Met 150 km/uur over de A67 en dan plots (Kedeng)een hoop rook uiteindelijk op 1 cilinder de afslag gehaald
Mijn vraag wat heeft dit veroorzaakt ?
geen schade aan kop en kleppen en orginele bougie
Het ziet er uit als een smeltgat door (lokale) oververhitting. Rijtempo was redelijk hoog, dus de thermische belasting ook. Ik denk aan combinatie van van verlopen ontsteking (pingelen) en mager mengsel (te weinig koeling). Hopelijk weet iemand anders het precies.
PS: hoe ziet de andere zuiger er uit?
Met vriendelijke groet,
PeterH
Peter, kijk even via de desktop versie dan zie je de foto.
Had ik gedaan, heb ik iets over het hoofd gezien?
NB: er is rijkelijk veel vloeibare pakking gebruikt, maar dat is niet de oorzaak van dit gat.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Bedankt voor het reageren (goeie site Bep) de kop en het carter zat vol met aluminium deeltjes ik moet er nog even bij zeggen dat ik net van te voren nog op reserve heb moeten zetten dus wel degelijk arm mengsel en misschien te weinig loodvervanger bij de benzine (zuinig)
Mij vallen bij de foto van de cilinderkop 2 dingen op:
-Er is veel nogal vette koolaanslag in de cilinder.
Is er meer als normaal olie verbruik tgv slijtage van zuigerveren of klepgeleiders?
Deze koolaanslag moet zijn opgebouwd voor de schade, omdat het pingelen een deel heeft weg-geknettert (kleine putjes)
Gloeiende koolresten kunnen pingelen veroorzaken!
-Aan de bougie draad te zien lijkt het alsof de bougie een paar gangen te kort is geweest.
Ook hier kan gloeien optreden.
Controleer met een stroboscoop of je centrifugaal vervroeging niet verder vervroegd dan de maximum vervroeging.
Controleer je tank en carburateurs op vervuiling, en aanwezigheid van filters/zeefjes.
Bij het ver leeg rijden van je tank en omschakelen op reserve kan wat vuil van onder in je tank in de carburateur zijn beland.
Vervolgens je sproeier hebben verstopt, met een arm mengsel en pingelen tot gevolg.
Hoe ziet trouwens de andere kant eruit?
Met over de 90.000 km was er behoorlijk oliegebruik 1 op 800 km
Met 40.000 gebruikte hij iets minder
De andere kant was ook koolafzetting in de kop en zuiger(foto)
Hij was toe aan groot onderhoud wat ik ook doe met nieuwe zuigers met veren
Nieuw kleppen met gelijders en loodvrij zittingen (Hobbyist)
En moderne ontsteking
De bougies zal ik vergelijken met de nieuwe
Met nog een verrassing in het carter ! de Groffilter was gescheurd (foto)
misschien door de drempels te hard nemen
Het groffilter kan niet door het snel rijden over verkeersdrempels worden beschadigd; dan zal eerder je carterpan scheuren.
Jouw olieverbruik was bij 90.000 km al meer dan bij mijn R100RT voor zijn cilinder- en koprevisie bij 204.000 km (1:1000)! Hoe was het olieverbruik na de revisie (want ik lees niets over boren naar 1e overmaat)? Dat zou daarna toch minder dan 1:3000 moeten zijn.
Met over de 90.000 km was er behoorlijk oliegebruik 1 op 800 km
Met 40.000 gebruikte hij met minder
De andere kant was ook koolafzetting in de kop
Hij was toe aan groot onderhoud wat ik ook doe met nieuwe zuigers met veren
Nieuw kleppen met gelijders en loodvrij zittingen (Hobbyist)
En moderne ontsteking
Met nog een verrassing in het carter ! de Groffilter was gescheurd
Er lijkt helemaal niet zo'n dikke olie/kool koek op de zuiger te zitten.
en wat zijn die witte stipjes?
Soms maak ik me ook wel eens zorgen over een riedeltje pingels. Maar dat lijkt niet aan overbelasting te liggen want de BMW rukt vooruit. Wel tussen 3 en 4 k rpm. Lijkt altijd van links te komen.
Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
16 reacties
PeterH
schrijver
PeterH
schrijver
Hugo_Kramer
Bep
Linders
OmarB
Bep
Linders
OmarB
Linders
Linders
BMWconversion
janreb