Soms komt het voor dat je een zuiger, cilinder of een as zoekt van iets van net na, of voor de oorlog en het onvindbaar is. Het oude model heb je nog wel. Er is nog niets verloren...
Nu is de laatste jaren een enorme acceleratie ontstaan in revisie-mogelijkheden.
-Plastic delen kunnen door middel van printing tegenwoordig heel aardig worden nagemaakt. Je moet wel een CAD model van het deel hebben.
-Oeroude cilinders kunnen tot 0,3 mm slijt in wanddikte (0.6 mm in boring) worden genikasild tot de originele maat(!), door een bedrijf in Nuenen. Het maakt niets uit of het gietijzer of alu is. Het voordeel van Nikasil is dat het bijna niet meer slijt, en je dus weer vele honderdduizenden km's vooruit kan...als je dat dan nog wilt. (in je grafkist?)
-Het opchromen en naslijpen van assen met verloren gegane passingen is geen probleem, vele bedrijven zijn te vinden.
-Nokkenassen kan je laten oplassen met stelliet en weer een nieuw profiel op laten slijpen...
In Nederland kan heel veel...gooi in ieder geval nooit een oude BMW weg! Meestal heeft de Hobbyist het, maar anders is er niets verloren...
Groeten Louis.
3 reacties
Frankie1812
louisvanrijn