Gents,
Toen de vervanging van mijn achterwiel-meenemer zich aandiende verving ik de hele tandwielen set. Er was een 1: 2,91 set gemonteerd op mijn R100RS, ik kocht een set die wel bestaat maar normaal niet wordt gemonteerd: de 1: 2,75 overbrenging.
De tandflankspeling en afstelling checkte ik zorgvuldig, na het monteren liep de cardan koeler dan de vorige, dus het was OK. (De vorige werd handwarm, deze nauwelijks)
Onlangs heb ik ook nog een lange 5 ingebouwd: 20 tands i.p.v. 21 tands.
Nu loopt de BMW ongeveer 98 km/h bij 3000 rpm. Ik moet nog GPS metingen doen.
Omdat alleen de 5 langer geworden is, is de acceleratie in 1-4 niet veranderd t.o.v de vorige situatie, het voelt allemaal heel acceptabel aan.
Overigens meet ik wel 12,5 en 12,8 bar compressie, dus mijn R100RS blok is nog op krachten.
De volgende stap is een 19 inch achterwiel...met een verlengde cardantunnel ? En welke band?
...ik meld t.z.t. wel wat het verbruik wordt.
groeten, Louis. R100RS 1978, 266.000 km.
3 reacties
OmarB
louisvanrijn