Voor het nieuwe forum, klik   hier
louisvanrijn
Goedemiddag gents, Deze keer een vraag over het elektrisch systeem, i.p.v tandwielgepraat. Vandaag heb ik de nokkenas-kettingkast gelicht en de spanner vervangen. Daarna alle bedrading zo netjes mogelijk en zo correct mogelijk aangesloten. De motor startte daarna niet, liep daarvoor wel en de accu is vol. Als ik de contactsleutel draai branden alle lampjes. De claxon doet het, zo ook de verlichting. De dodemans schakelaar doet het ook: naar boven en beneden geschakeld gaat de kerstboom uit en in de midden stand weer aan. De startknop doet echter niets, ook geen geklik. Ik vraag me af of ik de diodeplaat goed heb geschakeld, en heb daarover enkele vragen. De kleine, korte bruine draden die onder de diodeplaat liggen komen van aarde (de kettingkastdeksel). Moeten die op de bovenste of onderste rubbers van de diode plaat? Ze moeten toch aarde van de motor naar de kast van de diodeplaat brengen, dus dat zijn de bovenste punten, is het niet? Aan de achterkant van de diodeplaat zitten twee stekkers, een grote met 3 polen (rood, wit groen) en een blauwe. Zwart gaat als je ervoor zit van links omlaag naar de Y klem op de stator. Rechts gaat nog een dikke omhoog weg. Klopt het dat de blauwe achterop de diodeplaat twee gezamenlijk polen heeft waar hij op kan worden geklemd? Wie heeft een idee? Bedankt, Louis.

3 reacties

  1. bmwgs
    Hallo Louis, aan jouw gedemonteerde kabelboom zit ook nog een zwarte draad met schuifconnector die naar de startmotor gaat. Ik denk dat je deze bent vergeten aan te sluiten.

  2. louisvanrijn
    Hoi bmwgs, Correct! Na het eten herinnerde ik me dat ik een nieuwe Valeo startmotor had gemonteerd en de stuurdraad naar het relais nogal strak stond. In het gevecht met de kabelboom is deze eraf geschoten, maar dat zit onder een ander kap, dus dat zie je niet zo snel. Alles OK, motor loopt weer. Bedankt, Louis. p.s ben op bezoek geweest bij Siebenrock. Mooi gs spul hebben ze liggen, heb -lange 5- gekocht.