Voor het nieuwe forum, klik   hier
Marc_de_Jong
Ik heb een paar dagen geleden een R100S aangekocht uit '79. De motor is nog helemaal in originele staat. Ik heb de motor rijdend naar huis gekregen, heerlijke rit gehad. Nu echter, na twee dagen stilstand staat de motor vast, de achterrem zit geblokkerd op de achterremschijf, rempedaal is slechts beperkt beweegbaar. Lijkt dus op dat de zuigers in de klauw vastzitten. Nu zou ik deze fiets toch al helemaal technisch nalopen dus is dit niet het probleem; probleem zit er in dat ik de klauw met geen mogelijkheid van de schijf krijg. Ontluchtingsnippel los (druk eraf) brengt voor alsnog geen oplossing. Inmiddels een Clymer WPH in bezit maar die geven geen voorzet over hoe een vaste klauw van een schijf te krijgen. Omdat ik niet gelijk een de schijf wil beschadigen, mijn vraag aan jullie; heeft iemand een tip? Eenmaal de klauw van de schijf zal deze gereviseerd worden, als ook de remleidingen vervangen en de rempomp revisie maar voor het zover is moet ik wel de klauw los van de motor hebben. Alvast bedankt.

16 reacties

  1. bmwgs
    Ik denk dat je de bevestigingsbouten moet losdraaien, alsmede de ontluchting en dan rustig met een kunststof hamer aan beide kanten op de klauw tikken en met de hand loswrikken. Pas wel op voor de morsende remolie uit de ontluchting.

  2. Hugo_Kramer
    Als ik mij niet vergis zit er een brembo klauw op. Je zou ook kunnen proberen om het kunstof afdekkapje te verwijderen, en dan met bv een bandenlichter (van de motor, niet van een fiets) tussen de klauw en een remblok (niet tussen remblok en schijf) voorzichtig de cilinder aan de tegenoverliggende kant indrukken. Werkt bij mij altijd bij diverse soorten schijfremmen.

  3. Hugo_Kramer
    En als je de ontluchtingsnippel en remleidingen gewoon (dicht) laat zitten stroom de remvloeistof via de terugstroom boring in de hoofdremcilinder terug naar het reservoir

  4. Marc_de_Jong
    Dank voor de input mannen! We gaan ermee aan de slag, ik houd jullie op de hoogte.

  5. Pathfinder
    Mocht je rem slang / leiding verstopt (dicht) zitten loopt je remvloeistof uiteraard niet terug in het reservoir. Je zou dan de rem slang ook kunnen losdraaien. Succes met al deze tips van iedereen, gaat goed komen. :-)

  6. Marc_de_Jong
    Hallo, even een update en een vraag; de motor is inmiddels weer verplaatsbaar, achter-remblokjes zijn los van de schijf. Ik denk puur vuil, de remolie had een grijze kleur (lang niet ververst :-( ) stond onder minimum niveau en daarmee zal ook wel vocht en lucht een boosdoener zijn. Nu de vraag; in het reservoir van de achterrem zit een soort vlotter met daarop een koperen naaldje. Ik kan dat onderdeel in mijn Clymer handboek, in Haynes en op de OEM pagina van de hobbyist nergens terug vinden. Ik ga er vanuit dat dat koperen naaldje boven in het gaatje van de reservoirdeksel moet en dat de twee electrische contacten op de deksel dan aangeven wanneer het oliepeil te laag is in het reservoir??? Het vreemde echter is dat ik de vlotter in geen één diagram terug vind. Laat ik de vlotter eruit of haal ik een van de electrische draden los dan komt er op mijn dashbord toch ook geen melding of waarschuwingslampje. Wat doet deze vlotter dan precies (of hoort deze er niet in thuis) of heb ik ergens een slecht contact of kabelbreuk?

  7. r90s
    Op OEM staat wel degelijk aangegeven dat er een niveua controle is . Zelfs de kabelset wordt apart genoemd http://www.realoem.com/bmw/nl/part?id=0377-EUR-06-1979-2474-BMW-R_100_RS&mg=34&sg=31&diagId=34_0615&q=61121243616 Schakelaar in het deksel idd niet apart genoemd .

  8. BMWconversion
    Ik zou voor je verder gaat de zuigers uit de hoofdremcilinder en de wielremcilinder halen. De cilinders goed spoelen met spiritus. Zuigers schoonmaken. De boel met bijvoorbeeld ATE remcilinderpasta weer monteren. Dan gaat het weer op en neer en weet je ook waar je aan toe bent. Ik denk dat de keeringen van de HRC ook aandacht nodig hebben. Voorbeel bedoelde pasta https://www.google.nl/search?q=ATE+remvet&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjO3rqFkr7YAhXJaVAKHQb5AEYQ_AUICygC&biw=1280&bih=884#imgrc=9Y4nZ5rhfvw39M:&spf=1515063144702

  9. r90s
    Marc Als je een draad los haalt gebeurt er inderdaad niets omdat het (waarschijnlijk) een zogeheten "maak" contact is. Als je de deksel eraf hebt en de vlotter hangt vrij naar beneden zou het lampje (BREMSE) in de cockpit moeten gaan branden (contact aan). Een waarschuwing dus voor een laag niveau van de remvloeistof. En inderdaad de remzuigers goed schoonmaken en controleren op corrosie. Beste is natuurlijk qua veiligheid gewoon een revisieset aanschaffen. Succes René

  10. Marc_de_Jong
    Inmiddels grondig bezig geweest. HRC en remklauw gedemonteerd en uit elkaar. Complete revisie set is onderweg evenals nieuwe remslangen; HRC zag er nog goed uit (optisch, maar toch reviseren) maar zuigers in de klauw waren erg aangetast, heb de klauw moeten splitsen om ze te kunnen verwijderen. Daarover een vraag; met welk moment moet ik de inbusbouten aandraaien om de twee klauwhelften weer op elkaar te bevestigen? Ik heb een WPH (clymer) maar is daar niet in terug te vinden (door mij iig). Alvast bedank!!

  11. BMWconversion
    Is het een Brembo remklauw? Als er een O-ring tussen de beide klauwhelften zit is het aantrekkoppel niet kritisch.

  12. Marc_de_Jong
    Inmiddels de remklauw weer terug in elkaar na complete revisie. Toch nog ergens het aanhaalmoment gevonden om beide remklauwdelen op elkaar te trekken. Voor eventuele andere sleutelaars: 65Nm. Netjes ontlucht, nieuwe remslang. Achterrem weer functioneel. Dank voor hulp.

  13. Pathfinder
    Fijn om te horen, bedankt voor de terug koppeling. En nu rijden maar....

  14. hippie
    Nog niet http://forum.hobbyist.nl/discussion/9809/standpijpen-verwijderen-voorvork-1978-r1007#Item_2

  15. Marc_de_Jong
    Haha, idd. Nog volop bezig aan m'n oudje.