Hobbyist Forum
Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Printable Version

+- Hobbyist Forum (https://www.hobbyistforum.nl/mybb)
+-- Forum: Algemeen (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=6)
+--- Forum: Algemene discussie (https://www.hobbyistforum.nl/mybb/forumdisplay.php?fid=7)
+--- Thread: Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? (/showthread.php?tid=1007)

Pages: 1 2 3 4 5 6

Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 07-07-2005

Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:De automotor heeft inmiddels het distributietijdperk een vaarwel toegezegd en dit massaal vervangen door de vertande distributie riem.
Groetjes,
Marco

De ketting is nog zeker niet weg hoor. Check de nieuwe nissan micra maar. Bovendien heb ik veel liever een ketting als een riem die iedere 100.000 km vervangen moet worden.

Groet.

Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 07-08-2005

Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum:

Het is onzin dat synthetische olie langer meegaat, het gaat tenslotte kapot aan de eigen functie!

Verversen dat spul met de olie die de producent voorschrijft!!!

Volgens de 'kenners' moest er in mijn audi 80, half syntheet, een en ander goed nagezocht, blijkt dat er ten tijde van het verschijnen van die auto niet eens een half syntheet bestond.......dus verzin en denk vooral na!

en een syntheet heeft een vervelende reinigende werking die niet altijd gewenst is.

succes en smeerze, in mijn r45 geen kunstmatige zooi!

mijn schoenen zijn ook van leer en niet van plastic.

Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum:

Voor mijn R100 (140 dkm) gebruik ik al jaren Hema olie ,15W40 (afgevuld bij BP). Met Marco eens, beter iets goedkopere olie en vaker verversen (iedere 3 dkm) Zo verminder je de chemische slijtage en blijft er niet te veel vuil in circulatie

Frans

Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:

Kijk eens op de site van Bert Meijerink, die heeft zo zijn eigen theorie over synthetische olie.
Groetend,

Ron

http://home.12move.nl/bert.meijerink/index.htm

Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 02-21-2006

Reactie van bezoeker 'tbpot', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Bij olie verloopt bij gebruik nu eenmaal de viscositeits index: een 10W40 is na een tijdje geen 10W40 meer. Bij volsynthetische olie wordt die index langer gegarandeerd.
Daarom mag er langer mee gereden worden. Moderne volsynthetische olien hebben een grotere viscositeits-index, zijn bij koude start meer visceus. Dat de startkrans van een K blok kapot gaat als gevolg van een 5W40 olie, lijkt me totale onzin, alleen al omdat dat deel niet eens in olie draait. Ikzelf heb zo'n 150000km gereden met 0w40 in mijn K100. Geen olie-verbruik. Geen compressie-verlies, geen slijtage aan de nokken, wel een vlotte loop bij koude start en snelle olie-circulatie vanwege die dunne 0W olie.

Dat is onzin, als je weet waar de getallen voor staan

0 w 40 betekend niets anders dat de olie een viscositeitswaarde heeft van 0 (w) staat voor warm en 40 bij koude motor.
hoe hoger het getal, hoe DIKKER de olie.
kijk maar eens naar versnellingsbak olie bijvoorbeeld HD80 of 90, die stroomt veel langzamer.
als je dus beweert dat je motor beter aanslaat bij koud weer zit dat echt tussen je oren.
als je een 5W30 olie toepast merk je wel bedijdend verschil.
wat een oliefabrikant tracht te doen is de "index cijfers" zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen, zodat de motorolie zo min mogelijk wordt beÔnvloed door temperatuur schommelingen.
echter een 0W0 olie, die dus onder alle omstandigheden even dik blijft is er nog steeds niet.

Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 02-21-2006

Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:

Beste tbpot,
volgens mij heb je iets omgekeerd. De viscositeitsindex geeft inderdaad de dikte (traagvloeibaarheid) van de olie: hoe hoger hoe dikker.
De rest van je verhaal heb ik altijd anders geleerd, een multigrade olie bevat moleculen die "opgerold" zijn als de olie koud is en die "strekken" als de olie warm wordt. Met als gevolg dat de olie zowel koud als warm hetzelfde viscositeitsgedrag vertoont. Koud gedraagt de olie zich als een koude 5, dus nog redelijk vloeibaar, en warm als een warme 40, dus nog redelijk dik. Een en ander heeft als gevolg dat de olie een zo gelijkmatig mogelij gedrag vertoont, ongeacht de temperatuur.
Groeten,
Egbert

Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 02-24-2006

Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum:

Ik heb niet de hele thread doorgelezen maar wil een ding toevoegen.
Het grote voordeel van een vol syntetische olie is dat deze niet oxydeert een na verloop van tijd zuur wordt. In mijn R100 zit al 6 jaar dezelfde olievulling. Door regelmatig verblijf buitendslands rij ik weinig. Om dezelfde reden heb ik er een hogere klasse dot remolie inzitten, niet hygroscopisch etc.

Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 02-24-2006

Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Het is onzin dat synthetische olie langer meegaat, het gaat tenslotte kapot aan de eigen functie!

Verversen dat spul met de olie die de producent voorschrijft!!!

Volgens de 'kenners' moest er in mijn audi 80, half syntheet, een en ander goed nagezocht, blijkt dat er ten tijde van het verschijnen van die auto niet eens een half syntheet bestond.......dus verzin en denk vooral na!

en een syntheet heeft een vervelende reinigende werking die niet altijd gewenst is.

succes en smeerze, in mijn r45 geen kunstmatige zooi!

mijn schoenen zijn ook van leer en niet van plastic.
Hoe lang olie meegaat is zwaar afhankelijk van het gebruik.
Lange stukken gaan prima, en korte stukken verkorten de levensduur. Verdunning door benzine en water op de korte stukken helpen de olie naar de gallemiezen.
De basische dope die men toevoegt om verzuring te bufferen raakt dan vlug op. Eerder verversen dus.

Voor mijn R45 (nu R65) kreeg ik van de dealer steevast het advies om er Valvoline 20w-50 in te mikken. Niets mis mee, behalve koude motor. Dan tikte ÈÈn zuiger een beetje. Zuigers en cilinders gemeten. Nix fout. Drijfstangen gemeten, alweer nix fout. Nokkenasketting?.....Ook OK. Welja!

Op een dag heb ik er uit curiositeit Valvoline 5W-50 volsyntheet in gedaan.
Tikken is weg, en de motor loopt echt beter. Het was dus een smeringsprobleem, en geen dempingsprobleem.
5w-40 vind ik evenwel eng. Maar ach.... Ford schrijft voor zijn auto's 5w-30 voor.
Die zijn dan wel watergekoeld.
Wie weet of ik die volsynthetische olie op mijn R45 / 65 mag toepassen?

Ik hoop een reactie tegemoet te zien.

Groetjes
Maurice

Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 03-08-2006

Reactie van bezoeker 'HENK', geïmporteerd van het oude forum:

Waar koop je die marly olie 5w/40

Mag ik overschakelen op 5W40 olie ? - Guest - 03-08-2006

Reactie van bezoeker 'tbpot', geïmporteerd van het oude forum:

Quote:Beste tbpot,
volgens mij heb je iets omgekeerd. De viscositeitsindex geeft inderdaad de dikte (traagvloeibaarheid) van de olie: hoe hoger hoe dikker.
De rest van je verhaal heb ik altijd anders geleerd, een multigrade olie bevat moleculen die "opgerold" zijn als de olie koud is en die "strekken" als de olie warm wordt. Met als gevolg dat de olie zowel koud als warm hetzelfde viscositeitsgedrag vertoont. Koud gedraagt de olie zich als een koude 5, dus nog redelijk vloeibaar, en warm als een warme 40, dus nog redelijk dik. Een en ander heeft als gevolg dat de olie een zo gelijkmatig mogelij gedrag vertoont, ongeacht de temperatuur.
Groeten,
Egbert

beste Egbert,

(als een koude 5, dus nog redelijk vloeibaar) daar zit je er toch echt langs Egbert, een 5 is zeer vloeibaar, dat is de toestand van de olie bij Warme motor (5W-40))

ik heb het een en ander even voor je opgezocht en hier volgt het resultaat;

Viscositeit van motorolie
Onder de viscositeit van een olie wordt verstaan de dikte van die olie.

Olie met een hoge viscositeit is "dikke" olie. Deze olie is geschikt voor:

hoge belasting bij lage toeren
hoge temperaturen
verminderen van lekkage door keerringen, klepgeleiders en zuigerveren
Olie met een lage viscositeit is "dunne" olie. Deze is geschikt voor:

hoge toeren, hoge snelheid
lagere weerstand
lagere temperaturen
Met de viscositeitsINDEX wordt aangegeven hoe de olie reageert op hoge en lage temperatuur. Hoe hoger de viscositeitsindex hoe minder de eigenschappen van de olie veranderen onder invloed van temperatuur. Een olie met een hoge viscositeitsindex verdikt minder bij lage temperatuur en verdunt minder bij hoge temperatuur dan een olie met een lage viscositeitsindex.

Een hoge viscositeit en een hoge viscositeitsindex zijn dus twee VERSCHILLENDE begrippen! Bij de viscositeitsindex draait het om de breedte van het bereik en niet om de hoogste waarde. 5W40 olie heeft dus een hogere viscositeitsindex dan 20W50. 5W40 behoudt dus over een groter temperatuurgebied zijn eigenschappen dan 20W50.
Daarbij is 5W40 een dunnere olie dan 20W50.

Een multigrade olie is een olie met een hoge viscositeitsindex die zowel aan de specificaties voor een dunne olie bij lage temperatuur voldoet als aan de specificaties voor een dikke olie bij hoge temperatuur. Multigrade olie heeft dus de eigenschappen van een lage en een hoge viscositeit olie in zich verenigd.

Multigrade olie valt binnen meerdere viscositeitsklassen, in tegenstelling tot een singlegrade olie, die ÈÈn viscositeitswaarde heeft. Multigrade reageert minder sterk op veranderingen in temperatuur dan een singlegrade olie. Multigrade olie heeft dus een hoge viscositeitsindex.

Bij multigrade olie met viscositeitsindex verbeteraars is het belangrijk om de door de voertuig- en oliefabrikant vastgestelde verversingstermijn aan te houden omdat door de veroudering/slijtage van de olie de viscositeit minder kan worden.

De viscositeit van motorolie wordt aangegeven in SAE viscositeitsklassen. (bv 5W40 multigrade, en 30 singlegrade). Deze viscositeitsklassen geven alleen de dikte van een olie BIJ EEN ZEKERE TEMPERATUUR aan, en zeggen niets over de kwaliteit van een olie.

tot zo ver hetgeen ik vlug even voor je op heb gezocht, maar het geeft een beeld van wat de olie doet, of zou moeten doen, en of daarbij de moleculaire structuur opgerold of uitgestrekt is, is voor mij en andere lezers niet relevant, het ging om het begrip dat ik trachte uit de doeken te doen.

Succes,

groeten, Edwin.