Voor het nieuwe forum, klik   hier
Hugo_Kramer
Wij (mijn zoon en ik) zijn een R60/7 caféracer aan het bouwen. Echter in ons enthousiasme blok, versnellingsbak, achterbrug, cardan etcetera al gemonteerd maar vergeten de drukstift en druklager van de koppeling te monteren (had nog wat werk nodig) Nu geprobeerd om de drukstift in de bak te schuiven zonder de achterbrug eerst te demonteren. Als we de schokbrekers eraf halen en de achterbrug zover mogelijk omhoog bewegen lukt het bijna, er zit ook een 'deukje' in de achterbrug die daar ruimte voor moet geven, zo lijkt het althans. Maar het lukt net niet, en voor mijn gevoel kan de achterbrug niet ver genoeg omhoog bewegen, de uitslag lijkt zo op het oog ook te weinig voor een normale veerweg. Er is uitwendig niets te zien wat de brug blokkeert, het lijkt wel alsof de kruiskoppeling de uitslag beperkt. Wie heeft hier ervaring mee? Zou het op deze manier moeten lukken? En zo ja, wat zou er aan de hand kunnen zijn dat de uitslag van de brug wordt beperkt?

11 reacties

  1. BMWconversion
    Ik zou de achterbrug uitbouwen. Straks is de stift krom of is de kruiskoppeling verziekt en zit je helemaal met de gebakken peren.

  2. Hugo_Kramer
    Dank voor je reactie, dat was ook precies mijn gedachte, maar ik wou eens horen wat anderen voor ervaring hiermee hebben

  3. louisvanrijn
    Hoi Hugo, "oude" V-bakken hebben een drukstift met een viltlager (= afdichting) eromheen aan het eind. Nieuwere (in meen na 1981) hebben IN de versnellingsbak hoofd as een heel klein (piepklein) O-ringetje en hebben dus geen viltlager, de as is daar glad. De V bak hoofd-as is vrijwel gelijk op het kleine O-ringetje na, (hij is meen ik 2 mm korter aan de voorkant). Kijk dus uit als je uit een berg onderdelen iets samenstelt, het ligt bij BMW altijd net even anders. Als je de drukstift wil vervangen kan je de bak loshalen, 'naar achterschuiven, op z'n plaatslaten en wat kantelen. de stifts kan er dan wel in. Groeten Louis.

  4. Hugo_Kramer
    Dankjewel Louis, Alle onderdelen komen van 1 motor, inderdaad een oudere uit 78, met vilten afdichting. Ik overweeg nog even of ik eerst alleen de rubber mof van de kruiskoppeling losmaakt om eens te zien of daar iets mis is, of dat ik toch maar achterbrug en bak losmaak. Bij de methode die jij beschrijft, kan de achterbrug dan blijven zitten? En dan zit ik nog met de vraag: hoever zou de achterbrug omhoog moeten kunnen scharnieren? Ik heb het nog niet opgemeten maar het lijkt zo op het oog maar een centimeter of 7 - 8 te zijn. Dat lijkt mij veel te weinig.

  5. Hugo_Kramer
    Ik heb het eens even precies opgemeten, vanaf het punt van maximum uitveren van de schokbrekers kan de achteras 85 mm omhoog bewegen, volgens het boekje zou de veerweg achter 125 mm moeten zijn, dus de achterbrug wordt overduidelijk ergens door tegen gehouden. Na de vakantie maar eens de boel demonteren en inspecteren! Ik houd jullie op de hoogte

  6. Jooo22
    Heb onlangs de stift , lager en vilt vervangen. R100rs 1979. Heb duidelijk de achterbrug moeten losschroeven en de versnellingsbak eruit moeten halen. Maar mijn oude stift zat dan ook helemaal vast. Er waren inderdaad forumbezoekers die zeiden dat het langs achteren kan vervangen worden. Maar de achterbrug zal je zeker moeten losmaken. Succes

  7. louisvanrijn
    Hi Jo, Hier, op deze tread (dit forum) : https://forum.hobbyist.nl/discussion/9706/r100rs-levensduur-gegevens-v-bak#Item_11 Zie je onder "episode 9" dat de splinters van het druklagertje de V-bakdeksel aardig kunnen "bewerken" in negatieve zin. Als die boring niet netjes is blijft kleine olielekkage (druppelen na elke rit) via de koppelingsdrukhefboom een gegeven. Bekijk die boring dan ook voor je monteert. Groeten Louis.

  8. Hugo_Kramer
    Het lijkt erop dat een ongebruikelijke montage methode het probleem veroorzaakt, blok stond op de motorkrik toen we het frame er over/omheen hebben gehangen. Blok zit dus maximaal naar boven in de speling van de boutgaten, en daardoor stuit de achterbrug tegen de kruiskoppeling bij het inveren. Komende week eens even van de kruk af halen, en de motorbouten lossen en opnieuw vastzetten, hopelijk is het probleem dan opgelost. Ik houd jullie op de hoogte.

  9. Hugo_Kramer
    Vandaag het blok opnieuw vastgezet, nu met de bevestiging de andere kant op in de speling gedrukt, en jawel, nu kan de achterbrug een slag van bijna 20 cm maken, ruim voldoende, en zijn het de schokbrekers die de veerweg begrenzen. En inderdaad, nu kan de drukstift van de koppeling zonder problemen erin geschoven (als je de schokbrekers eerst los maakt)

  10. Hugo_Kramer
    Dus om terug te komen op de vraag waar deze thread mee startte: ja, de drukstift kan ge(de)monteerd worden zonder de achterbrug te demonteren, wel even de schokbrekers los maken.