Welcome, Guest
You have to register before you can post on our site.

Username/Email:
  

Password
  





Search Forums

(Advanced Search)

Forum Statistics
» Members: 4,961
» Latest member: JulieHaggai
» Forum threads: 8,287
» Forum posts: 63,711

Full Statistics

Online Users
There are currently 63 online users.
» 0 Member(s) | 62 Guest(s)
Bing

Latest Threads
koppelings verlichter
Forum: Algemene discussie
Last Post: Bep
11-21-2020, 04:26 PM
» Replies: 45
» Views: 1,906
accu lader
Forum: Algemene discussie
Last Post: jaap43
11-21-2020, 12:02 PM
» Replies: 2
» Views: 55
km/tourenteller /5 op R10...
Forum: Algemene discussie
Last Post: hilhoo
11-15-2020, 05:44 PM
» Replies: 10
» Views: 259
andere eindoverbrenging
Forum: Algemene discussie
Last Post: bmwgs
11-12-2020, 11:48 AM
» Replies: 4
» Views: 135
R75/6 olielek via snelhei...
Forum: Algemene discussie
Last Post: Coen
11-06-2020, 03:49 PM
» Replies: 3
» Views: 132
Hollandia zijspan
Forum: Algemene discussie
Last Post: Bep
11-03-2020, 11:11 PM
» Replies: 4
» Views: 166
Benzineleiding vernieuwd ...
Forum: Algemene discussie
Last Post: RobR60/6/75
11-01-2020, 06:13 PM
» Replies: 2
» Views: 126
Krukaslagers R50
Forum: Algemene discussie
Last Post: GAZ69M
10-29-2020, 06:42 PM
» Replies: 2
» Views: 157
versnellingsbak deksel
Forum: Algemene discussie
Last Post: fontijne36
10-28-2020, 05:19 PM
» Replies: 1
» Views: 277
Km teller telt snel bmw r...
Forum: Algemene discussie
Last Post: fontijne36
10-28-2020, 04:56 PM
» Replies: 6
» Views: 449

 
  accu lader
Posted by: Patje - 11-20-2020, 04:56 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (2)

Hoi, nu de tijd er stilaan aankomt moet de accu van de motor regelmatig eens terug aan acculader, nu heb ik gemerkt dat de acculader 15.5 volt geeft, kan ik deze nog gebruiken of toch een nieuwe lader zorgen.

Groetjes Patrick.

Print this item

  km/tourenteller /5 op R100RS (1976)
Posted by: hilhoo - 11-10-2020, 01:31 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (10)

Hallo,

Ik heb een R100Rs uit 1976 die ik aan het ombouwen ben en heb een koplamp van /5 serie gemonteerd. Nu wil ik hiervoor km/tourenteller aanschaffen bij de Hobbyist er er zijn een aantal modellen beschikbaar (artikel 62000A+B+C) telkens met een andere W waarde.

De W waarde van mijn R100RS = 0,691 en cardan 33/11
De W waarde van bijv artikel 62000/C = 0,715 en cardan 32/10

Weet iemand of ik dat gewoon kan gebruiken en wat de afwijking dan juist is (praten we over een paar kilometers of een veel grotere afwijking) en is er afwijking in toerental ?

Alvast bedankt voor een reactie,
Hilbrand

Print this item

  andere eindoverbrenging
Posted by: Kriel - 11-10-2020, 01:40 AM - Forum: Algemene discussie - Replies (4)

Hallo rijders en sleutelaars 
Kan ik op mijn R100S van 77 (dubbele vering) een eindoverbrenging monteren van bv een Rxx van jaren 83 - 85, of zal dat niet passen 
wat zijn de problemen waar je evt tegenaan loopt 
Dezelfde vraag vwb een ander achterwiel ?

Print this item

  R75/6 olielek via snelheidsopnemer bak
Posted by: Teun2 - 11-05-2020, 12:52 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (3)

Hallo allemaal,

Even voorstellen: Teun, woon in Belgie, maand geleden een R75/6 uit 1976 gekocht. Rijd verder een Husqvarna 701 enduro.
Nu lekker aan het sleutelen om de R75 in orde te zetten. Worstel al tijdje met een olie lekkage van de versnellingsbak, die gooit zijn olie eruit via het punt waar de snelheidkabel de bak in gaat. Druipt op de grond al na korte proefrit.

Al gecontroleerd:
- holle bout aardkabel is open
- olie vernieuwd, 80W90, niveau juist beneden vulopening schroefdraad
- diverse gaten in aandrijfunit (dat ding dat de kabel aandrijft en aangrijpt op wormwiel uitgaande as) gechecked, zijn open
- motor op bok laten draaien zonder snelheidskabel erin, dan zie je dat de olie omhoog komt, tot voorbij het niveau van de holle bout, hoe hoger toerental uitgaande as hoe hoger de olie komt. Na stoppen loopt de olie weer omlaag weg.
- oftewel, olie wordt harder omhoog getransporteerd door de groeven in de aandrijfunit dan dat ie weer omlaag zakt

Haaks op de aandrijfunit, bovenin, zit een gat in het huis van de versnellingsbak. Denk dat dat bedoelt is om olie weer naar beneden te laten lopen. Voor zover ik erin kan poken is het gat open. Weet iemand hoe dit zit?

Andere suggesties?

Dank! Teun

Print this item

  Hollandia zijspan
Posted by: j.van.kaam@outlook.com - 11-01-2020, 09:48 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (4)

Hallo ik ben Jos, 63 jaar en heb me pas aangemeld op dit forum
Rijdt sinds 1976 motor en kom al zo, n 35 jaar bij de Hobbyist voor onderdelen
Ben voor het eerst in aanraking gekomen met zijspan rijden in 1979 en heb sinds 1984 altijd een zijspan combinatie gehad.
Begonnen op een standaard R75/5 met een Jupiter zijspan en na diverse andere zijspannen als laatste een EML  R1100 rs/ct2000 combinatie.
Aangezien mijn hart toch bij klassiek ligt heb ik begin van het jaar een Hollandia zijspan gekocht en na de verkoop van de RS in augustus een R60 met 75/5 blok aangeschaft, die ik nu aan elkaar aan het bouwen en aan het  opknappen ben.
Wat ik graag zou willen weten is het bouwjaar en verdere gegevens van het Hollandia zijspan, ik heb daar helemaal geen documentatie van 
Er staat in het Hollandia frame wel een Code geslagen in mijn geval RPL151 staat RPL soms voor Rijkspolitie ? zou het graag willen weten.
Ook schijnt er een Hollandia zijspanclub te zijn, echter ik kan hiervan op internet niets vinden.
Hoop dat iemand me verder op weg kan helpen bij voorbaat dank.
met vriendelijke groet,   Jos

Print this item

  Benzineleiding vernieuwd zonder klemmen
Posted by: RobR60/6/75 - 10-31-2020, 10:20 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (2)

Hallo allemaal, vandaag de benzineleidingen van mijn R60/6 uit ‘75 vervangen. Heb 6mm leiding gebruikt zoals origineel erop hoort. Alles zonder klemmen gemonteerd, omdat ik hier ergens gelezen had dat klemmen niet nodig zijn. Vandaag gelezen dat klemmen verplicht zijn?! Weet iemand daar iets van? Er lekt overigens niets!

Print this item

  Krukaslagers R50
Posted by: GAZ69M - 10-24-2020, 10:28 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (2)

Ik zie dat de krukaslagers van de R50 de 6207-lagers zijn met messing kooi.
Bij de onderdelen van mijn R50 zitten nieuwe lagers van hetzelfde type maar met stalen kooi.
Kan ik die ook gebruiken of moet het persé met messing kooi zijn? En zo ja wat is de reden?

Groeten,

Marc

Print this item

  elektriciteits probleem
Posted by: hilhoo - 10-19-2020, 04:31 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (13)

Vandaag mijn R100RS uit 1976 willen starten na 4 maanden sleutelen maar bij het aansluiten van de massa kabel (eerst de plus aangesloten, daarna de min) ontstond er een grote vonkenregen en bleef de kabel eventjes aan het lipje van de accu vastplakken voordat ik het eraf kon trekken. 
Hierna kwam er rook uit het motorblok, voornamelijk uit het ontluchtingsgaatje links van de oliepeilstok + een verbrande lucht. Ik neem aan dat dit van de startmotor kwam maar toen ik de bovendeksel had losgemaakt + de voorkant kon ik niks meer zien, wel ruiken. 
Ik heb een Litium Ionen batterij geïnstalleerd maar voor de rest de afgelopen 4 maanden niet aan elektrische onderdelen gesleuteld, wel aan een hoop andere dingen, misschien heb ik ergens een kabel geraakt/kapot gemaakt ... heeft iemand een idee hoe ik moet beginnen om te weten wat er nu aan de hand is want van elektriciteit heb ik weinig verstand? 
Alvast bedankt voor wat advies.

Print this item

  typeplaatje op balhoofd
Posted by: jaap43 - 10-16-2020, 12:54 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (2)

Mijn motor heeft geen typeplaatje op het balhoofd. Er zitten wel 2 gaatjes waar dat gezeten zal hebben. Mijn motor is bij de 2e eigenaar een jaar (2001/2002) zoek geweest (gestolen). In die tijd zal dat plaatje verwijderd zijn. Op de cardantunnel zit wel een sticker met de nodige gegevens, maar dat is al een beetje beschadigd. Bestaat de mogelijkheid om ergens een (origineel) typeplaatje te laten maken met alle gegevens die er op horen. Ik kan al die gegevens wel aanleveren.

Verder zitten er nu RVS-dempers op die van de Hobbyist afkomstig zijn. Is hier een E-keur van bekend. In Nederland wordt daar niet erg op gelet maar in Duitsland schijnen ze heel erg moeilijk te doen daarover, ondanks dat je motor in Nederland straatlegaal is.

Print this item

Music Aluminium velgen R50 opknappen
Posted by: GAZ69M - 10-13-2020, 01:53 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (4)

Beste BMW-liefhebbers, 

Ik ben Marc en nieuw op dit forum. Ik ga starten met de restauratie van de R50 die mijn schoonvader in 1964 nieuw heeft gekocht.

En meteen de eerste vraag ... 

De aluminium velgen zijn aardig verweerd, verder wel heel en rond maar er zit een dikke oxidelaag op, vooral op de naven. Heb de spaken al verwijderd en wil nu naven en velgen opknappen voordat ik ze laat spaken.
Mijn plan is om ze met Dasty te ontvetten, dan gewoon met water en sop schoon te maken en ze daarna met Scotch brite weer wat op te poetsen. 
Is er een betere manier? Heb eerlijk gezegd weinig ervaring met alu velgen en wil zoveel mogelijk de originele onderdelen behouden. En het hoeft niet in showroomstaat te worden.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,

Marc

Print this item