Bij het verbouwen en revisie van mijn R100 RS (1982) de onbetrouwbare Chinese starmotor vervangen voor een Valeo.
Na 600km, bij een misstart (terugslag) 2 jaar geleden de starmotor naar zijn grootje.
De kunststof tandkrans van het planetair huis de hele tandbaan glad gefraist.
Na deze met oude onderdelen van mijn Chinese weer gerepareerd te hebben, was ook deze na een 8-tal starts weer ontdaan van zijn tanden.
Door een tip op dit forum ontdekt dat het anker van de startmotor krom was, oorzaak van de vernieling van de tandwielen.
Een nieuwe Valeo geplaatst, startte weer prima.
De oorzaak van de terugslag bij het starten proberen te elimineren door vervangen van de condensator, bougiekabels en doppen te vervangen.
Loopt wel stationair, geen vermogen en bij gas geven ploffen, klappen, en smoren.
Dus oorzaak nog niet gevonden.
Gisteren weer proberen te starten om de gasschuiven te controleren, startmotor haperde.
Vandaag gedemonteerd en uiteengehaald.
Bendix stuk, tandkrans van het planetair-huis weer zonder tanden, metalen dichtring van het planetair losgekomen en sluiting gemaakt op de wikkeling van de startmotor.
Dus weer een Valeo naar de mallemiezen (is niet mee gereden, met mijn reparatie pogingen totaal een 40-tal starts mee gemaakt schat ik.
Een stukje van de tandkrans van het vliegwiel is wel een paar mm ingelopen, maar kan me niet voostellen dat daat de startmotor op stuk loopt (zitten niet echt bramen aan of zo).
Om er nu weer een nieuwe (3e) Valeo in te zetten, zonder te weten waar het mis gaat ????
Wie weet raad ?
Met groeten, Wim.
12 reacties
PeterH
louisvanrijn
Coen
BMWconversion
OmarB
WimVanZuylen
louisvanrijn
BMWconversion
WimVanZuylen
hippie
hippie