Hoger benzine verbruik en slecht trekken onderin R90s - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: Hoger benzine verbruik en slecht trekken onderin R90s (/showthread.php?tid=1070) |
Hoger benzine verbruik en slecht trekken onderin R90s - Forum import - 05-24-2004 Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum: Voorgeschiedenis: Omdat de bouten van het vliegwiel/krukas afgeboken waren heb ik de motor totaal moeten demonteren. Na montage bleek de motor met name in het onderste, onder de 2500 rpm, slecht op te pakken. Als ik gas geef bij lage toerentallen dan gebeurt er, op schokken na, een hele tijd niets. De motor pakt absoluut niet op. De volgende zaken hen ik al gechecked: >Compressie: 8,9 bar (beide zijden) >Contacthoek 78 graden >Ontstekingstijdstip (middels stroboscoop) >Het benizine verbruik is opgelopen naar 1:15 (was vroeger 1:20) >Klepspeling ok >De carburatuer ( Dell orto's) zijn reeds meerdere malen synchroon afgesteld. >Sproeiernaald staat nu in de hoogste stand (onderste inkeping. Voorheen stond hij in het midden maar als ik hem daarin zet dan pakt hij nog slechter op. Bij de middelste stand was het verbruik trouwens ook 1:15 >De bougies zijn niet perfect ree bruin maar iets witter. Voorheen waren ze echt perfect. Opmerking: >Als de motor koud is en de choke staat erop dan trekt hij wel goed. >De topsnelheid ligt lager, ongeveer op 170 km/hr. Voorheen reed hij aanzienlijk harder. (Dit is hard genoeg voor een 30 jaar oude dame maar ik vermoed dat dit te maken heeft met het hierboven beschreven probleem.) Vraag: Wie heeft er nog suggesties? Vraag: Tijdens het monteren heb ik goed opgelet of de merktekens tegenover elkaar stonden maar omdat ik langzaam aan het einde van mijn latijn ben de volgende vraag:hoe kan ik controleren of de krukas en nokkeas goed ten opzichte van elkaar staan zonder dat ik de tweede deksel moet demonteren? Ik wil iedereen reeds op voorhand bedanken voor hun reakties. mvrgr Math Hoger benzine verbruik en slecht trekken onderin R90s - Guest - 05-24-2004 Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Dat afbreken van die bouten is dat zomaar gebeurt of met een soort van vastlopen. De tandwielen van de distributie zitten bij mijn weten geperst. Het zou kunnen zijn dat ook daar wat verschoven zit. Kus dan staan de merktekens wel goed maar de as waar ze op zitten is verdraaid. Je zou iets kunnen doen met bougie eruit, staafje erin kijken wanneer de zuiger op het BDP staat en tegelijk kontroleren wanneer de kleppen aan de op kantelen staan. En dit zou je kunnen vergelijken met een goed werkende R.. Hoger benzine verbruik en slecht trekken onderin R90s - Guest - 05-24-2004 Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum: Quote:Dat afbreken van die bouten is dat zomaar gebeurt of met een soort van vastlopen. Dat afbreken van die bouten was het gevolg van een montage fout. Ik had een olielekkage via de schroefdraad van deze bouten. Ik heb er koperen ringetjes onder gelegd en deze zijn platgeperst en zo is er speling opgetreden. Is er iemand die weet of het mogelijk is dat het verhaal van Wiel kan kloppen? Zover ik me kan herinneren zit er een spiebaan op de as en kan dat niet verkeerd gemonteerd worden? mvrgr Math Hoger benzine verbruik en slecht trekken onderin R90s - Guest - 05-24-2004 Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Math, De tandwielen aan de voorzijde op de krukas en nokken as kunnen niet verdraaien omdat deze erop zijn geperst en een spie hebben. Dit is dus uitgesloten. Het komt vaker voor dat de vliegwiel bouten afbreken. Als je de kleptiming checked dan moet er aan een zijde, als de zuigers in BDP staat, en het vliegwiel op OT, twee klepen open staan (overlap). en aan de andere kant zijn twee kleppen gesloten. Controleer wel de stationair sproeiers en hoofdsproeiers, misschien zijn deze verstopt. sterkte, Richard Hoger benzine verbruik en slecht trekken onderin R90s - Guest - 05-24-2004 Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum: Quote:Math, Richard, de carburateurs heb ik tijdens deze werkzaamheden ook helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Ze zijn in ieder geval schoon. T.a.v. de kleptiming: Is deze manier van controleren secuur genoeg? Ik kan me voorstellen dat 1 tandje verschil niet zo op te merken is? mvrgr math Hoger benzine verbruik en slecht trekken onderin R90s - Guest - 05-24-2004 Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Math, 1 tandje verschoven is een verdraaiing van 18 graden. Dit is op de nokken as. 1 tandje op de krukas is 36 graden verdraaing, dit geeft automatisch een ander geluid in je motorblok Hoger benzine verbruik en slecht trekken onderin R90s - Guest - 05-24-2004 Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Aha een spiebaan. Ja ik wist dat ze geperst zaten maar met een spie verdraaid het moeilijk. Dat kontroleren van het kantelen van de kleppen zou ik met een goeie fiets ernaast doen. Dan krijg je een beter gevoel of het daar goed of fout zit. Maar de carburatie kan het na een schoonmaakbeurt ook zijn. Misschien eens een goed setje carburateurs lenen van iemand? Hoger benzine verbruik en slecht trekken onderin R90s - Guest - 05-24-2004 Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum: Quote:Aha een spiebaan.Op zich een goed idee om een goed setje van iemand te lenen. Iedere keer dat ik namelijk aan de carburateurs stel gedraagt de motor zich anders. Het zou kunnen alleen weet ik niet wat er dan fout zou moeten zijn. Wie kan, wil me helpen met het lenen van een set carburateurs? Uiteraard tegen vergoeding. mvrgr Math Hoger benzine verbruik en slecht trekken onderin R90s - Guest - 05-24-2004 Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een setje dell ortho carbs 38mm liggen van een R90S en je mag ze lenen. Neem contact op via e mail op; goudzwaardr@hotmail.com Richard Hoger benzine verbruik en slecht trekken onderin R90s - Guest - 05-25-2004 Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Als je de stand van de nokas tov de krukas wilt controleren, kan je met een gradenschijf de kleptiming meten. Voor gegevens, zie wphb. Makkelijker is toch het 2e deksel loshalen, en de merktekens controleren. Ook mis ik in jouw verhaal de controle van de vervroeger, merk 'F' Je zegt dat de bougies wit zijn? duidt op een arm mengsel, wat niet samengaat met een hoger verbruik? Een ander setje carb's proberen kan nooit kwaad, controleer dan ook de hele zaak op valse lucht. Meer ideÎen heb ik ook zo gauw niet. Groeten, Paul. |