Welcome, Guest
You have to register before you can post on our site.

Username/Email:
  

Password
  





Search Forums

(Advanced Search)

Forum Statistics
» Members: 5,006
» Latest member: privas
» Forum threads: 8,306
» Forum posts: 63,826

Full Statistics

Online Users
There are currently 45 online users.
» 0 Member(s) | 44 Guest(s)
Bing

Latest Threads
Koppeling R75 kapot
Forum: Algemene discussie
Last Post: Gerrit1966
Yesterday, 01:40 PM
» Replies: 4
» Views: 118
Registreren nieuwe forumb...
Forum: Algemene discussie
Last Post: Ahjwinth
02-28-2021, 08:37 PM
» Replies: 127
» Views: 27,448
conventionele accu vervan...
Forum: Algemene discussie
Last Post: jaap43
02-28-2021, 11:20 AM
» Replies: 9
» Views: 263
Frame gelijk of niet??
Forum: Algemene discussie
Last Post: Mart
02-21-2021, 12:14 PM
» Replies: 1
» Views: 129
Klapperende remblokken?
Forum: Algemene discussie
Last Post: Coen
02-20-2021, 03:00 PM
» Replies: 13
» Views: 3,737
Ring voorvork /5
Forum: Algemene discussie
Last Post: BMWconversion
02-18-2021, 12:46 PM
» Replies: 1
» Views: 59
typeplaatje - cijfers
Forum: Algemene discussie
Last Post: fransdanielle
02-17-2021, 12:34 PM
» Replies: 4
» Views: 127
Oplopend toerental
Forum: Algemene discussie
Last Post: fransdanielle
02-17-2021, 12:31 PM
» Replies: 6
» Views: 300
Aanhaalmoment cardanas
Forum: Algemene discussie
Last Post: OmarB
02-14-2021, 07:31 AM
» Replies: 3
» Views: 95
Hollandia zijspan
Forum: Algemene discussie
Last Post: Midas Bax
02-11-2021, 06:23 PM
» Replies: 5
» Views: 407

 
  Koppeling R75 kapot
Posted by: Gerrit1966 - 03-01-2021, 02:47 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (4)

Afgelopen zomer sta ik met de koppelingshendel ingetrokken voor het stoplicht, en BAM de motor schiet naar voren!
Ik dacht: koppelingskabel kapot, maar die bleek in tact.
Ik kan met m'n vingers de gaffel achter aan de versnellingsbak bedienen, geen weerstand.
Iemand een idee wat eventuele oorzaken zijn, en hoe te handelen?

Print this item

  Frame gelijk of niet??
Posted by: jajeronimus - 02-18-2021, 12:55 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (1)

ik ben op zoek naar een recht frame voor mn R60/7. Kan ik hiervoor ieder /7 frame gebruiken?? dus van r80 of r100 serie. ...en hoe zit het met frame van R65, ook gelijk of niet?
Alvast bedankt voor het nemen van de moeite om hierop te reageren.

Print this item

  Ring voorvork /5
Posted by: jelle - 02-17-2021, 11:30 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (1)

Op tekening zie ik bij de voorvork van mijn 75/5 een ring staan. onderdeel 9 nummer: 31422000399 dit onderdeel is niet geplaatst. Hoort deze er op of is dat optioneel. Ik heb een vroeg exemplaar uit 1970.
Vrg, Jelle

Print this item

  conventionele accu vervangen door ander type
Posted by: janreb - 02-14-2021, 07:28 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (9)

Mij accu is stuk en moet worden vervangen. Nu een conventionele Yuasa 5215 maar wat zijn de opties?
onderhoudsvrij of agm of gel? Wie hebben ervaring? Ik verneem het graag.

Print this item

  Aanhaalmoment cardanas
Posted by: jelle - 02-13-2021, 05:30 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (3)

Ik ben mijn R75 / 5 weer aan het opbouwen. Nu kan ik het aanhaalmoment van de centrale moer van de aandrijfas nergens vinden. Het gaat om de moer welke los moet om de as uit de achterbtug te halen. De as met de kruiskoppeling, en dan de centrale moer aan de cardanzijde.

Print this item

  typeplaatje - cijfers
Posted by: fransdanielle - 02-11-2021, 03:29 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (4)

Ik heb een R60/6 uit 1976 waarvan het typeplaatje wat beschadigd is. Ik heb een gelijkaardig (iets minder breed) 'maagdelijk' plaatje gevonden maar nu moet het fabricage nummer nog er in gegraveerd worden. Dit zoals origineel, dus erg dunnen lijntjes voor de cijfers, en ook geen reliëf natuurlijk. Kan iemand me vertellen waar ik dit zou kunnen laten doen ?  Alvast bedankt, Frans (omgeving van Antwerpen).

Print this item

  remtrommels r50 1956
Posted by: hen - 02-08-2021, 04:14 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (5)

Goedemiddag,

Ik ben mijn bmw r50 aan het opfrissen. Nu zijn de remtrommels zijn best behoorlijk gegroeft. Deze wil ik draaien om weer een mooi glad oppervlakte te krijgen.

Nu lijkt die trommel best dik (5 a 6 mm) maar die wordt dunner de aluminium naaf in.

Mijn vraag is, wie weet er hoe dik die trommels zijn? Dan weet ik namelijk of het uberhaupt kan.

Vrolijke groet,

Henk

Print this item

Photo Ontstekingsvervroeger R50/2
Posted by: DHG500 - 01-30-2021, 04:00 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (2)

Ha forumleden,

in een ander draadje (hier klikken) gaf ik al aan met een R50/2 van een kameraad bezig te zijn. Daarbij viel me ook op dat op de ontstekingsvervroeger een bladveertje op de voorkant van de vervroeger-plaat zit. Dat leek loos want er was niets dat daar tegenaan kon komen.
Totdat ik beter keek en mij opviel dat het pennetje waaraan één van de twee centrifugaalveertjes vast zit, afgevijld leek te zijn. Zou dat eerder zodanig lang zijn geweest dat dit bij maximaal toegelaten vervroeging tegen het eerder beschreven bladveertje aan zou lopen waardoor verdere vervroeging niet meer mogelijk is.
Zoeken op internet leverde mij plaatjes op waar dit pennetje idd langer uitsteekt en tegen het bewuste bladveertje aan kan lopen.

I.v.m. het schoonmaken ging de vervroeger toch uit elkaar en daar kwam het pennetje in het volle daglicht. Het blijkt niet alleen afgevijld maar ook een compleet ander pennetje te zijn. Zie onderstaande foto.

Mijn vragen zijn nu de volgende:

  • Was het bij zijspanrijden gebruikelijk/gewenst om hogere toerentallen te kunnen rijden waardoor je in een gunstiger deel van de koppelkromme (?) kunt blijven. Werd de praktijk van het afvijlen/aanpassen van dit pennetje vaker toegepast?
  • Kan het kwaad dit zo te laten (vermits je enige mate van beheersing van je rechterhand hebt)? Naar mijn mening is het vooral een kwestie van te hoge toerentallen vermijden.
[Image: R50_2%20advance.jpg?dl=0]

Print this item

  R50/2 met zijspan; welke olie?
Posted by: DHG500 - 01-25-2021, 12:00 AM - Forum: Algemene discussie - Replies (12)

Beste forummers,

ik ben momenteel bezig voor een kameraad zijn BMW R50/2 (1964) met Steib S350 (1951) zijspan rijklaar te maken. Hij heeft dit span een klein decennium geleden bij toeval verworven (maar rijdt zelf geen motor) en hem toen gestald. Doodzonde natuurlijk dus ik maak hem weer rijklaar en mag er zelf in eerste instantie op rijden (voor wat hoort wat, toch? Tongue ).
Tot nu toe geen onoverkomelijke zaken. Blok is mooi los, banden zijn nog rond. Nieuwe accu, klepjes gesteld, brandstoftank schoongemaakt (benzinekraan en filter ook), carburateurs gereinigd, bowdenkabels gesmeerd, fris luchtfiltertje.
Ben nu met de ontsteking bezig, vervroeger zat vast met vuil en oxide, puntjes, viltje (met klinknageltjes) en condensator worden vervangen (viltje was weggesleten, nokje dus iets versleten). Veel beschadigde schroeven die nu weer netjes zijn (leve een draaibankje!). Een draadje vanaf de spoel had een versleten ommanteling en kon heerlijk tegen de grondplaat vonken. Wordt dus ook opgelost.

De achterste diagonale schoor naar het span zat fout. Onderaan deze schoer moet een oog in rubbers gemonteerd worden. Dit was vervangen door een rammelende stalen bus. Gelukkig was de schoor en de klem niet beschadigd, alleen de bus en de bout zijn versleten. Het onderste schroefeind van de voorste schoor was gewoon verbogen (M18!!!) en stond een kleine cm uit het lood. Wss. een keer een paaltje tussen motor en span gepakt. Rubbers, bouten en schroefeind worden vervangen, waarna het span opnieuw kan worden afgesteld.

Fijn gevoel om dit allemaal in orde en veilig te maken.

Komende week nog even de remmen checken (op gevoel al goed gelukkig, maar toch even de hoeveelheid remvoering checken) en als de motor weer loopt de carburateurs synchroniseren en afstellen. Zo ook de ontsteking met de stroboscoop.
En dan kan er weer gereden worden.

Maar mijn gewetensvraag zit bij de motorolie. Origineel ging er SAE40 in (en SAE30 in de winter) en dan iedere 2 maanden verversen. Maar wat zouden jullie adviseren i.c.m. zijspangebruik? Een kwalitatief goede minerale 15W40? Of toch een 15W50?

Benieuwd naar jullie reacties!

Groet,
Bob

Print this item

  monoshockveer verwijderen van demper
Posted by: marcel5858 - 01-19-2021, 10:29 PM - Forum: Algemene discussie - Replies (2)

Beste mensen,
het lijkt mij leuk de achterveer van mijn R80 monoshock rood te verven. Kan ik de veer gewoon verwijderen en hoe doe ik dat?
Hoor het graag.
groet Marcel

Print this item