Hobbyist Forum
k75/motorolie - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: k75/motorolie (/showthread.php?tid=1056)

Pages: 1 2

k75/motorolie - Forum import - 05-20-2004

Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

heb 2 keer olie vervangen en 15w40 er in gedaan.
Ik heb het idee, dat ik meer motorgeluid en duidelijk de kleppen hoor. Mag dit en kan het kwaad.
heeft het zin om terug te gaan naar 20w50.
De specificatie voldoet ruim het voor geschrevenen.

alvast bedankt voor de reacties
Ron

k75/motorolie - Guest - 05-20-2004

Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Beste Ron,

Volgens de gegevens van BMW mag je gewoon 15/40 gebruiken bij deze buitentemperatuur, als het erg warm gaat worden is 20W50 of 15W50 beter op zijn plaats.

Doordat 15W50 aan hogere specificaties moet voldoen zal deze m.i. beter zijn. Zelf gebruik ik altijd 20W50, als het vriest, laat ik de motor altijd enigszins opwarmen voodat ik ga rijden, doe ik overigens altijd, is beter voor de smering, een oud recept van vroeger toen de olie minder aangepast was op hoge prestaties dan tegenwoordig.
Het meer geluid produceren zou best kunnen.
groetjes,
Marco

k75/motorolie - Guest - 05-21-2004

Reactie van bezoeker 'Ko', geïmporteerd van het oude forum:

Beste allemaal dit is een onderwerp dat mij ook mateloos intrigeert.
Het verschil bij een K tov andere motoren is namenlijk dat deze een gescheiden versnellingsbak en de motorolie dus niet en de krukas hoeft te smeren en de versnellingsbak zoals bijna standaard is voor motorfietsen.
De Motor van de K is dus een auto motor die aangepast is aan de motor.
Mar nu komt mijn vraagteken warom gooien wij er nog steeds speciale olie, die voor geschreven wordt door BMW.
Is een normale auto motorolie niet goed genoeg?
Ik rijd zelf ook nog steeds met Bell Ray 20W 50 (en durf niet over te gaan naar auto smeerolie)en heb geen klagen, maar deze vraag intrigeert mij dus wel.
Wie oh wie heeft hier een antwoord op.

Oh ja op je eerste vraag ik heb die ervaring ook gehad en heb dus de dikkere er ingedaan, en om het geluid nog minder te maken tank ik de laatste tijd Shell V power echt na een 4 a 5 tank beurten merk je het verschil.
Minder lawaai en de brommert loopt lekkerder, dit is geen verkoop praatje maar ervaring.

Groeten Ko

k75/motorolie - Guest - 05-21-2004

Reactie van bezoeker 'sjaak', geïmporteerd van het oude forum:

hoi Marco
ik rij een k100 uit 1985 doe er al 3 jaar valvoline in
gewone auto olie 20w50
heb geen problemen er mee gehad, rij wel nooit erg hard
zo tussen de 100-140

sjaak

k75/motorolie - Guest - 05-22-2004

Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi Sjaak, Ko,

Zelf heb ik ook een K100RT '85 met bijna 200.000 Km en geen verbruik of problemen, ik rij redelijk stevig.
Wat Ko schrijft is helemaal waar de K is een aangepaste automotor, echter er zijn behalve de automotor smering van de lagers en zuigers etc. ook tandwielen en kogellagers aanwezig.
Deze willen graag een aangepaste oliesoort hebben, vandaar dat de ingenieurs van BMW een bepaald advies geven.
Overigens de 20W50 van Valvoline is een zeer goede olie en volgens mij ook zeer goed voor de K serie.
Groetjes,
Marco

k75/motorolie - Guest - 05-26-2004

Reactie van bezoeker 'hans', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Beste Ron,

Volgens de gegevens van BMW mag je gewoon 15/40 gebruiken bij deze buitentemperatuur, als het erg warm gaat worden is 20W50 of 15W50 beter op zijn plaats.

Doordat 15W50 aan hogere specificaties moet voldoen zal deze m.i. beter zijn. Zelf gebruik ik altijd 20W50, als het vriest, laat ik de motor altijd enigszins opwarmen voodat ik ga rijden, doe ik overigens altijd, is beter voor de smering, een oud recept van vroeger toen de olie minder aangepast was op hoge prestaties dan tegenwoordig.
Het meer geluid produceren zou best kunnen.
groetjes,
Marco

k75/motorolie - Guest - 05-26-2004

Zelf rijd ik een van de eerste k100 van 1983 vanaf kmst.
23000 rid ik met castrol volsyntyth 0-w30
dunne olie en geen verbruik
We riden regelmatig naar duitsland het k-treffen van flyingbrick en de machine gaat prima incl.
belading.
groetjes hans

k75/motorolie - Guest - 05-27-2004

Reactie van bezoeker 'Lion', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Allemaal,

Ook een K100RS 16v en gebruik 15w40 mineraal olie en
Moly-premium als additief.

Info betreft olie ect kan je vinden op:

http://www26.brinkster.com/bertmeijerink/sleutelen/onderhoud/onderhoud_olie.htmn

Lion.

Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Mijn 25cent over olie.
Het maakt weinig uit wat voor een olie als het er maar inzit.

Jan wielsma heeft natuurlijk wel gelijk als er maar olie inzit
maar het is wel leuk om te lezen dat eigelijk iedereen zijn eigen voorkeur heeft.
En de een is natuurlijk ook duurder,de k100 is natuurlijk wel een beest van een technisch wonder in duitsland op
de meetings zie ik fietsen die meer dan 4 ton op de klok
hebben staan en mij interessert het speciaal hoe ze dit doen,en ze lopen dan bijna allemaal op een dunne olie
10w40.Zelf gebruik ik dus 0w30in het blok,en castrol syntrax 75w90 in de bak en syntrax 90w140 in het kardan.

groetjes allemaal hans.