Voor de zekerheid:

- bandenspanning gecontroleerd?
- leeftijd banden? (bij meer dan 5 tot 8 jaar wordt rubber te hard)
- zijn banden voor en achter wel van zelfde merk en type?
- staan wielen wel recht achter elkaar? (controleer met rei)
- zit er een slag of andere beschadiging in de velg(en)?
- heb je recent het voorwiel gedemonteerd gehad? Controleer dan eens of je het wel goed terug gemonteerd hebt (zie ook de volgende link: http://www.hobbyist.nl/forum_reacties.php?id=1141)

Het kan verder zeker aan de voorvering liggen, meer bepaald de demping. Ververs de voorvorkolie eens. Nog beter: haal de dempers ook uit elkaar en maak ze goed schoon (na verloop van tijd vervuilen ze zodanig dat ze niet meer goed werken, ook niet na olie verversen).

Succes

Zwabberende R100RT van 82 - Guest - 06-30-2004

Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:- leeftijd banden? (bij meer dan 5 tot 8 jaar wordt rubber te hard)
- zijn banden voor en achter wel van zelfde merk en type?
Sorry, even over het hoofd gezien dat je al schrijft dat je nieuwe Metzelers hebt. Vergeet deze twee daarom.

Waar je echter wel nog naar zou moeten kijken zijn de wiellagers, zowel voor- als achterwiel.

Zwabberende R100RT van 82 - Guest - 07-01-2004

Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb het ook gehad en het werd al gauw duidelijk dat de achterste wiellagers speling hadden. Je kunt dat goed kontroleren door het achterwiel ter hoogte van de achterbrug heen en weer te drukken. Mte het vervangen moet je goed weten wat je doet of ga liever naar een ervaren monteur ivm pasbussen {vulbussen} die tussen de lagers opgesloten zitten. Succes.

Hans,k75c1985.

Zwabberende R100RT van 82 - Guest - 07-01-2004

Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Een nieuw balhoofdlager deed bij mij wel wat.
Ik heb trouwens met macadams van Michelin minder problemen dan met metzeler of conti.
Helemaal halverwege het slijtage proces.
Macadams zijn volgens mij beter toegespitst op de R100 dan die andere twee merken.
Wat je ook kunt doen is wat met de hoogte instelling van de achter schokbrekers spelen.
Zet je hem daar lager dan staat je voorvork ook wat verder onderuit. Of wat hoger maar dat zal het alleen maar verergeren.
Wat ook zou kunnen helpen is de voorwielophanging eens los te schroeven (zie topic over stugge voorvork, veert de voorkant wel lekker losjes?) en dan weer vast.
Mijn R100RT slaat vooral bij lage snelheden 60-70km/u
Dan is het zaak snel de kinnebak dicht te doen bij de systeemhelm...
Ook bij mijn r100 is het erger met volle bepakking rond de 150.
Maar dat heeft vooral te maken met de bagagerol overdwars boven op de koffers. Die zal de luchtstroom/loslating zeker geen goed doen.
Als laatste de bandenspanning.
Ik heb er altijd redelijk wat wind in de banden.
2.4 minimaal

Zwabberende R100RT van 82 - Guest - 07-02-2004

Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Dag Jan,

Probeer eens het voorwiel tussen de benen te nemen en dan het stuur bewegen, om te controleren of er torsie of speling in de voorvork aanwezig is.

Wat Dick schrijft de uitlijning is ook heel belangrijk, met name het "dogtailing".
Dit is als het achterwiel niet spoort:
- niet in het hart van het frame
- niet evenwijdig met het hart van het frame.
Hierdoor zullen de wielen niet over dezelfde lijn over de weg gaan, een beetje naast elkaar, dan krijg je ook die instabiliteit.
Groetjes,
Marco

Zwabberende R100RT van 82 - Guest - 07-02-2004

Reactie van bezoeker 'leon', geïmporteerd van het oude forum:

Misschien een overbodige opmerking, maar toch. Zwabbert je motor ook wanneer je alleen op de snelweg zit, enkele honderden meters niets voor je. Vergis je namelijk niet in de turbulentie die auto's, busjes en vrachtauto's veroorzaken.
En inderdaad wordt het van koffers niet beter. Daarom ook staat aan de binnenkant van de kofferdeksels dat je liefst niet sneller dan 130 km/u moet met koffers.

Zwabberende R100RT van 82 - Guest - 07-06-2004

Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Wiellagers hebik enkele jaren geleden vernieuwd, maar dat maakte geen verschil uit.
Lagers zijn nog goed. Voorwiellagers moeten deze winter vernieuwd worden.
Bedankt voor je reaktie

Zwabberende R100RT van 82 - Guest - 07-06-2004

Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum:

Marco bedankt! Ik ga dat zeker nakijken. Toen ik motor kreeg (letterlijk : het was een kado), zat het achterwiel niet in het midden. Dat heb ik gecorrigeerd, maar misschien was dat omdat hij inderdaad niet oplijnde. Dus dat ga ik opmeten met een hoekijzer.

Zwabberende R100RT van 82 - Guest - 07-07-2004

Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Ik weet het niet helemaal zeker maar volgens mij zit het achterwiel bij deze BMW types nooit recht achter het voorwiel !
Wie weet het wel zeker?

Ad