Voor het nieuwe forum, klik   hier
louisvanrijn
Hi Gents, Het is de BMW-gemeente goed bekend dat de R60/5 en dergelijke gevoelig is voor pingelen. Onlangs was ik bij Siebenrock en sprak de oude Siebenrock zelf. Hij was niet terughoudend in een technisch gesprek. We bespraken de R60 kop en zuiger en Siebenroch zei hoofdschuddend: " Wer dass erfunden hat..." We hadden het over het ontwerp dan een ring aan mengsel insluit tussen de zuiger en de kop. Dat gaat snel pingelen. Het zuigerprofiel loopt te snel omhoog en het kopprofiel eerst vlak, en daarna pas omhoog. Er onstaat een ringkamer met extreme druk, die pingelen veroorzaakt. Siebenrock zei me: Als je de kop direct vanaf de rand met 17 graden hoek circulair wegfreesd (en de zuiger heeft standaard 15 graden circulair), dan is dat al een hele verbetering. Je moet 2 graden spleet hebben, dat is optimaal. Volgende stap is natuurlijk Nikasil (minder wrijving, meer warmte afvoer, dus koeler), dubbele ontsteling, plus meer voorontsteking= drukpiek op een betere krukashoek. Dan zit je met een R100 op 83 pk met Euro 95. (standaard trim en standaard nokkenas, milde tuning.) Nu kan het echte tunen beginnen..(duur). Meer dan 110 pk is 2 kleps nauwelijks te halen. Groeten Louis.

13 reacties

  1. marcel5858
    siebenrock levert ook losse zuigers voor een r80 en r100. Iets hoger en een stuk lichter. Als mooie tussen oplossing ipv een complete powerkit? Wie kent dit? http://www.beemershop.com/Merchant5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=1100121 wel 650 dollar , niet ergens anders gevonden nog.

  2. josje22
    Hallo Louisvanrijn en andere forumleden, Dat siebenrock verhaal over dat pingelen van de r60/5 klinkt interessant. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik hoop dat ik mijn r60/5 nog vele jaren kan gebruiken, en zo'n modificatie kan mischien een flinke blijvende verbetering opleveren. met vriendelijke groet, Oskar

  3. marcel5858
    http://hobbyist.nl/forum/discussion/413/pingelen-r606/p1

  4. OmarB
    Gisteren heb ik mijn naar 1e overmaat geboorde cilinders, 1e overmaat zuigers en gereviseerde cilinderkoppen opgehaald. Naast nieuwe kleppen en klepgeleiders zijn de koppen geflowed, waardoor de doorstroming van 27 naar 36 liter per minuut is verhoogd. Ook de koppen van de gesmede Wössner-zuigers zijn iets afgedraaid om de vulling van de verbrandingskamer te optimaliseren. Volgend weekend hoop ik de motor weer te hebben opgebouwd.

           

  5. louisvanrijn
    Goede morgen Omar en milde tuners, Als ik goed naar foto 2 kijk dan zou de originele rand die pingelen veroorzaakt, zijn weggefreesd, en wel zoals Siebenrock dat voorstelt. Het zou dus 17 graden naar beneden moeten gaan van de rand af gezien en de zuiger moet 15 graden hebben (dat heeft ie origineel?) BMW heeft destijds met dit niet optimale ontwerp een compressieverhouding vastgesteld van 9,2 voor de R60/5. Met een geoptimaliseerd ontwerp zou je tot 10,5 (?) kunnen gaan. Overigens, de R60/5 kan met deze tuning nog lekker fel zijn, en aan de 50 pk komen als alles goed staat. De koppel kromme bevalt me, het is er altijd. Groeten Louis. Omar, ga je nog een meting doen op een testbank?

  6. Hugo_Kramer
    Louis, wat is de simpelste manier om de compressie te verhogen? Met de originele zuigers zou ik de kop 1,1 tot 1,2 mm dichter naar de cilinder moeten brengen, lukt dit met alleen andere pakkingen of moet ik daarvoor de kop of de cilinder afdraaien?

  7. OmarB
    Hoi Louis, De rand van de zuigers is, zoals op de foto te zien is, weg gefreesd. Naar ik heb begrepen zou mijn motor straks (zeker in combinatie met de Dell'Orto PHM40-carburateurs) ruim 80 PK moeten leveren. Zodra de motor is ingereden gaat hij een keer op een testbank.

  8. louisvanrijn
    Hallo Hugo, Een eenvoudig antwoord heb ik niet. Het goedkope antwoord: 1. De voetpakking weglaten en vervangen door een in Hylomar-gedrenkt-vliegertouwtje brengt de cilinder en de kop dichter naar het blok en verhoogt zo de compressie. Zo reed ik jaren en dat is milde tuning en lekt niet. Het vliegertouw moet buiten om de cilinder-tapeinden liggen, op de rand van de cilindervoet. Het duurdere antwoord: 2. Verdere verhoging zou alleen met inkorten cilinder EN bewerken zuigertop (weghalen rand op zuiger-top rondom) de zuiger dichter naar de cilinderkop brengen. Let op: je moet met z.g. kinderklei, of plasticine IN de kop checken wat de speling tussen de geopende kleppen en de zuiger is. Dat moet minimaal 0.8 mm blijven als je de motor ronddraait. Dus kop demonteren, plakje plasticine van 1,5 mm dik op de zuiger leggen (vastplakken), kop erop en vast torquen(!), motor langzaam rondraaien. Kop eraf en kijken hoever de plasticine is ingedrukt. Nu ben je echt aan het tunen... succes Louis.

  9. BMWconversion
    Hou wel rekening mee dat de olieschraapveer dan op een stuk komt waar vaak een kleine rand zit (Ik bedoel onderin de cilinder) en dan zijn de zuigerveren snel versleten. Als je dit echt wilt doen haal dan een hoonmachine door de cilinder.

  10. marcel5858
    dus niemand iets over de hogere zuigers van Siebenrock voor een R100?

  11. OmarB
    Ik heb mijn R100RT vorige week weer opgebouwd en zij heeft inmiddels alweer gelopen. Zodra de pekel van de weg is en ik het laatste probleempje (geen laadstroom) heb opgelost, ga ik haar inrijden.

           

  12. OmarB
    Laadstroomprobleem is gisteren opgelost (bedankt Gerjo de Jong!); ik had per abuis de nieuwe koolborstelhouder geïsoleerd, waardoor er geen massa met de stator werd gemaakt! Dezelfde dag de eerste 150 km gereden. Zij loopt heerlijk! Nog 650 km kilometers inrijden te gaan!