Hobbyist Forum
cilinders honen - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: cilinders honen (/showthread.php?tid=1020)

Pages: 1 2 3 4


cilinders honen - Forum import - 05-12-2004

Reactie van bezoeker 'jesper ', geïmporteerd van het oude forum:

Wie heeft er wat adressen om mijn cilinders te laten honen? Ikben woonachtig in de buurt van hilversum. Weet ook iemand hoe duur dat is? Bij de motoport is dat ongeveer 460 euri (incl. nieuwe zuigers, veren, klips, pen en honen)

Bvd. Jesper.


cilinders honen - Guest - 05-13-2004

Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Tja, op welke website lees je dit forum eigenlijk ??


cilinders honen - Guest - 05-13-2004

Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum:

Het schijnt dat er ergens in Hunsel een winkel zit.
De Hobbyist ofzo.



cilinders honen - Guest - 05-13-2004

Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum:

Jesper,

De zuigers kosten ongeveer 100 euri per stuk en boren en honen kost ongeveer 25 euri per cilinder. De zuigers bestel je gewoon bij de Hobbyist, wel de goeie type doorgeven. Waarschijnlijk verkopen zij ook wel de juiste pakkingen die je nodig hebt. Het boren en honen kan in elke machine werkplaats gebeuren.
Dit had je ook zelf kunnen bedenken.


cilinders honen - Guest - 05-13-2004

Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum:

Tja, Jesper,

Ik ben wel eens in Hunsel geweest en ook al eens in Hilversum. Dus ook zonder de atlas te raadplegen had ik al enig idee van de afstand Ik had ook niet gezegd dat je de prijs persoonlijk in Hunsel moest gaan vragen maar gewoon even op de website kijken. Om het forum te raadplegen rij je toch ook niet naar Hunsel ???
Het was een goedbedoeld antwoord op je vraag.



cilinders honen - Guest - 05-13-2004

Reactie van bezoeker 'josje', geïmporteerd van het oude forum:

Wat is honen precies ? En wat is het effect daarvan op een oude boxer ?


cilinders honen - Guest - 05-13-2004

Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Josje,

Daar ben ik nog een keer, honen is het met slijpsteentjes op een zeer preciese manier de binnezijde van de cilinder slijpen, meestal wordt dit gedaan als er slijtage is aanwezig is. Het vervelende van slijtage is dat het niet homogeen over het totale loopvlak is.
Hierdoor moeten de ziugerveren constant per heen en weer cyclus een verandering van de boring corrigeren.
Hierdoor gaan de veren in de zuigerveergroeven veel meer bewegen. Hierdoor gaan deze uitslijten en krijg je een axiale speling van de veren. Dit gaat tenkoste van de motorolie, deze gaat gemakelijker langs de veren en de zuiger, door de pompwerking van de dansende veren.
Dus ook koolvorming achter de veren, deze kunne dan vast gaan zitten enzovoorts.
Dus als er wordt gehoond, dan wordt de diameter van de cilinder een weing meer, waardoor er iets grotere zuigers en veren in moeten. Dit heeft nauwelijks invloed op het motorvermogen tenopzichte van de standaarzuigers.
Groetjes,
Marco


cilinders honen - Guest - 05-15-2004

Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum:

Sorry hoor, maar alleen met honen hoeft er geen nieuwe grotere zuiger in. Honen wordt met of een berstel of met een hoonsteen gedaan en is niets meer dan de binnenzijde van de cilinder iets opruwen waardoor nieuwe zuigeveren opnieuw in kunnen lopen. Meestal worden echter de cilinders eerst naar een overmaat geboord waarna er wel overmaat zuigers moeten worden toegepast. Dit is bij de boxers 2x mogelijk !e en 2e overmaat. Met de nieuwere Nicosils kan dit volgens mij niet, alleen dus met de oudere cilinders.


cilinders honen - Guest - 05-15-2004

Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum:

Nico werkt bij rtl4, hobby freak :-(
Maak er maar nica van ;-)
Hier nog een stukje voor de engelstalige onder ons;

Nicasil is an expensive technology used for coating the cylinders of only the best quality engines on the market. It is far superior to sleeved and hard-chromed cylinder walls. It is a coating made up of nickel and silicon carbide. The Nicasil coating is very hard and durable thus providing a very long wearing surface for the piston and rings. Also the silicon carbide particles that are dispersed throughout the nickel form a multitude of adhesion spots on which oil can collect. This is another reason that engines with Nicasil coated cylinders last longer because of having improved cylinder lubrication. Also because the Nicasil coating literally impregnates the cylinder walls with silicon the result is a super low coefficient of friction, thus reducing engine heat and wear. Engines with Nicasil coated cylinders run cooler and with less vibration. Lower friction also means easier and quicker engine starts. Also an additional benefit is that the piston and cylinder expand at the same rate, thus, creating a very seizure-resistant engine.?


cilinders honen - Guest - 05-15-2004

Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Sorry hoor, maar alleen met honen hoeft er geen nieuwe grotere zuiger in. Honen wordt met of een berstel of met een hoonsteen gedaan en is niets meer dan de binnenzijde van de cilinder iets opruwen waardoor nieuwe zuigeveren opnieuw in kunnen lopen. Meestal worden echter de cilinders eerst naar een overmaat geboord waarna er wel overmaat zuigers moeten worden toegepast. Dit is bij de boxers 2x mogelijk !e en 2e overmaat. Met de nieuwere Nicosils kan dit volgens mij niet, alleen dus met de oudere cilinders.

Tja het ruw maken om zijgerveren "in te laten lopen" is een verhaal wat inderdeen heel vroeger om duistere redenen de wereld in is geslopen, volgens mij door nog de oude smid.
De oppervlakte ruwheid van een cilinder moet aan heel fuiste fabrieksspecificaties voldoen die absoluut geen ruimte laten vooropruwheden.
Het grote probleem om op te ruwen is dat de ovaliteit en conischiteit van de cilinders beslist niet beter worden door het opruwen.
Het allergrootste probleem is dat het zachtere aluminium van de zuigers beduidend veel harder afslijt door het opruwen dan de geharde en vaak zorgvuldig hard verchroomde zuigerveren.
De allerbeste cilinderwand is enorm glad om slijtage en onnodige olie smering te voorkomen.
Een stalen cilinder zal aan de werkzijde van de cilinder door de verbrandingskracht altijd vele malen harder slijten dan de leizijde.

Ook is het onmogelijk om een ovale cilinder de zuigerveren ovaal in te laten slijten, behalve bij bepaalde en tweetakt motoren kunnen de zuigerveren altijd enigszins draaien.

Wat wel eens werd gedaan is de stootrand met een speciale frais weg halen, om te voorkomen dat uiteindelijk bij uitzetting van de drijfstang de top veer tegen de stootrand stuk kan breken.
Voor zover mij beked wordt dit niet veel meer gedaan. Wel is het mogelijk om de zuigers "op te rekken, nulleriseren heette dat vroeger, om ovaliteit te corrigeren, opdat de ziuger tevens enigszins ovaal wordt en minder gaat kantelen. Dit werdt met SnapOn tools gedaan.
Met vriendelijke groet,
Marco