Voor het nieuwe forum, klik   hier
Parthoens
Gisteren na een week te kunnen rijden met mijn boxer Kwam ik plots tot stilstand. Ik wou vertrekken en een bougie liet het afweten, nieuwe gestoken 0,6mm. Eindelijk vetrokken en na zo een 20 km begon hij te haperen. Ploffen,stinkende rook eruit, stilvallen,dan eventjes terug aan de praat gekregen.nu geen vonken meer op de bougies. -kleppen gesteld -onsteking gesteld - carbu synronizeert en gereviseerd

26 reacties

  1. bmwgs
    Gezien alle klachten van voorheen denk ik dat de bobine kapot is.

  2. BMWconversion
    Bobine overleden? Doormeten

  3. Parthoens
    Primaire Secundaire Rechtse bobijn. 1,4 6,68 Linkse bobijn. 1,4. 6,58

  4. Parthoens
    Is dit normaal? Kan ik een bobine steken van 12v met dual aansluiting

  5. BMWconversion
    De waardes zijn normaal, vermits secundair natuurlijk 6,58kOhm is. Ja, je kunt een 12v bobine monteren. Bijvoorbeeld de Motolab bobine die primair 3 Ohm is. De genoemde bobine moet op staal gemonteerd worden, want de inductieve kring moet gesloten zijn.

     

  6. hippie
    De boven genoemde bobine heb ik er nu ook opzitten ( beetje om te testen ) en doet nog steeds zijn ding . Maar als jij 2 6volt bobines hebt is het kabeltje tussen die twee nog goed , wel vaker gelezen dat die problemen geeft . gr hippie

  7. Parthoens
    Ben dan nog altijd niet geholpen met het probleem dat hij niet meer start

  8. hippie
    Als de kabel tussen de bobines niet meer goed is dan kunnen de bobines geen vonk geven .

  9. Bep
    Staat er accu spanning op de bobines als je contact opzet ? Contoleer of de contact puntjes wel openen en sluiten.

  10. jaap43
    De genoemde 12 V bobine met dubbele aansluiting heeft alleen voor de primaire kant nog een massa nodig. Secundaire kring wordt gevormd door bobinekant 1 - bougie - motorblok - bougie 2 - bobinekant 2.

  11. Parthoens
    Spanning is rechts en links het zelfde 5,57v En contacten gaan open en dicht bij het starten

  12. Parthoens
    Heb eens gekeken op massa ---> bougiekop rechts 10,7 v Links 0,10 v Is het mss dat de accu aan het leeg geraken is van af en toe te starten of zou de bobine toch iets mis aan zijn

  13. jaap43
    Als de puntjes gesloten zijn zal je meer dan die 10,7 V moeten meten. Ik vermoed dat de accu behoorlijk leeg is. Bij twee 6 V bobines is de kringloop + 12 V --> bobine 1 aansluiting 1 --> bobine 1 aansl. 2 --> bobine 2 aansl. 1 --> bobine 2 aansl. 2 --> puntjes -> massa = 0 V. bij bobine zouden aansl. 1 en 2 ook omgedraaid kunnen zitten, maar dat moet iemand met een ouder type maar zeggen.

  14. Parthoens
    Ben niet echt mee met de uitleg Van bobine 1 en 2 Ik vind het gewoon raar reed perfect en dan val er een bougie uit en daarna de volgende waarvan ik voor ik vetrok al een andere bougie gestoken had

  15. OmarB
    De bougies zijn waarschijnlijk perfect in orde, maar als een bobine uitvalt heb je geen vonk meer. Een slechte bobine werkt vaak nog goed zolang hij koud is, maar eenmaal op temperatuur valt hij uit.

  16. Parthoens
    dus zou toch de bobijn zijn dan

  17. PeterV
    Ben 2 x op die manier gestrand: 1x was het de condensator (Wel rijden maar bij warme motor hakkelen en afslaan) , de tweede keer bleek ik de draad van de puntjes tussen ontstekingsdeksel en blok te hebben geklemd, waarvan na warm worden van het blok de isolatie smolt.... En verder eens naar de bougiekabels kijken (en hun aansluiting aan de bobine, oxideert vaak behoorlijk.

  18. Parthoens
    Heb die bobijn van motolab opgestoken vonkt nog steeds niet zal alles moeten beginnen uitmeten

  19. OmarB
    Misschien is het zoiets simpels als een slechte bougiekabel, want eerder schreef je dat hij één bougie niet meer vonkte. Wanneer je de bougiekabels om wisselt van links naar rechts, verhuist het probleem dan mee?

  20. Parthoens
    Nee op de bobijn van motolab zitten er nieuwe kabels bij

  21. Parthoens
    Is het normaal als de contact punten openstaan dat er ook nog 12v heb of zou het mss aan de condensator liggen

  22. schrijver
    Ik neem aan dat je bedoeld dat je 12V meer op de contactpunt aansluiting als deze open staan. Ja dat is normaal. Omdat de punten open staan loopt er geen stroom, er is dus geen spanningsverlies over de weerstand(en) van de bobine spoel. Dus zie je het zelfde spanningsniveau aan beide zijden van de bobine spoel en dus op de + contactpunt aansluiting. Als de punten sluiten gaat er pas stroom lopen. Stroom x weerstand (spoel) geeft een spanningsval over de bobine spoel en omdat de gesloten contactpunten een lage weerstand (vrijwel 0) heeft zal vrijwel alle 12v dan op de bobine te meten zijn.

  23. Parthoens
    Ik meet 12 v op de voeding kabels van de bobijn zowel als de onsteking open staat en zowel hij dicht gaat de zwarte kabel + / groene kabel - ( bobijn voeding ) Zou het kunnen dat de condensator kapot is

  24. schrijver
    De + kant zit aan de accu, dus dat is goed met 12v. De andere kant gaat via de contactpunten naar massa. Als de punten sluiten gaat die spanning dus naar 0 of - van de accu. Beide kanten 12v kan alleen maar als de contactpunten open staan of juist niet dicht gaan. Zet eens een weerstand meter over de contactpunten en draai de krukas, om te controleren of de punten wel goed sluiten. De condensator zit parallel aan de contactpunten. Hij kan dus nooit het sluiten/verkrijgen van massa voor de bobine tegenhouden. Dat is hem dus niet. De condensator is bedoeld als "demping" op de spanning pieken die ontstaan door het openen/sluiten van de punten.

  25. PeterV
    Maar als de consensator defekt is en intern is kortgesloten geeft hij de spanning door die jij wilt onderbreken. Meet eens zonder condensator, dan weet je het