Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Printable Version +- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb) +-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6) +--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7) +--- Thread: Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? (/showthread.php?tid=1007) |
Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 03-08-2006 Reactie van bezoeker 'tbpot', geïmporteerd van het oude forum: Nog niet overtuigd na het lezen van bovenstaande artikelen? probeer dit maar eens als proef en je bent meteen overtuigd; koop 1 liter 5W30 en een liter 15W40 of eender andere olie, synthetisch of half synthetisch maakt niet uit. zet deze beide een nacht in de vriezer (-18) en schenk de volgende morgen maar eens de olie in een andere kan. let maar eens op hoe groot het verschil in vloeibaarheid is. het mooist zou zijn dat je het hoogste getal gelijk houd in de test (bv 5W-40 en 15W-40, dan bemerk je dat er in KOUDE toestand GEEN verschil is tussen de beide oliÎn, in warme toestand echter wel degelijk) Natuurlijk geld dat ook omgekeerd, een 10W-50 en een 10W-40 motorolie zijn onder WARME toestand EVEN VLOEIBAAR, maar in koude toestand is de 10W50 het dikst. leuk proefje wat niet te duur is, heb ik zo op school ook uitgetest jaren geleden. kijk ook maar eens wat voor een olie er gebruikt wordt in Rusland, of wat er in je instructie boekje staat wat je moet gebruiken bij een (werk) temperatuur van -10 of lager, het nummer wordt niet groter maar lager. succes. Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 03-08-2006 Reactie van bezoeker 'tbpot', geïmporteerd van het oude forum: Egbert, ik heb nog het een en ander gelezen en dan klopt hetgeen je verteld wel degelijk, echter er staan nog al wat verschillende dingen geschreven op het net die nazoekwerk niet vergemakkelijken. Ik pak er mijn eigen boeken bij en laat nog weten hoe het precies zit. de bovenvermelde post van mezelf mag even met de nodige sepsis worden gelezen. uitleg volgt. groeten, Edwin Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 03-08-2006 Reactie van bezoeker 'tbpot', geïmporteerd van het oude forum: Quote:Quote:Beste tbpot, even toelichten waar ik :-) de mist in ging; beste Egbert, (als een koude 5, dus nog redelijk vloeibaar) daar zit je er toch echt langs Egbert, een 5 is zeer vloeibaar, dat is de toestand van de olie bij (Warme is dus fout) koude motor (5W-40)) daarna komt hetgeen jij beschrijft over de moleculaire werking van de olie. in "koude" toestand bevinden zich de moleculen in een "opeengehoopte" toestand. Wanneer deze warm worden komen ze in beweging (los) en vormen zo een "ketting" met elkaar (polymeren) deze polymeren zorgen er voor dat de vloeibaarheid van de olie bij het toenemen van de temperatuur AFNEEMT, waardoor de olie dikker word. als nader uitleg omtrent de indexering en classificatie van de olie heb ik nog dit gevonden wat een en ander verduidelijkt; De SAE getallen, die gebruikt worden voor de indeling van de viscositeit van motorolien stammen van oorsprong uit 1925 (!) Het getal achter de "W" staat voor de dikte bij 100 graden C. Het getal zelf heeft geen betekenis (men is gewoon ooit begonnen te nummeren 10, 20, 30 etc; later zijn er nog een aantal gebieden bijgekomen). Elk SAE getal beslaat een gebied van ongeveer 4 cSt (centistokes, de eenheid van viscositeit) Met het getal voor de W (van winter) wordt de dikte bij lage temperatuur aangegeven. Vroeger was dit bij -18 graden. Tegenwoordig hanteert men een maximale viscositeit (waarbij de olie nog vlot genoeg circuleert) en bepaalt bij welke temperatuur de olie dit maximum niet overschreidt. Die temperatuur bepaalt in welke SAE --W klasse de olie valt. (dit betekent overigens, dat een "0W" olie OOK aan de 5W, 10W 15W en 20W criteria voldoet.......om de verwarring kompleet te maken) De tendens is de laatste jaren naar het verlagen van de W-klasse. De reden hiervoor is, dat de koude-start-slijtage vermindert en het een brandstofbesparing oplevert MET NAME IN DE OPWARMFASE, waar de gemiddelde automoblist zelden uitkomt. De waarde van de hoge temperatuur viscositeit gaat niet omlaag. Integendeel: meestal omhoog! De angst voor een te geringe smeerfilmdikte bij een goede 0W-40 is dan ook volstrekt ongegrond! Het klopt, dat in de praktijk een 0W-40 bij 100 C vaak iets dunner is dan een 10W-40. De kritische smeerfilmdikte (die wij overigens als enige kunnen meten bij een draaiende motor) komt pas aan de orde bij temperaturen ruim boven de 100 graden. En daar is een 0W-40 juist dikker dan een 10W-40. De Europese motorfabrikanten onderkennen al jaren, dat hierin de SAE getallen te kort schieten en eisen een minimum waarde van de "HTSV-viscositeit", die bij 150 graden en hoge glijsnelheid wordt gemeten (High Temperature High Shear, HTHS). Deze waarde is van de HELIX ULTRA 0W-40 hoger, dan van de HELIX ULTRA 5W-40 (en van de meeste 10W-40's)! Bij lage temperatuur is de smeerfilm dikte totaal niet aan de orde. Een motorolie is bij -10 graden meer dan 10.000 keer (jawel TIENDUIZEND KEER!!) dikker, dan de motor nodig heeft. Kortom hier geldt altijd hoe dunner hoe beter, terwille van de snelle circulatie. Te dun wordt ie nooit! De ontwikkelingen in de motoroliÎn voor personenauto's en motoren verlopen momenteel razendsnel. Deze ontwikkelingen zijn een rechtstreeks gevolg van de ontwikkelingen van de motoren, die op hun beurt worden gedicteerd door de steeds strenger wordende wetgeving op de uitlaatgasemissies. Een tweede ontwikkeling is het streven naar steeds langere verversingsintervallen. Bij benzinemotoren tot 30.000 km; bij diesels zelfs tot 50.000 km. Vanaf begin 2003 moeten bijvoorbeeld alle benzineauto's voldoen aan een strenge koude start emissie eis. Dit betekent, dat er motoroliÎn nodig zijn met uitzonderlijk goede starteigenschappen. We zien dan ook -zeker bij de eerste fabrieksvullingen- 0W-20 en 0W-30 oliÎn verschijnen. Om bij zulke dunne oliÎn geen problemen te krijgen met de smering, moet de motor er nadrukkelijk constructief op zijn aangepast. (oliepomp systeem en dichtingen) De meeste oudere motoren zijn dit niet en kunnen daardoor meestal niet met deze oliesoorten uit de voeten. Bijkomend voordeel van de zeer dunne oliÎn is, dat door de lage wrijving een aanzienlijke brandstofbesparing gerealiseerd wordt. Dit is zeer welkom, want de autofabrikanten hebben toegezegd, dat per 2008 de gemiddelde CO2 uitstoot van de dan geproduceerde auto's maximaal 140 g/km zal zijn. 140 g/km CO2 komt neer op een benzineverbruik van 1 op16,7 of een dieselverbruik van 1 op 19. Daar zijn we nog lang niet. Ook bij dieselmotoren is er een behoefte aan brandstofbesparende oliÎn. De laatste generatie -extreem sterke- diesels kent echter zulke hoge verbrandingsdrukken, dat er zeer hoge eisen worden gesteld aan de sterkte van de smeerfilm. Dit betekent, dat hier de nieuwste generatie dunne benzinemotoroliÎn vaak niet kunnen worden toegepast. Als antwoord op de combinatie brandstofbesparing, zeer lange onderhoudsintervallen en extreme smeringseisen zijn voor de nieuwste dieselmotoren zeer specifieke oliesoorten ontwikkeld. Doordat de ontwikkelingen zeer snel gaan vinden alle motorfabrikanten hun eigen specifieke oplossingen voor de vaak tegenstrijdige eisen. Tijd voor een onderlinge afstemming is er niet. Het gevolg is, dat er op dit moment voor bijna elke fabrikant een of meerdere specifieke oliesoorten nodig zijn, om aan alle eisen te voldoen. Zo moet het kloppen. hehe, dat kan de beste overkomen, anders kan het mij niet overkomen, haha. natuurlijk siert het de mens dat hij zijn fouten toe kan geven. groeten, Edwin Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 03-09-2006 Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Edwin, ik denk dat we nu, mits zorgvuldig gelezen, dit onderwerp goed afgedekt hebben. Grappig dat jij denkt dat je de beste bent, ik dacht altijd dat ik dat was ;-) Maar toen ik ouder werd ontdekte ik dat ik niet alleen ben... Egbert Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 03-09-2006 Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Je zou zelfs kunnen zeggen: "Het is dringen aan de top". Egbert Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 03-09-2006 Reactie van bezoeker 'H. Schenk', geïmporteerd van het oude forum: ALS JE WEET, DAT JE NIET ALLES WEET, DAN WEET JE AL HEEL VEEL. Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 03-09-2006 Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum: Edwin Ik rij nu 5w-50 op mijn R65. Zou ik nu ook een 5 W 40 mogen toepassen? Het kreng is immers luchtgekoeld, en beschikt over ongeveer 50 paarden. Zou jij mij hier van advies kunnen dienen. Gaarne jouw reactie, want ik twijfel nog. Al vast bedankt Maurice Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 03-10-2006 Reactie van bezoeker 'tbpot', geïmporteerd van het oude forum: Geachte Maurice, zoals je in de bovenstaande (lange) verhalen hebt kunnen lezen is het uitzoeken of toepassen van een JUISTE motorolie niet altijd even makkelijk. Daarom is je vraag en antwoord van andere gegevens afhankelijk, en wel zoals deze: - hoe oud is je motor - wat is het toerental waaronder dit beestje zijn werk doet. - wat zijn de temperaturen van je motorblok bij het in bedrijf zijn van de motor - wat is je huidige olieverbruik momenteel. Laten we er vanuit gaande dat je motor op leeftijd is en al de nodige kilometers heeft gemaakt. een toerental maakt van maximaal tussen de 5000 en 6500 rpm( ken het toerengrens gebied van de motor niet) als luchtgekoelde motor in de zomer een beduidend HOGERE eindtemperatuur van de olie in het karter heeft (tussen de 20 en 35 graden hoger dan in de winter, zonder oliekoeler, want deze zorgt dat de olie in de zomer beter wordt gekoeld, maar in de winter weer een groter nadeel speelt of kan spelen), en een respectabel olieverbruik heeft (1liter op 2500-5000 km afhankelijk van gebruik) Of je veel korte dan wel lange ritten rijd, bij korte ritjes komt de motor en motorolie meestal niet op temperatuur, wat tot gevolg heeft dat de olie niet thermisch, maar chemisch belast wordt door het toenemen van brandstofdeeltjes in de motorolie. Dit is normaal geen probleem, want als de motor en de olie op temperatuur komt verdampen deze brandstofdeeltjes gewoon en blijft de motorolie zijn normale vloeibaarheid houden. Echter bij de zogenaamde ìconstant vacu¸mî carburateurs en bij motoren die nogal ìchokeî gevoelig zijn bij koude start is dit een punt waar men bij stil moet staan als men veel korte ritten rijdt.(verplicht tot verkorten van verversingsduur naar bv 5000 km) Deze zaken in acht genomen zal ik trachten te beredeneren waarom een *W50 of *W40 toepassen. De motoroliÎn *W40 en *W50 doen qua smeerprestaties niet voor elkaar onder, alleen de dikvloeibaarheid verschilt. Bij 100 graden celsius is een *W40 olie DUNNER dan een *W50 olie. Een motorfabrikant tracht de olietemperatuur om en nabij de 80 graden te houden. Dit wordt / werd gedaan om verschillende redenen, maar vroeger vooral uit noodzaak. Dit kwam omdat de smerende eigenschappen en de werking van de toevoegingen in de olie zoals een ìanti schuim dope, anti las dope, anti oxidant dope, anti base dopeî enz hun werking verloren bij een te hoge temperatuur. Tegenwoordig zijn hogere olietemperaturen gewoon toegestaan omdat bij de huidige oliesamenstelling (full synthetisch of half synthetisch) dit geen probleem meer oplevert. (full synthetisch is volledig in een laboratorium samengesteld en bevat geen of nauwelijks natuurlijke, minerale olie, en half synthetisch is een mengeling van meestal 60-70% minerale olie, aangevuld met synthetische stoffen die de olie flink ìopwaarderenî zodat deze betere smeereigenschappen bezit dan ìgewoneî olie. Deze oliÎn zijn speciaal ontwikkeld omdat de motorprestaties flink zijn toegenomen De laatste jaren, denk maar aan de huidige turbo motoren en de toerentallen die motoren op de dag van vandaag kunnen maken. Omdat je een oudere motor bezit die niet gebonden is aan hoge toerentallen, en daarom meer ìtijdî heeft een ìdikke olieî van de cilinderwand af te schrapen dan een motor die 9000-12000 toeren draait is een reden waarom een xW50 gewoon kan. De constructie van het smeersysteem in de motor (olie boringen en kanalen + spelingen) is het volgende dat dan bepaald hoe ìdunî de olie mag zijn. Dikkere olie gaat moeizamer langs en door spelingen tussen krukas lagers en boringen dan dunne olie, waardoor een goede oliedruk gegarandeerd is. Dit KAN tot gevolg hebben dat bij stationair toerental de oliedruk met xW50 bijvoorbeeld 3 bar is, maar met xW40 onder dezelfde omstandigheden maar 0.75 bar is. (eenvoudig te meten met oliedrukmeter). Stel dat je deze meting doet en inderdaad tot de conclusie komt dat er een drukverlies plaats vind met xW40, dan kun je er bijna zeker van zijn dat je een verhoogd olieverbruik zal zien bij belasting van de motor. Dit komt omdat er bij verhoogd toerental meer olie tegen de cilinderwanden wordt geperst / geslingerd, en de zuigerveren meer moeite hebben met de overtollige olie af te voeren, waardoor deze gewoon mee verbrand boven de zuiger, wat lijd tot aangekoolde bougieís en het ìaanladenî van roetdelen in de uitlaat, om maar niet te spreken van een mooie blauwe rook bij de stoplichten ;-).(hier dus geen xW40) Ook is bij oudere motoren de speling van klepsteel en geleiding toegenomen, en de klepsteel rubbertjes die voor een afdichting zorgen tussen klepsteel en klepsteel geleider vaak ìverhardî en hebben hun afdichtende werking deels verloren waardoor ìdikkeî olie minder snel langs de klepsteel wordt gezogen, dan dunne olie. Dit rechtvaardigt dan weer een xW50 olie. Enkele positieve eigenschappen van een luchtgekoelde motor zijn, niet vorstgevoelig, zeer snel op temperatuur bij koude start, minder onderhoud aan koelsysteem. Enkele negatieve eigenschappen zijn, luidruchtig, koeling niet ìgewoonî te regelen (moet geforceerd) Ook hierin speelt olie een rol, olie heeft een geluid dempende werking, maar ook een koelende werking (zie koelribben op het carter bij sommige modellen). Om een beter demping te verkrijgen is een xW50 meer geschikt, terwijl voor thermische overdracht xW40 weer iets beter uit de bus zou komen. Waarom schreef ik xW40 of xW50? Omdat x staat voor de dunvloeibaarheid bij koude start (0W, 5W 10W, 15W of zelfs 20W), en bij koude start kan de olie niet dun genoeg zijn om maar zo vlug mogelijk alle draaiende delen te smeren, dit beperkt de kans op ìgrenssmeringî (de oppervlakte toppen van het ene materiaal raken de oppervlakte toppen van het andere materiaal zonder een olie smeerfilm er tussen, bv zuiger en cilinder) daarop ontstaat het mogelijke ìvretenî van het materiaal, en ìlastî het ene materiaal zich aan het andere vast.(gevolg vastloper of zware schade aan krukas en krukaslagers, nokkenas, nokken enz) Conclusie; Bij een OUDERE motor is het raadzaam de standaard (multigrade)olie toe te passen die de fabrikant voorschrijft, en indien de motor begint te roken en olie verbruiken kan men wat dikkere olie toepassen om die negatieve verschijnselen zoals roken en een verhoogd olieverbruik te compenseren. Als dit geen effect meer heeft moet men gaan reviseren. Bij een gereviseerde motor KAN men gerust een xW40 toepassen als de constructie van de oliekanalen en passingen dat toelaten zoals boven beschreven. Is een full of halfsynthetische olie beter? JA, maar heb ik hem nodig in mijn motor is vraag 2. Beide oliÎn, minerale, full synthetische of half synthetische oliÎn doen wat er van hun wordt gevraagd, SMEREN. Echter een full of half synthetische olie heeft een heel ander karakter qua toepassingsgebied en levensduur, vandaar hun prijs. Merk ik het aan mijn motor? Waarschijnlijk niet omdat je motor zich niet in het toepassingsgebied van de specificaties van een full of half synthetische olie bevind. Andersom is het wel degelijk waar, dan begrijp je de redenatie. Als ik in een (opgevoerde) turbomotor ìgewoneî olie zou doen zou ik mezelf al vlug gaan begeven in het gebied waarbij gewone motorolie met DEZELFDE AANDUIDING (bv 10W40) verouderd, verzuurd, zijn reinigende eigenschappen verliest, enz, bevinden, waardoor er schade kan ontstaan, maar in ieder geval zeker de verversingstermijn verkort wordt. Met een full synthetische olie gebeurt dit niet (zo vlug) Ook zijn er in de handel ìadditivesî te koop die de motorolie voorzien van extra ìnoodloopî eigenschappen en de wrijving in de motor trachten te verminderen. - Fin 25 = toevoeging op basis van PTFE Teflon - Slick 50 = toevoeging op basis van ceramisch materiaal. Net als bij de apotheek geld ook hier; Lees voor gebruik de bijsluiter ;-) Tot hier mijn uitleg over waarom een xW40 een xW50, gewone, of synthetische olie toepassen. Groeten, Edwin. Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 03-10-2006 Reactie van bezoeker 'guido de winne belgie', geïmporteerd van het oude forum: Quote:<div style="margin-left:5px; margin-right:5px; color:gray; border-top:1px solid gray; border-bottom:1px solid gray; padding:5px; margin-bottom:6px;">Ik geef mijn Omega benzine 1800 i ook andere halfsynt. olie om de 5000 km. Auto is 13 jaar oud. Toyota's verbruiken bijna nooit olie. Hoe komt dit? Opel daarentegen zeer veel olie toevoegen, vooral bij diesels. Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 03-10-2006 Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum: Edwin. Bedankt voor de uitvoerige uitleg! Mijn motor is een oudere jongen (of dame....) die van binnen echter redelijk nieuw te noemen is. Hij heeft: Een nieuwe nokkenas Nieuwe cilinders, zuigers en zuigerveren. Geen kleprubbers. Die zitten er gewoon niet in. Een gemeten oliedruk van >8 bar bij 80?C bij 2500 toeren, met 20W50 olie. Enig olieverbruik what so ever is hem vreemd. Een liter op de 8000 km? Dan is het veel. En dan rij ik tÛch langere stukken met het beestje. Feite is dat ie na een vroegere kapitale cilinderschade door een afgebroken uitlaatklep (bij een vriend en vorige eigenaar) altijd is blijven tikken op de rechter cilinder-kop. (Of had ie het al voorheen?) Daarbij had hij een nieuwe zuiger, en een andere kop gekregen. 20W 50 olie bracht geen verlichting. 5w50 wÈl!! Ook het lichte rateltje op de linker cilinder bij koude machine was ineens weg. Klaarblijkelijk was er dus ook een smeringsprobleem. De toerentallen waarin de machine dienst doet liggen tussen 1500 en 7000 toeren. En met twinspark, zorgvuldig bepaalde sproeiers en (wie zal het zeggen?)50 paarden is ie pittig maar geenszins een R1 of zo. Laufkultur is zijn kenmerk. Daarop is hij getrimd. Wellicht kun je aan de hand van voorgaande info iets gerichter zeggen of het kan met de volsynthetische 5w40. Deze olie gaat ook in de scorpio. Een standaardisering van oliÎn in mijn huishouden zou dus wenselijk zijn. Mede daarom mijn vraag over de toepasbaarheid van 5W40 volsyntheet. Groetjes Maurice |