Voor het nieuwe forum, klik   hier
Coen
Vanmiddag merkte ik dat mijn voorste 2 pinkers tegelijkertijd werkten maar dan heel flauw. Dankzij dit geweldige forum ging de verdenking uit naar een massaprobleem en zowaarlijk: er zat een massadraad los in de koplamp. Ik wist dankzij het forum gelukkig ook hoe je bij het binnenste van de koplamp komt zonder al te veel schroefwerk. Nu nog één ander probleem: het remlicht brandt constant bij contact aan en de verdachte is de achterremschakelaar. Is dat een maak of een breekcontact?

7 reacties

  1. Hugo_Kramer
    Er van uit gaande dat je een motor met trommelrem achter hebt: de schakelaar is een breekcontact, in de ruststand drukt het rempedaal de schakelaar in. Ik heb dit probleem zelf ook gehad, bij mij kwam het rempedaal niet goed terug naar de ruststand doordat de as van de remblokken in de trommel zwaar liep en ook de as van het pedaal (achterstallig onderhoud moet ik met schaamte bekennen) Als ik met de hand het pedaal goed optilde ging het remlicht uit. Oplossing: beide assen eruit, goed schoongemaakt, nieuw vet, en gaan met die banaan! Wellicht dat het bij jou ook zo is op te lossen. Succes

  2. Coen
    Ik heb een schijfrem. Maar zal eens kijken of alles goed gangbaar is.

  3. stefr100
    @Hugo_Kramer, klopt niet. De schakelaar is wel degelijk een maakcontact. Het contactje is inderdaad ingedrukt bij pedaal in ruststand, maar op dat moment is binnenin het contact opengedrukt. Bij remmen sluit het contactje binnenin met een veertje, dus maakcontact.

     

  4. stefr100
    Het schemaatje hierboven toont niet de reele bouwvorm van het contactje, maar geeft wel symbolisch aan dat het een maakcontact is.

  5. Coen
    Ok. Maar schakelaartje doet in ieder geval niet wat het moet doen...

  6. OmarB
    De bewegende delen van de schakelaar (m.n. de drukstift en diens veertje) worden in de loop van de jaren gevoelig voor corrosie. Inspuiten met b.v. WD40 kan dan (tijdelijk) helpen, maar uiteindelijk is vervangen de beste remedie.