Voor het nieuwe forum, klik   hier
Beemer_Frenske
Beste forumleden. Ik heb een 90s uit 1976. Sinds 3 jaar Varta accu erin, altijd normaal gestart ( al 30 jaar ) startmotor maakt gewoon harde klik waarna hij moeite krijgt met ronddraaien en niet start. Soms start hij wel normaal ( één op de tien keer) Accu geeft 12v aan en laadstroom 13.5 v. Als ik probeer te starten met licht aan gaat dimlicht zwak branden. Tot vandaag kon ik hem nog aanduwen in z'n 2 wanneer hij niet startte. Vandaag 300 km tourtje Ardennen gehad waarbij hij één keer wel startte na pauze en één keer startte hij pas nadat ik hem weer moest aanduwen. Wie kan mij advies geven ?

19 reacties

  1. OmarB
    Startmotor vervangen of reviseren (nieuwe koolborstels en wellicht bendix vervangen).

  2. Bep
    Eerst alle aansluitingen en kabel-ogen in het startcircuit controleren op oxidatie. Controleer met overstarten via een ander voertuig of hij dan wel aanspringt.

  3. Beemer_Frenske
    Vandaag nog eens alles nagekeken nadat hij met 12.8 v laadt, spanningsregelaar en diodeplaat vervangen, alle stekkers nagelopen en schoongemaakt, nog steeds 12.8 v. Accu getest met voltcraft accutester, belast ik de accu 10 sec dan gaat deze tester naar 9.2 v. Weak dus, zou het ook gewoon aan de accu kunnen liggen dat laadstroom niet boven 12.8 v komt ?

  4. BMWconversion
    Heb je stator van de dynamo afgehaald? Wat is de weerstand over de rotor. Moet iets van 4 tot 6 Ohm zijn. (Ik heb zelf ook een R90S)

  5. OmarB
    Wanneer de accu zo snel zijn spanning verliest (en de accu al 3 jaar oud is) denk ik dat je er goed aan doet om de accu te vervangen.

  6. Beemer_Frenske
    Stator heb ik nog niet er afgehad, als accu toch het probleem is is dit eenvoudiger. Logisch dat het aan de accu ligt vind ik niet als ik niet genoeg laadspanning meet, daarom mijn vraag op dit forum, misschien dat iemand wel zeker weet dat het de accu kan zijn. Ik heb er eentje droog klaarstaan maar vind het zonde om hem af te vullen als blijkt dat het iets anders is. Bedankt alvast voor de info.

  7. Hans
    Kun je niet even een accu lenen? Wil de mijne wel aan je lenen, maar Enschede? Hans

  8. Beemer_Frenske
    Helaas Hans, ik weet ff niemand met zo'n accu.

  9. bmwgs
    www.classicboxers.nl kan je vast helpen

  10. Beemer_Frenske
    Oké

  11. jaap43
    Of met startkabels aan een auto-accu hangen om te kijken of het starten dan wel normaal gaat.

  12. Beemer_Frenske
    Als accu is opgeladen met optimate 4 start hij enkele dagen achter elkaar goed, ik ga op aanraden van classic boxers toch maar eens de accu vervangen, eens kijken of hij dan wel genoeg gaat laden tijdens rijden.

  13. Bep
    Als accu is opgeladen met optimate 4 start hij enkele dagen achter elkaar goed, ik ga op aanraden van classic boxers toch maar eens de accu vervangen, eens kijken of hij dan wel genoeg gaat laden tijdens rijden.
    Oke, daarmee is uitgesloten dat dat het aan het startcircuit cq startmotor ligt. Het laadcircuit heb je al gecontroleerd, en zelfs diverse onderdelen vervangen (die zijn en waren dus in ieder geval ook goed) Blijft logischerwijze de 3 jaar oude accu als boosdoener over.

  14. Beemer_Frenske
    Ik heb hem vandaag afgevuld, morgen aan de oplader voordat ik hem inbouw, ik houd jullie op de hoogte :)

  15. Beemer_Frenske
    Inmiddels nieuwe accu gemonteerd, hij laadt nog steeds 12.8 v. De accu maar eens losgekoppeld, deksel verwijderd en driepens connector losgemaakt. Met ohmmeter over de drie pennen gemeten, alles gaf nul aan, voor controle ook op andere dynamo geprobeerd die ik nog heb liggen, ook daar nul. Garagehandwerkboek geeft aan dat weerstand 0.62 moet zijn. Wat doe ik verkeerd ?

  16. Frysteen
    Hallo Beemer, meetberijk van de meter wel goed ingesteld (laagste bereik). Groeten BMWer

  17. Coen
    Maar start hij nu wel altijd goed? Want dat was toch het probleem?

  18. Beemer_Frenske
    Stator gedemonteerd, schoongemaakt en sleepringen rotor en koolborstels schoongemaakt. Hij laadt nu weer normaal 13.5/14 v