Voor het nieuwe forum, klik   hier
louisvanrijn
Gents, Toen de vervanging van mijn achterwiel-meenemer zich aandiende verving ik de hele tandwielen set. Er was een 1: 2,91 set gemonteerd op mijn R100RS, ik kocht een set die wel bestaat maar normaal niet wordt gemonteerd: de 1: 2,75 overbrenging. De tandflankspeling en afstelling checkte ik zorgvuldig, na het monteren liep de cardan koeler dan de vorige, dus het was OK. (De vorige werd handwarm, deze nauwelijks) Onlangs heb ik ook nog een lange 5 ingebouwd: 20 tands i.p.v. 21 tands. Nu loopt de BMW ongeveer 98 km/h bij 3000 rpm. Ik moet nog GPS metingen doen. Omdat alleen de 5 langer geworden is, is de acceleratie in 1-4 niet veranderd t.o.v de vorige situatie, het voelt allemaal heel acceptabel aan. Overigens meet ik wel 12,5 en 12,8 bar compressie, dus mijn R100RS blok is nog op krachten. De volgende stap is een 19 inch achterwiel...met een verlengde cardantunnel ? En welke band? ...ik meld t.z.t. wel wat het verbruik wordt. groeten, Louis. R100RS 1978, 266.000 km.

3 reacties

  1. OmarB
    Hoi Louis, Wanneer je langdurig op een te laag toerental rijdt is dat niet goed voor de drijfstangschalen. Ik zou het toerental altijd boven de 3500 rpm houden bij het landurig rijden in de 5e versnelling.

  2. louisvanrijn
    Hallo Omar, Ja, dat is zo. Ik merkte dat vooral onder de 2000 rpm een gebied zit wat eigenlijk ook rood zou moeten zijn op de toerenteller. Altijd vermijden, het is zeer bonkend. Maar als ik heel rustig voorttokkel met 80-85 km/h dan draait de motor zijde-zacht bij 2500 tpm. Bij 3000 toeren is het een mooie roffel die allengs feller wordt bij een hoger toerental. Een tijdje geleden heb ik de zuigers en cilinders eraf gehad. Dan kan je de drijfstang vrij bewegen (= een miniem beetje schuiven en een miniem beetje kantelen) Dat kantelen is minder dan 1 mm aan het eind, aan het kleine oog. Zo wist ik dat mijn originele "bigend" nog goed was. Vaak de goede olie erin doen helpt hierbij ook. Groeten, Louis.