Voor het nieuwe forum, klik   hier
R69S Jan
Beste BMW vrienden, Bij de restauratie van mijn BMW R69S bouwj. '66 heb ik gebruikte carburateurs gemonteerd ( gekocht bij De Hobbyist ). Als de motor warm gedraaid is en ik geef vanaf stationair lopend gas, slaat de motor af. Daarna start hij moeilijk. Als ik vanaf stationair lopend korte stootjes gas geef komt de motor op toeren. Als ik het gas loslaat zakt het toerental niet meteen naar stationair terwijl ik de gasschuif naar beneden hoor klikken. Wie weet wat er mis is teveel of te weinig brandstof of lucht of een andere oorzaak? Graag jullie mening. Alvast bedankt, R69S jan

12 reacties

  1. Coen
    Ontsteking precies op tijd? Wat voor type carburateur heb je (vroege of latere type) en welke sproeiers zitten er in?

  2. R69S Jan
    R69S Jan De carburateurs zijn 1/26/75 en 1/26/76. Sproeiers 35, 2108, 135. Ook nog even naar de kleur van de bougies gekeken, die zijn meer zwart dan bruin.

  3. Coen
    Naaldpositie? Sproeiers zijn iig de goede voor dat type. Waarschijnlijk staat je stationair afstelling niet goed. Anderhalve slag uit is de basis maar die van mij stond daarmee veel te rijk. Slag of 3 moest het zijn. Loopt hij half gas en driekwart gas wel mooi?

  4. Bep
    ter info: http://www.a-tillmanns.de/shop/u/TVI/BMW_R_69_S_1-26-75+76.pdf

  5. BMWconversion
    Bij mij (R90S) liep die veel te rijk en dat kwam o.a. doordat de naalden gesleten waren. Het was niet zichtbaar, wel meetbaar. Ik had nog K4 naalden van mijn Le mans project liggen. Na montage koffiebruine bougies.

  6. Lei_K
    Wat voor ontstekingsspoel zit erin....in geval van n originele: direct vervangen...de oude slaan bijna allemaal van binnen door....Eerst zorgen dat je ontsteking tiptop is, dan verder met caburatie.

  7. Bep
    Beste Jan, Zou je kunnen aangeven wat je al allemaal hebt gereviseerd engecontroleerd bij de restauratie? Je krijgt dan de betere adviezen voor wat betreft je wellicht over het hoofd hebt gezien, en wat de volgende stappen kunnen zijn. Bep

  8. R69S Jan
    Beste BMW vrienden, Aan het motorisch gedeelte heb ik niet veel veranderd behalve kleppen gesteld, nieuwe pakkingen, nieuwe luchtfilter, nieuwe kabelboom en de genoemde carburateurs vervangen. De motor liep goed voor de restauratie dus niet te veel aan het blok geknutseld. De gasnaalden heb ik vandaag een tandje dieper gezet, stand 3. Morgen even proberen of het nu beter gaat. Als ik een goede foto heb gemaakt zal ik die op dit forum zetten. Dank voor jullie opmerkingen. Omdat ik geen expert ben zijn verdere adviezen zijn altijd welkom. R69S Jan

  9. Bep
    Voor zover ik kan beoordelen is het de juiste basisinstelling voor de naald "Nadelstellung: 1 (1. D├╝sennadelkerbe von oben) "

  10. Bep
    Doe voordat je verder gaat met de carburateurs een revisie van je ontsteking. Nieuwe puntjes, bougies, bougiekabels, condensator, en nieuwe veertjes van je centrifugaal vervroeging. Alles een keer goed reinigen, corrosievrij maken en controleren op rare slijtage ,plus alles goed gangbaar maken en smeren. Meet voor de zekerheid meteen ook een keer de compressie. Stel nu je ontsteking volgens het boekje af. Controleer daarna zo mogelijk met een stroboscoop lamp de stationaire timing en de maximale vervroeging. Pas nu kan je verder met je carburateurs. Reinig de carburateurs grondig eventueel ultrasoon,zorg dat alle kanaaltjes open zijn. Vernieuw de naalden sproeiers en pakkingen. Controleer de schuif op bramen en slijtage. Vervang eventueel de gaskabels. Ga nu pas verder met het stationair afstellen en synchroniseren van de carburateurs.

  11. Lei_K
    Nog 1x: spoel!!!! :Heb zelf ooit n goed uitziende vonk gehad, bij nadere beschouwing bleek t lang niet optimaal te zijn.