Hi Gents,
Het is de BMW-gemeente goed bekend dat de R60/5 en dergelijke gevoelig is voor pingelen.
Onlangs was ik bij Siebenrock en sprak de oude Siebenrock zelf. Hij was niet terughoudend in een technisch gesprek. We bespraken de R60 kop en zuiger en Siebenroch zei hoofdschuddend: " Wer dass erfunden hat..."
We hadden het over het ontwerp dan een ring aan mengsel insluit tussen de zuiger en de kop. Dat gaat snel pingelen. Het zuigerprofiel loopt te snel omhoog en het kopprofiel eerst vlak, en daarna pas omhoog. Er onstaat een ringkamer met extreme druk, die pingelen veroorzaakt.
Siebenrock zei me: Als je de kop direct vanaf de rand met 17 graden hoek circulair wegfreesd (en de zuiger heeft standaard 15 graden circulair), dan is dat al een hele verbetering. Je moet 2 graden spleet hebben, dat is optimaal. Volgende stap is natuurlijk Nikasil (minder wrijving, meer warmte afvoer, dus koeler), dubbele ontsteling, plus meer voorontsteking= drukpiek op een betere krukashoek.
Dan zit je met een R100 op 83 pk met Euro 95. (standaard trim en standaard nokkenas, milde tuning.)
Nu kan het echte tunen beginnen..(duur). Meer dan 110 pk is 2 kleps nauwelijks te halen.
Groeten Louis.
13 reacties
marcel5858
josje22
marcel5858
OmarB
louisvanrijn
Hugo_Kramer
OmarB
louisvanrijn
BMWconversion
marcel5858
OmarB
OmarB