Ik heb zelf alleen ervaring met het aansluiten van Garmin Zuno-toestellen op motorfietsen, maar ik verwacht dat die qua aansluiting niet sterk afwijken van Tom-Tom. Om te voorkomen dat het toestel de accu kan leegtrekken, koppel ik hem aan de voeding en de massa van het achterlicht. Dat kan in de kabelboom, maar aangezien het snoer van het toestel doorgaans meer dan een meter lang is, kan de aansluiting ook in het huis van het achterlicht worden gemaakt.
Alternatief is aftakken in de koplamp. Neem de groente-meter zwarte streep draad ( dit is na het contact en de zekering in de koplamp) als + (ipv verlichting zit je dan op bv de toeter en remlicht circuit.
hier nog een zwevende zekeringhouder bij gebruiken met een zekeringwaarde die dicht bij het gebruik van je TomTom ligt ,
en een bruine als -.
Je kunt ook hier kiezen voor een + van het verlichting circuit door ipv de groen/zwarte de grijs met zwarte streep draad te kiezen.
Extra zekeringhouder zou ik zeker doen om bij problemen met je omTom deze spanningsloos te kunnen maken door simpel de extra zekering er uit te halen (hoeft de bedrading niet los en de rest blijft werken).
Ik de koplamp kun je waarschijnlijk een vrije stekerplaats op de print pakken . De print heeft hier dezelfde kleurcodering als de bedrading. Makkelijk voor het maken van de extra draadverbindingen.
Kan, zeker. Met een zwevende zekering direct vanaf de accu.
Maar dan met het risico dat hij aan blijft, als jij de motor hebt uitgezet. (Hetgeen Omar hierboven al aangeeft). Of wel vergeet je de navi uit te zetten en je motor start niet meer omdat de accu inmiddels te ver leeg getrokken is.
Pak je de plus achter het contactslot weg, dan weet je zeker dat dit nooit kan gebeuren.
Dus als je dan toch al onder de tank moet zijn om e.e a. netjes aan te leggen, neem dan ook die extra moeite lijkt mij.
De groen/zwarte draad (zoals ik hierboven beschrijf) is ook bij je toeter relais te vinden .... Aftakking maken +zekering ...
Maar natuurlijk helemaal zelf weten wat jou handig lijkt, ik heb niet zo'n ding.
Trouwens al gedacht aan een stekker/stopcontact (BMW standaard model ?) verbinding in de voedingskabel, voor als je de Navi er af wilt halen ? Of zit zoiets er muurvast opgeschroefd ?
Leuk alle reacties.
Ik denk zeker aan een stekker-contact zodat gemakkelijk tom gedemonteerd kan worden bij een stop onderweg. Zijn er suggesties wat voor stekker-contact het kan zijn.
Maar, ik zie ook nog niet direct hoe ik de tom gemakkelijk en degelijk kan monteren.
Zie bijgaande foto.
Reyer,
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Ik neem aan dat de TomTom net boven de kleine meters moet komen, je zult waarschijnlijk een klein frame-pje kunnen maken vanaf de bevestiging van de S kuip. De 2 bouten aan de kuip zijde en eventueel ook de stuur zijde van dezelfde beugels (wordt misschien iets groter dan bedoeld maar voorkomt dat je gaten moet boren)
Onder een van die twee zou je ook een stopcontact kunnen bevestigen.
Als stopcontact kun je de BMW uitvoering gebruiken, stopcontact en stekker bij de sponsor te krijgen. Nadeel is dat het redelijk grote dingen zijn, maar dus wel degelijk.
Alternatief is op zoek gaan op sites als conrad.nl of zo om daar iets passends te vinden.
Ik weet niet wat zo'n Tom verbruikt, maar ga niet te klein omdat e. dan gevoeliger wordt voor vervuiling wat resulteerde in een slechte verbinding = spanningsverlies.
Ik heb gisteren de ophanging gemaakt voor de Tomtom rider (Ja, op de R50!) Ik gebruik een ram-mount en die zit naast de linker voor poot van de voorvork. Het is een zelfgemaakte constructie, die niet opvallend is.
9 reacties
OmarB
schrijver
Thijs107
schrijver
Thijs107
janreb
schrijver
BMWconversion