Voor het nieuwe forum, klik   hier
WimVanZuylen
Bij het verbouwen en revisie van mijn R100 RS (1982) de onbetrouwbare Chinese starmotor vervangen voor een Valeo. Na 600km, bij een misstart (terugslag) 2 jaar geleden de starmotor naar zijn grootje. De kunststof tandkrans van het planetair huis de hele tandbaan glad gefraist. Na deze met oude onderdelen van mijn Chinese weer gerepareerd te hebben, was ook deze na een 8-tal starts weer ontdaan van zijn tanden. Door een tip op dit forum ontdekt dat het anker van de startmotor krom was, oorzaak van de vernieling van de tandwielen. Een nieuwe Valeo geplaatst, startte weer prima. De oorzaak van de terugslag bij het starten proberen te elimineren door vervangen van de condensator, bougiekabels en doppen te vervangen. Loopt wel stationair, geen vermogen en bij gas geven ploffen, klappen, en smoren. Dus oorzaak nog niet gevonden. Gisteren weer proberen te starten om de gasschuiven te controleren, startmotor haperde. Vandaag gedemonteerd en uiteengehaald. Bendix stuk, tandkrans van het planetair-huis weer zonder tanden, metalen dichtring van het planetair losgekomen en sluiting gemaakt op de wikkeling van de startmotor. Dus weer een Valeo naar de mallemiezen (is niet mee gereden, met mijn reparatie pogingen totaal een 40-tal starts mee gemaakt schat ik. Een stukje van de tandkrans van het vliegwiel is wel een paar mm ingelopen, maar kan me niet voostellen dat daat de startmotor op stuk loopt (zitten niet echt bramen aan of zo). Om er nu weer een nieuwe (3e) Valeo in te zetten, zonder te weten waar het mis gaat ???? Wie weet raad ? Met groeten, Wim.

12 reacties

  1. PeterH
    Hoi, ik heb geen idee wat er mis kan zijn, maar mogelijk past dit model Valeo (een krom anker ontstaat ook niet zomaar) niet bij een 82er RS. Normaal werkt een startmotor jarenlang probleemloos. Moeilijk starten zal 'm niet zomaar vermoorden. Beste raad die ik kan geven is geen andere startmotor plaatsen zonder inderdaad eerst te weten wat er mis is. Met vriendelijke groet, PeterH

  2. louisvanrijn
    Goedemorgen Wim, Terugslag ontstaat niet zomaar. Normaal heeft zo'n BMW een "lost spark" ontsteking, dat wil zeggen dat deze ook vonkt tijdens, maar laat, in de uitlaatslag. Als je voorgaande werkslag niet ontbrand zou zijn, zit de uitlaat, en de verbrandingskamer nog vol met brandbaar gas. Door de lagere druk in de uitlaatslag (er is nu geen compressie) komt de vonk nu wel "door" en de zaak ontbrand. Door het lage starttoerental kan de krukas terugslaan. Als je dit "lost spark" principe begrijpt zie je dat een BMW motor een perfecte ontsteking van het mengsel eist. Het ontstekings systeem moet elke slag ontsteken en mag beslist niet te vroeg vonken bij het start-proces. Dit lost-spark principe is ook niet te combineren met een nokkenas die vroeg opent. Immers, de inlaatklep opent bijv. dan op 35 graden voor het b.d.p. , gas komt binnen, en op 10 graden voor het b.d.p. komt de "lost spark" . Tuned BMW's met asymmetrische nokkenassen zijn notoir voor het "terug petsen". -Bij het verbouwen en revisie- meldde je. Check eerst of je nokkenas goed staat (niet een tandje verkeerd) en check je vonklengte in de buitenlucht. Dat moet minimaal 13 mm zijn. Check je stationiar ontstekings tijdstip. groeten, Louis.

  3. Coen
    Was er niet iets met een aantal tanden van de startmotor dat in de loop van de tijd veranderd is?

  4. BMWconversion
    De BMW tot ca 1976 hadden een vliegwiel met 93 tanden en een startmotor met 8 tanden. Daarna hebben de BMW's een vliegwiel met 111 tanden en een startmotor met 9 tanden. Ik heb zelf een 90S blok uit 1974. De 8 tands startmotors (en zeker de Valeo's) zijn redelijk zeldzaam. De 100RS heeft gewoon een 9 tanden op de startmotor. Ik heb zelf ook wat problemen gehad om de motor vlot startend te krijgen. Uiteindelijk heb ik alle rubbertjes in de carbs vervangen en nieuwe naalden geplaatst en deze keer NGK bougies en nu start die meteen. Uiteraard stonden onsteking/kleppen al goed afgesteld en waren de carbs ultrasoon gereinigd.

  5. OmarB
    Tot 9-74 (dus t/m de 1e reeks van de /6 serie) 8 tanden; daarna 9 tanden. Maar ik heb niet gelezen dat de vraagsteller een startmotor met 8 tanden had gemonteerd (mocht dat wel zo zijn dan verklaart dat alles).

  6. WimVanZuylen
    Beste meedenkers, Hartelijk dank voor jullie reactie's, hier ga ik mee aan de slag. Ik had zelf (na die misstart) ook het idee dat ik het in de ontstekingshoek moest zoeken. Dit forum noemde de condensator's op leeftijd nogal eens onbetrouwbaar, dus vervangen (door Beru met dubbele uitgang). Voor de maximale vonk de bougies vervangen door iridium type: NGK BPR7EIX. Carburateurs had ik bij de revisie voorzien van nieuwe membramen (preventief) en pakkingsets natuurlijk. Schoonmaken is niet ultrasoon gebeurd, maak ze handmatig zorgvuldig schoon, wat normaal voldoende is. Er was nu geen aanslag te bekennen. Vlotters heb ik zo hoog mogelijk afgesteld (anders smoort hij op hogere snelheden, 120+). Ik tank altijd super, en rij ook in de winter door (bij schone wegen natuurlijk). Motor heb ik na de ombouw, vanwege andere dempers en K&N luchtfilters (RC-1920). laten tunen op de rollenbank. Hierbij zijn de hoofdsproeiers vervangen (was 165, nu 175). Mijn vliegwiel heeft 111 tanden, startmotor 9 tanden. "Lost Spark" principe had ik nooit van gehoord, bedankt voor je uitleg. Ik ga mijn nokkenas chekken. Het vliegwiel loshalen en in de draaibank controleren op slingering en dergelijke. Dan kan ik meteen eens kijken of ik de beschadigde tanden toch ergens moet ontbramen (het zou helemaal mooi zijn als ik de startkrans om zou kunnen draaien). Denken jullie dat een dergelijke beschadiging (mede) oorzaak kan zijn voor het stukgaan van de startmotoren ? Vonklengte kan ik nu niet controleren, dan moet ik eerst een nieuwe starmotor bestellen en plaatsen. Onze sponsor bied de Vlaeo aan, maar ook "een goede imitatie van Valeo uitv." (voor minder dan de helft). Ervaringen ? Tot zover, met groeten, Wim.

     

  7. louisvanrijn
    Goede morgen Wim, Zoals je las zoeken andere forum schrijvers het niet allemaal in de startmotor of starter krans. Uiteraard moet dat alles slinger-vrij zijn en binnen de toleranties zijn. Maar ook nevenzaken zoals accu , ontsteking etc tellen hard mee. Een markant voorbeeld van een mindere accu en een kapotte startmotor (gevolgschade) is de Rotax 914 vliegtuigmotor. Deze heeft in de oude serie een vast ontstekingstijdstip. Met een mindere accu slaat deze terug en al heel snel is de sprag-clutch van de startmotor kapot. (na 2 pogingen al). Zo werd dat standaard verkocht, later werd een ontstekingstijdstip-verlater ingebouwd op de Rotax 914. Dat was dus bedrijfsresearch op kosten van de klant, en ik vermijd Rotax angstvallig. Enfin, terug naar je BMW. Eens was ik aan het experimenteren met een iets vroeger stationair ontstekings tijdstip. Als je het een of twee graden vroeger zet gaat het starten iets makkelijker, vooral als de motor koud is gaat dat beter. Maar...ALS je het dan nog enkele graden vroeger zet...en de motor is warm of heet.... dan blaas je de carburateurs van de cilinderkop af en die bengelen dan aan hun kabels...dat is pas terugslag. (Een hele ervaring; -- Je kijkt omlaag of je broekspijpen niet in brand staan.-) Maar niet meer voorgekomen na instellen correct ontstekingstijdstip!! BMW conversion schrijft : --Ik heb zelf ook wat problemen gehad om de motor vlot startend te krijgen. Uiteindelijk heb ik alle rubbertjes in de carbs vervangen en nieuwe naalden geplaatst en deze keer NGK bougies en nu start die meteen.-- end quote. Zorg dus dat ontstekings-tijdstip en mengsel goed (perfect) zijn. En gek genoeg, de klepspeling heeft ook invloed! groeten, Louis

  8. BMWconversion
    Als je nog een originele Valeo hebt, kun je voordelig onderdelen kopen om deze te revideren.

  9. WimVanZuylen
    Beste meedenkers, Ik heb het vliegwiel op de draaibank gehad en gecontroleerd op hoogte- en breedteslag. Ook het stukje met de ingelopen tanden wat ontbraamd (was nauwelijks voelbaar). De boel weer opgebouwd en motor wacht op nieuwe startmotor (heb gebeld met onze sponsor, geen slechte ervaringen met de imitatie, ga ik die eens bestellen). Carburateurs is onwaarschijnlijk (slijtdelen en pakkingen 650km/4jr geleden vervangen). Ontstekingsdelen kan ik grotendeels uitsluiten (condensator, kabels en bougies onlangs vervangen). De pulsgever kan een oorzaak zijn, ken ik zelf niet beoordelen. Mijn voorlopige conclusie na jullie tips en onderzoek/controle is dan ook dat het meest voor de hand ligt dat het ontstekingstijdstip te vroeg staat. Dat ga ik (na montage van de nieuwe startmotor) af laten stellen, dan zal het ook wel uitkomen mocht de pulsgever niet goed zijn. Voorzichtigheidshalve heb ik de onsteking maar alvast zo laat mogelijk gezet. De benzine vervang ik ook gelijk weer voor verse super-98. We gaan eerst nog op vakantie, ik ga dus over 3 weken pas weer verder. Ik bericht jullie daarna over de resultaten. Bedankt tot zover, Met groeten, Wim.

  10. hippie
    Ik heb wel eens gelezen ( foto's gezien ) dat de gaten waar de bouten doorheen gaan om startmotor vast te zetten ovaal zijn ( leeftijd en dlijtage ). Dan kan de startmotor ten opzichte van het blok bewegen . Is er iemand die dit kan beamen .

  11. hippie
    Ander forum , zelfde probleem https://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/376398/3/Brekende-startmotoren-4.html