Voor het nieuwe forum, klik   hier
Gerwin
Goedemorgen, Het is mij bekend dat de kleppen van een bmw altijd geluid maken. Toch heb ik het idee dat die van mij meer herrie maken dan het "ritselen". De kopbouten zijn nagetrokken op moment; De kleppen zijn gesteld, op de corecte speling, in OT compressie; De axiale speling op de bokken is gecontroleerd en gesteld, minimale speling, klein beetje olie; Twee jaar geleden heb ik het hele blok gereviseerd, de koppen zijn door de hobbyist gedaan. De tuimelaars is niks mee gedaan, de teller van de motor staat op 80 000km. Ik verwacht dat de naaldlagers in de tuimelaars deze km's gemaakt hebben. Op internet ben ik stukken tegen gekomen over het upgraden van de "kleppen trein". Heeft iemand ervaring met het verminderen van het geritsel, vervangen van de naaldlagers in de tuimelaars, het upgraden van de kleppen trein? Hoor het graag! Groet Gerwin PS, helaas heb ik maar 1 BMW en geen referentie materiaal wat betreft ritselen van de kleppen. Ik kom dan ook graag mee rijden en luistern op 19 mei in Austerlitz. Ik hoop dat ook een tot Scrambler verbouwde BMW welkom is :). Groet Gerwin

23 reacties

  1. OmarB
    Welke klepspeling houd je aan? Standaard is inlaat 0.10 en uitlaat 0.20. Komt het geluid niet bij de distributie vandaan (opgerekte ketting of versleten spanner)?

  2. jaap43
    Waar geluid vandaan komt kan je goed controleren met een stethoscoop. Neem een niet te kleine schroevendraaier, houdt het eind van het handvat tegen je oor en het bled waar je wil luisteren, dus hier de kleppendeksel en eventueel de deksel over dynamo/ontsteking.

  3. Gerwin
    Morgen, Speling staat idd op 0.1 en 0.2. Het geluid vinden heb ik ouderwets met de schroevendraaier luistertruck gedaan. Ik verwacht dat het de axial speling op de tuimelaars is. Deze heb ik bijgesteld, het geluid wordt dan minder. Na goed doortrappen op de snelweg wordt het geluid erger. Elders heb ik gelezen over shims, ben dit aan het uitzoeken en van plan om shims onder de tuimelaars te plaatsen en de speling weg te nemen zonder met de stuts te hoeven schuiven. Mijn persoonlijke conclusie tot nu toe is dat het wegnemen van de axial speling op de tuimelaars middels klemmen, met behulp van de stuts niet lang werkt. Mocht iemand hier feedback op hebben hoor ik het graag, Groet Gerwin

  4. PeterH
    Beter opvullen met shims, de lagerblokken naar binnen trekken helpt inderdaad maar tijdelijk. Met vriendelijke groet, PeterH

  5. Gerwin
    Goede morgen, Bedankt voor de bevestiging Peter. De shims heb ik inmiddels in huis, bij het nogmaals bekijken in de Real Oem valt mij op dat bij het modficatie set (daar waar de shims in staan) een axiaal lager is getekend. Nu de vraag, kunnen de shims direct tussen de normale oude tuimlaar en het bovenste lagerblok, zonder dat daar een axiaal lager tussen zit? Groet Gerwin

  6. OmarB
    Ja dat kan.

  7. Bep
    info, http://largiader.com/tech/rockers/ Bep

  8. Gerwin
    Bedankt Bep, Duidelijk verhaal! Vandaag ben ik weer aan het stellen geweest. End play is er uit, kleppen staan goed gesteld, na 2500 km gereden te hebben geen noemenswaardig verschil, alleen de rechter uitlaaat stond strakker. Na het stellen geen verschil in geluid, nog steeds een duidelijk te horen geratel vanaf de koppen. Ik twijfel inmiddels aan de nokkenas, morgen ga ik meer metingen nemen, naast het bdp. Mocht iemand tips hebben, of ervaring in de regio Utrecht... Groet Gerwin

  9. Bep
    Beste Gerwin, Een luchtgekoelde motor maakt altijd meer herrie dan een watergekoelde motor, want er ontbreekt een watermantel die het geluid dempt. Over alle oudere boxers lees je verhalen over een hoorbare tot luide kleppentrein. De koelribben versterken dit ook nog eens, en daar zijn (waren) rubberblokjes voor te koop die dit dempen. Sommige rijders vinden het trouwens een geruststellend geluid omdat je dan zeker weet dat de klepspeling niet te klein is. Als de BMW-boxer nog koud is is het klepgeluid wat minder, eenmaal warm is de olie dunner en worden de de spelingen wat groter door de verschillende uitzetting van de kop, cilinder, klep, en klepmechanisme, dat is typisch voor deze motor Bedenk ook dat de onderdelen van van het klepmechanisme en de nokkenas niet gelijkmatig slijten, waardoor het afstellen van de klepspeling niet meer 100% nauwkeurig kan gebeuren. Bijvoorbeeld, nokken slijten niet gelijkmatig aan hun oppervlak af het aflopende nokvlak daar waar het overgaat op het ronde deel waarop word afgesteld, heeft vaak extra slijtage. Dat komt omdat de stoter bij hogere toerentallen de nok niet blijft volgen ,maar een stukje zweeft, en daarna op het ronde deel stuitert. Op die plek is dan de klepspeling groter als de afgestelde speling. Ook de tuimelaar slijt in daar waar hij op de klep drukt, er ontstaat daar dan een verdiept gedeelte waarop je precies met je voelermaatje op zou moeten afstellen. Zijn alle spelingen slijtage's en slijtagebeelden binnen de toleranties en ook tuimelaar en nokkenas lagers in orde, dan zal je voor een groot deel moeten wennen aan het geluid. Vergelijk ter geruststelling het geluid ook eens met andere bmw's en luister of het geluid van jouw motor echt excessief is. Probeer eens een olie (als je het durft) die niet door bmw word voorgeschreven zoals bv "Harley 20w60 SG/CD" , deze olie is bij hogere temperaturen iets dikker (sae 60), en dat scheelt ietsje aan geluid bij warme motor. ( o ja een goede helm, helpt ook :-) ) Bep

  10. PeterH
    Ik gebruik al jaren oordopjes, i.v.m. windgeraas en de typekamer in het voor-onder. Met vriendelijke groet, PeterH

  11. OmarB
    ...................................................................................................................................................................... Mocht iemand tips hebben, of ervaring in de regio Utrecht...
    Hallo Gerwin, Ik woon in Houten en wil best van de week eens komen luisteren. Dan neem ik mijn R100RT (1979) mee en kunnen we het geluid vergelijken. Stuur mij anders maar een PM.

  12. Gerwin
    Middag, Heren bedankt, Bep ik weet dat het geluid moet maken, maar niet hoeveel. Ik ben dan ook erg blij met het aanbod van Omar. Omar, ik zou graag afspreken en eens luisteren, een tweede luisterend oor erbij hebben. Groet Gerwin

  13. Gerwin
    OmarB, Normaals bedankt voor al het advise :) Groet Gerwin

  14. OmarB
    Graag gedaan. Laat even weten of het gelukt is.

  15. verheijen
    Jaren liggen te stellen nieuwe nokkenas er in en het hele probleem is op gelost vandaag of morgen zet je alles te krap kun je het helemaal vergeten.

  16. OmarB
    Het enige wat ik van de week kon constateren was dat beide carburateurs gesynchroniseerd moesten worden. Verder maakte de kleppentrein geen overmatige herrie.

  17. louisvanrijn
    Hoi R riders, Bep merkt terecht op dat niet excessief geluid geen probleem hoeft te zijn. Ik merkte dat "het geluid" afneemt bij hogere toerentallen. Dat komt, denk ik, doordat de stoterstangen, die schuin omhoog drukken en de kleptuimelaar tegen de bovenste nok drukken (' tik-tik-tik ') waarbij de kleptuimelaar bij hogere toerentallen niet meer de tijd heeft omlaag te komen, of het stuiteren niet meer kan volgen. groeten Louis.

  18. Gerwin
    Avond, Synchroniseren van de carbs is aan de gang. Bij de eerste poging stonden de bings te arm, knetteren bij het gas dicht zetten maar motor liep wel een stuk rustiger. Net de tweede poging test gereden, nog niet helemaal naar mijn zin, iets te rijk, af en toe een knal. Nu deed hij dat altijd , maar nuniets te extreem. Wel vervelend, rij ik op de A2 voel ik een stevige resonantie, wiebelen dat verergerde na een hobbel in de weg. Thuis gekomen en met vinger balhoofd gecontroleerd, er zit speling op. Nu eens kijken hoe ik dit ga repareren. Ben bang dat de lagers op leeftijd zijn, en ja mijn stuurdemper is ook voorbij :). Groet Gerwin

  19. OmarB
    Knallen na het afsluiten van het gas wijst doorgaans op een te arm mengsel. Knallen bij het open draaien van het gas kan duiden op een te laat ontstekingstijdstip.

  20. Gerwin
    Kleine update, De balhoofd lagers heb ik vervangen, het vervangen van de lagers zelf is relatief eenvoudig behalve dan dat de hele voorkant uit elkaar moet. Mocht iemand hier dit ook willen doen, ik heb een passende binnentrekker liggen. Na het vervangen van de lagers verder met stellen van de carburateurs, dit ging niet zoals het hoort. Mijn rechter carburateur doet moeilijk, eigenlijk altijd al, voor en na revisie. Deze carburateur reageert niet op de mengselstelschroef, wel kan ik het ploffen kan ik verminderen door de gasklep te stellen. Het lijkt er op dat de carburateur weer uit elkaar moet, vermoed dat er nog een kanaaltje dicht zit. Iemand bekend met soort gelijke problemen? Groet Gerwin

  21. Bep
    Ik heb wat te lezen voor je gevonden: https://brook.reams.me/bmw-motorcyle-rebuilds/1973-bmw-r755-rebuild-project/bmw-r75-5-bing-carburetor-rebuild/ http://bmwmotorcycletech.info/bingcv.htm http://bmwmotorcycletech.info/bingcv-2.htm http://bmwmotorcycletech.info/earlybingR75CV.htm

  22. Gerwin
    Haha leuk, dat is voldoende huiswerk :). Bedankt