Voor het nieuwe forum, klik   hier
Marc_de_Jong
Ik ga nieuwe rubber manchetten plaatsen om de standpijpen van mijn R100/7. Onderste kroonplaat is een dikke plaat waarin voor iedere standpijp een inbus bout is gebruikt voor het klemmen. De bovenste kroonplaat is echter zo’n dunne plaat, geen inbus om te klemmen. Bovenop de kroonplaat zie ik een grote moer/bout boven iedere standpijp. Moet ik die verwijderen om de standpijp te kunnen laten zakken? Houdt deze moer ook de veer beneden of zit er nog een borging boven de veer zodat deze blijft zitten onder spanning als ik de grote moer/bout verwijder? Mijn bedoeling is eigenlijk om de vorkpoot compleet te laten en de manchet van boven over de poot te schuiven. Ivm onderhoud heb ik de binnenkuipvakken en tank al verwijderd dus meer als voldoende werkruimte van boven.

8 reacties

  1. bmwgs
    Alles kan natuurlijk, maar wat een moeilijke manier, en waarom ??. Maar goed, op deze wijze zal het ook wel lukken. Grote moer losdraaien, deze drukt tevens de veer in en staat dus onder spanning. Merk wel even de stand van de vorkpoot in de onderste kroonplaat deze mag niet verdraaid worden !. Makkelijker blijft toch de onderpoten demonteren en de manchetten er van onderaf inschuiven.

  2. Marc_de_Jong
    Beter ten halve gekeerd als ten hele verdwaald. Ik ga de manier volgen die me is aangedragen, onderpoten demonteren. Inmiddels is de vork al kaal, komt nu het aflaten van de vorkolie (duidelijk vlgs clymer) maar de onderpoot loshalen van de standpijp: is dat die grote moer onder op de onderpoot (waar de olie-aftapplug in zit)? (Ik heb overigens best een volle gereedschapstrolly, maar mis nu toch wel dopmaat 36 voor die grote moer)

  3. bmwgs
    Als je de [ aftap] moer [ 13 mm] hebt losgedraaid komen de onderpoten naar beneden. Grote moer hoeft niet los.

  4. Hugo_Kramer
    Het lastige is dat die moer op de stang van de demper geschroefd zit, en die stang kan meedraaien waardoor je de moer niet los krijgt. De demperstang is vast te houden met een inbussleutel. Er bestaat een speciaal gereedschap om de moer los te draaien, waarbij je de inbussleutel erdoor kunt steken, en dan beiden kunt draaien. Ik heb dat nagemaakt door een 13 mm dop in een ringsleutel vast te lassen, maar je kunt ook een pijpsleutel gebruiken, en dan op het andere einde van de pijpsleutel een steek of ringsleutel zetten. Door de pijpsleutel kun je dan het lange einde van de inbussleutel steken, en een pijpje op het korte einde van de inbussleutel zetten. Succes

  5. Marc_de_Jong
    Dank mannen. Gaat me lukken zo, gaat de manier van de pijpsleutel en lange in bussleutel worden. Zo staat het ook beschreven in Clymer. Ik had al gepast om te kijken of het gereedschap wat ik had daarvoor ging passen, ja dus, maar kon niet terugvinden hoe nu de onderpoot van de standpijp te verwijderen. Als ik gewoon als een kip zonder kop was begonnen was het vanzelf al gelukt als ik het aftapmoertje had verwijderd. Ik heb ook nog een K75RT en daarbij een werkplaatshandboek en dat is duidelijker als een Clymer manual. Maargoed, een deel van mijn motorhobby is ook het leerproces om zelf alles te kunnen doen (op de correcte manier) dus daar hoort dit ook bij.

  6. Marc_de_Jong
    Even de update en terugkoppeling. De nieuwe manchetten zijn geplaatst maar heb wel de complete vork gedemonteerd en met een reden; ik heb meteen nieuwe balfhoofdlagers gemonteerd. De oude en dus harde manchetten waren niet de enige reden voor het zware sturen. Eenmaal de oude manchetten verwijderd draaide het stuur wel lichter maar evengoed té zwaar en met een paar putjes er in. Enfin, nieuwe lagers met schalen, nieuwe manchetten, keerringen en olie dus benieuwd of de dame weer frisser op dr poten staat.

  7. stefr100
    Ik wou nog volgende tip meegeven die ik onlangs tegenkwam. Handig tooltje om de onderste kroonplaat wat open te duwen en zo gemakkelijk de standpijpen eruit te krijgen (ipv met een grote schroevendraaier te moeten prutsen). Detail in foto in bijlage.