Voor het nieuwe forum, klik   hier
hen
Goedemorgen, Graag krijg ik wat hulp bij het afstellen van mijn motor. Ik moet het toch een keer zelf gaan leren! Het gaat om het type zonder ontstekingshuis. Tijdens het rijden houd de motor steeds schokkerig in alsof ik een fractie de voorrem inknijp. En dat echt om de paar seconden. Ik heb het gevoel mij dat de ontsteking dus niet goed staat. Dit is al een tijdje zo nadat ik hem zelf had afgesteld. Het volgende heb ik gedaan: 1) De vervroeger kan maar op 1 manier op de nok geplaatst worden door het platte kantje en die heb ik vastgezet met de moer. 2) de rotor gedraaid tot het punt waar de contactpuntjes helemaal op staan. 3) afstelling van de contactpuntjes 0,45 mm 4) de rotor gedraaid zodat de S in het kijkgat komt 5) testlampje aangesloten op de condensator, aarde op cilinder en natuurlijk contact aan. Lampje brand. 6) draai ik de rotor maar iets terug (de niet-draairichting) dan gaat het lampje uit De kleppen zijn overigens gecheckt en de inlaat en uitlaat staan goed. Als ik dit zo heb gedaan rijdt het dus nog niet prettig. Wanneer ik de stroboscoop aansluit geeft hij nauwelijks een flits. Eerder heb ik gehad dat het testlampje niet aanging omdat de grondplaat niet goed stond. Zou dit ook kunnen zijn met de stroboscoop? Na de bovenstaande afstellingen ben ik de grondplaat maar gaan draaien om te zien om er daar iets te halen valt. Maar nog geen succes. Aangezien het afstellen niet op toeval moet berusten :-) vraag ik jullie hulp hierbij. Het gaat om het type zonder ontstekingshuis. Alvast bedankt!

25 reacties

  1. Hugo_Kramer
    Bijna goed gedaan, 3 dingen zijn belangrijk: 1) draai de bougies eruit, steek ze weer in de doppen en leg ze op de cylinder, dit om te voorkomen dat je de bobines beschadigd door inwendige doorslag van de vonk. Door de bougies eruit te halen hoef je niet door de compressie heen te draaien, alleen door de klepveren en maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. 2) misschien heb je dit al wel gedaan, maar niet de motor draaien aan de rotor, maar aan de krukas (met een inbussleutel in de dynamo) of in een hoge versnelling aan het achterwiel. 3) altijd in de draairichting draaien, dwz als je voorbij het 's' punt bent, flink stuk terug draaien (kwart slag ofzo) en dan weer langzaam naar het ontstekings punt toe (dit om alle speling in de overbrenging en de vervroeger op te vangen). Lampje moet aangaan op het moment dat het streepje boven de 's' voorbij komt. Succes

  2. hen
    Hoi Hugo, Ik haal inderdaad de bougies eruit zodat het makkelijker gaat. Ook draai ikde rotor met een inbussleutel in de dynamo. over punt 3 heb ik nog een extra vraag: je zegt "altijd in de draairichting draaien". Maar je zegt ook "een flink stuk terugdraaien" betekent dat ik dan wel de rotor mag terugdraaien? Of draai je met de klok mee totdat je weer bij de S bent.

  3. Hugo_Kramer
    Je mag wel terugdraaien, maar dan moet er altijd voor zorgen dat je te ver terugdraait en dan in de goede draairichting naar het ontstekingpunt toe draaien

  4. Hugo_Kramer
    En omdat de puntjes op de nokkenas zitten, en iedere omwenteling van de krukas 1 keer moeten openen, is dat dus 2 maal per omwenteling van de nokkenas (want die draait op halve snelheid van de krukas) die 2 keer kunnen verschillen, maar dat mag niet teveel zijn. Dat controleer je door de ontsteking op 1 cilinder precies af te stellen, dan de krukas een hele slag te draaien en vervolgens controleren of het tijdstip nog klopt.

  5. hen
    Nu schieten er nog wat gedachten door mijn hoofd. Ik heb de bougies eruit gehad omdat het makkelijker was te draaien. Maar met de testlamp had ik de bougies er weer gewoon inzitten. Op dit moment bekijk ik de ontsteking weer en nu heb ik de bougies eruit en probeer uberhaupt de testlamp te laten branden. Maar helemaal niks. Nu is de vraag: met of zonder bougies?

  6. hen
    Excuses, ik had de rode knop op het handvat "run" niet omgezet. Dus wel licht zonder bougies. Ik ga verder met afstellen.

  7. Bep
    Met de bougies eruit. Dan is het gemakkelijker om de motor te draaien. Vergeet niet contact op te zetten! (niet per ongeluk aan de kill-switch gekomen?) Als je een bougie ernaast op massa makend op de cilinder hebt liggen, kan je ook het overspringen van de vonk gebruiken om mee af te stellen. Als je alles goed hebt gedaan heb je ontsteking "statisch" afgesteld. Als bij dynamische controle met de stroboscope blijkt dat er een groot verschil tussen statisch en dynamisch ontstekingstijdstip , dan zijn je veertjes van de centrifugaal vervroeging waarschijnlijk te slap of uitgerekt.

  8. hen
    Hoi Bep, dank voor je toevoegingen! Mooie uitleg op je site ook. De veertjes van de centrifugaal vervroeger zien er nog erg goed uit. Of is dat visueel niet in te schatten? Momenteel zit er helemaal geen power in de motor en in heb een nieuwe condensator besteld. Misschien dat daar ook dat rijgedrag vandaan kwam, dat de condensator langzaam aan het kapot gaan was. Verder de vonk nog gecheckt door de bougie op massa makende cilinder te leggen zoals je zei. Er is wel een vonk maar een vriend van mij die hier meer ervaring mee heeft vond de vonk wat klein. Die stroboscoop werkt uberhaupt niet. Ik heb er een geleend die normaal werkt maar ook die doet op mijn motor helemaal niets ... Maandag krijg ik de condensator en dan post ik meer. Goed weekend en geniet van het rijden met dit perfecte weer!

  9. hippie
    Mischien een domme opmerking van mij maar heb je de stoboscoop goed aangesloten . Vind het vreemd dat die het niet doet terwijl er wel een "kleine" vonk is .

  10. hen
    Is geen domme opmerking want er zijn altijd kleine dingen om op te letten. Maar klemmen op de juiste polen van de accu. En de knijper om de bougiekabel met de pijl op de knijper naar de bougie. En dan de knop van de stroboscoop indrukken ... 2 verschillende stroboscopen, nada nopes.

  11. bmwgs
    Ik denk dat je de bobines ook wel mag doormeten en/of vervangen. Zo ook de bougiekabels. Stroboscoop moet gewoon goed werken.

  12. Lei_K
    zorg voor een goeie stroob! Hella of zo, daar kom een goede, heldere flits uit...

  13. hen
    Nieuwe condensator zit erin. Maar rijdt net zo "slecht" als aan het begin van mijn vraag. Ik ga testen of de bobines de oorzaak zijn.

  14. Lei_K
    In welk deel vh land zit je...

  15. hen
    Hoi Lei_K, Ik zit in de omgeving van Nijmegen op de grens met Duitsland (Ven Zelderheide). Maar ... Ik heb van een vriend een paar oude bobines met bougiekabels geleend. Tja, probleem opgelost! Terugkijkend denk ik dat het maar zo kan zijn dat 1 van de bougiekabels gebroken was. Komende week een weekje toeren en daarna weer verder. Want stationair heb ik niet de S maar de F in het kijkgat. En dan ook eens kijken of iemand mij kan helpen met het afstellen van de carburateurs. In theorie weet ik het wel maar ik zoek iemand die daar echt verstand van heeft. Bedankt voor alles hulp!

  16. louisvanrijn
    Hoi Hen, Bobines zijn geheimzinnige dingen met veel variatie in kwaliteit. Ze kunnen ook "Half of kwart"-goed zijn... BMW gebruikt 2 6Volt bobines in serie met een z.g. lost-spark in de uitlaatslag. Er zijn ook in de 6 volt bobines verschillende Bosch uitvoeringen (andere nummers achterop)..eens heb ik bij een keverspecialist in een oude doos vol 6 volt bobines mogen meten en de beste eruit gezocht. Je moet ca 11 tot 13 mm vonk kunnen trekken met een vonkbrugmeter bij een lopende BMW motor voor de vonk niet meer overspringt (en je waarschijnlijk een schok krijgt) Moderne retrofit bobines zijn vaak beter. Die van een eend (2CV) of Dnepr zijn helemaal absolute prut, dat heb ik allemaal met een vonkbrugmeter getest. Zover mogelijk weggooien! Een TSZH electronische ontsteking met hallgever en Motorola kastje van een oude VW bus (T3) en een bijbehorende bobine geeft normaal ca 20 mm vonk. Zelfs bij net ronddraaiende motor (lege accu, ca 10Volt) springt de bus plots aan. Hoe beter de vonk, hoe armer of rijker het mengsel kan zijn om het nog aangestoken te krijgen. Check dus lekken in kabels of vernieuw ze en check de bobines zelf. Ik heb ook inwendig doorgeslagen (Bosch) bobines gehad die het met een volle accu net deden en met een koude, volle accu net niet. Na doormeten ca 6-7 mm vonk... en maar zoeken... Groeten Louis, R100RS, 264000 km.

  17. Lei_K
    Ik woon in Venlo. Zorg eerst dat je stationair de s in beeld krijgt. stationair de f is te vroeg, dat loopt heet. Als je dat goed hebt en t loopt n beetje fatsoenlijk (bougiekleur liefst koffiebruin) wil ik je best helpen....

  18. hen
    Dag is super tof en dat ga ik zeker doen! Te heet bedoel je als vastlopen?

  19. hen
    Nu werkt mijn stroboscoop overigens goed met de aanpassing van gisteren! Toch even de grondplaat gedraaid om te kijken of ik de S in het kijkgat krijg maar nee. Ongeacht wat ik doe krijg ik de F. Soms wat hoger, soms wat lager in het kijkgat.

  20. hen
    Net een ritje gemaakt van ca 30 km om te testen. Hij rijdt echt geweldig. Kan niets anders zeggen. Ik rijd meestal niet harder dan 100km/uur. Trekt goed, geen rare geluiden en ja, de motor wordt heet. Maar het zou raar zijn als die niet heet werd :-). Toch ben ik wel benieuwd naar jouw opmerking over heet lopen. Groet!

  21. Bep
    Hen, heb je hier iets aan? afb 54 en 55 http://www.pbase.com/dwerbil/bmw_motorcycle_r607r757_r1007_r100rs_owners_manual

  22. Lei_K
    Doet je vervroeger het wel? zie je met de stroboscoop het merkteken "verlopen" bij gas geven? Als je de twee centrifugaalgewichtjes (licht) naar buiten trekt moeten ze vanzelf weer terugschieten....

  23. PeterH
    Ik vrees dat de veertjes een beetje te slap zijn. Met vriendelijke groet, PeterH

  24. hen
    Zo, heeft even geduurd maar hierbij een update: Na een weekje in Schotland te hebben getoerd heb ik de mechanische ontsteking vervangen voor een elektronische. Ook de bobines en bougiekabels zijn vervangen. (nee, niet die bekende dure variant.) Wow! Even voor de duidelijkheid, als jouw fiets goed loopt met de mechanische ontsteking dan zou ik er niets aan doen. Maar bij mij was het dus altijd gezeur. Nu de eerste ritten erop zitten. Wat rijdt dit heerlijk. Net een boxer :-)! Nu nog de cabs beter afstellen.