Goedemiddag gents,
Deze keer een vraag over het elektrisch systeem, i.p.v tandwielgepraat.
Vandaag heb ik de nokkenas-kettingkast gelicht en de spanner vervangen.
Daarna alle bedrading zo netjes mogelijk en zo correct mogelijk aangesloten. De motor startte daarna niet, liep daarvoor wel en de accu is vol.
Als ik de contactsleutel draai branden alle lampjes. De claxon doet het, zo ook de verlichting. De dodemans schakelaar doet het ook: naar boven en beneden geschakeld gaat de kerstboom uit en in de midden stand weer aan. De startknop doet echter niets, ook geen geklik.
Ik vraag me af of ik de diodeplaat goed heb geschakeld, en heb daarover enkele vragen. De kleine, korte bruine draden die onder de diodeplaat liggen komen van aarde (de kettingkastdeksel). Moeten die op de bovenste of onderste rubbers van de diode plaat? Ze moeten toch aarde van de motor naar de kast van de diodeplaat brengen, dus dat zijn de bovenste punten, is het niet?
Aan de achterkant van de diodeplaat zitten twee stekkers, een grote met 3 polen (rood, wit groen) en een blauwe. Zwart gaat als je ervoor zit van links omlaag naar de Y klem op de stator. Rechts gaat nog een dikke omhoog weg.
Klopt het dat de blauwe achterop de diodeplaat twee gezamenlijk polen heeft waar hij op kan worden geklemd?
Wie heeft een idee? Bedankt, Louis.
3 reacties
bmwgs
louisvanrijn