Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Beste lezers, Zojuist heb ik geprobeerd de ontsteking van mijn R100RS af te stellen zoals staat beschreven in de handleiding van de motor. Bij 1000 tpm zou ik een S te zien moeten krijgen in de inspectieopening in het motorblok. Dit lukte niet. De S met streep erboven kwam niet in beeld mbv de stroboscoop. Bij 3000 tpm was wel de F op het vliegwiel zichtbaar in de inspectieopening. Mijn vraag is nu of deze controle volstaat vwb het hebben van een goed afgestelde ontsteking of dient op een andere manier de S op het vliegwiel zichtbaar te worden gemaakt? Mijn idee: Stationair draait de motor een behoorlijk aantal toeren. Moet wellicht de ontstekingspot eerst een behoorlijke stuk gedraaid worden voordat überhaupt de S op het vliegwiel zichtbaar wordt? Kan het wellicht zijn dat de S op het vliegwiel sowieso moeilijk zichtbaar is en dat wellicht dit merkpunt wat benadrukt moet worden met bijv een tipje verf? Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Dank alvast!

19 reacties

  1. Lei_K
    Zat die s ook niet in de buurt? Als je n beetje schuin omhoog of omlaag in t gat kijkt? Heb je punten of electronische ontsteking...De s moet staionair met stroob in beeld zijn, en bij juiste vervroeging ook de f. Is dat hoge stationaire toerental spontaan ontstaan? Bij een mechanische vervroeger kan die ook defect zijn...

  2. Mic64
    De motor heeft een electronische ontsteking. Ik begreep dat de F pas in beeld komt bij +/- 3000 toeren. Overigens loopt de motor prima stationair alleen mag hij van mij wat minder toeren maken. Ik heb wel kort geleden een nieuwe hallgever in de ontstekingspot laten monteren. Dus die is naar alle waarschijnlijkheid in orde. Toch raar dat de s niet zichtbaar wordt.... Ik heb van alle kanten gekeken. Daarom dacht ik dat wellicht het toerental iets te hoog staat....

  3. Hugo_Kramer
    De hallgever zal inderdaad wel in orde zijn Maar als het stationair ontstekingstijdstip niet klopt, te vroeg staat, heeft dat 2 dingen tot gevolg: de 's' is niet meer in beeld, en het stationair toerental gaat omhoog. Omdat je beide zaken beschrijft zou ik het volgende eens proberen: als eerste probeer je met de stationair schroeven op de carburateurs het toerental goed af te stellen, 's' in beeld? Probleem opgelost, zoniet: zet het stationair ontstekingstijdstip later door de ontstekings pot te verdraaien, rechtsom, met de klok mee, van voren af gezien. Nu moet de 's' in beeld komen. Als nu bij 3000 rpm de 'f' in beeld komt was het probleem een foute afstelling van het tijdstip, zoniet dan zou de vervroeger het probleem kunnen zijn.

  4. Mic64
    Hallo Hugo. Dank voor jouw heldere analyse en probleemoplossing. Ik zal morgen de ontstekingspot iets verdraaien en dan kijken wat het resultaat daarvan is. De stationair schroeven staan al op de minimale waarden. Daarmee kan ik het toerental niet meer manipuleren. Stel nu voor dat in het ongunstigste geval de vervroeger het probleem is, waar moet ik de oplossing dan zoeken? Wat is overigens een vervroeger? Is dat de hallgever?

  5. Hugo_Kramer
    De hallgever is een soort elektronische sensor die reageert op een magneetje dat met de nokkenas meedraait en op die manier de ontsteking triggert. Omdat bij een hoger toerental de bougie eerder moet vonken (het duurt even voordat al het mengsel in cilinder helemaal ontbrand is en ondertussen draait de krukas verder, daarom moet de bougie vonken voordat de zuiger helemaal boven is, dat is wat je voorontsteking noemt) zit er ook een vervroeger in. Bij een hoger toerental beweegt de zuiger sneller naar boven, maar de tijd die het mengsel nodig heeft om volledig te ontsteken blijft gelijk, daarom moet het naar verhouding eerder ontstoken worden. Het magneetje dat voor de ontstekings zorgt (bij ontsteking met kontaktpunten is dat een nokje) zit draaibaar op de nokkenas as en wordt op zijn plaats gehouden door 2 hefboompjes met centrifugaal gewichtjes. Door het sneller draaien bij hogere toerentallen worden de gewichtjes steeds verder naar buiten geslingerd en zo verdraaien ze de magneetjes (nokjes) steeds verder ten opzichte van de nokkenas. De gewichtjes worden tegengehouden door veertjes, zo ontstaan bij ieder toerental een ander evenwicht en daarmee verdraaiing ten opzichte van de nokkenas . Dit mechaniekje is de vervroeger. Probleem is dat de scharnierpunt van de hefboompjes slijten en de veertjes naar verloop van tijd hun kracht verliezen. Maar als je met de stroboscoop bij stationair toerental de 's' ziet, en rond de 3000 toeren de 'f' voor het eerst in beeld komt, dan kan je er wel van uitgaan dat de vervroeger oké is. Let wel op, niet de letters op het vliegwiel zelf zijn de merktekens maar het streepje er net boven!

  6. OmarB
    Goed verhaal Hugo! Alleen ben ik het niet eens met jouw laatste zin. Dat van dat streepje boven de " S" geldt wel bij statisch afstellen met een lampje, maar bij dynamisch afstellen (met een stroboscoop) moet je WEL op de "S" afstellen.

  7. Mic64
    Beste Hugo en Omar,.... nu ga ik een beetje twijfelen. Alhoewel het verhaal van Omar overeenkomt (over hoe het ontstekingstijdstip gecontroleerd moet worden) met wat staat vermeld in de BMW R100 handleiding op pagina 79. Hier staat enkel vermeld dat het middelste merkteken 'S' op het vliegwiel in de inspectieopening zichtbaar moet zijn. Hierin staat niks vermeld over een streepje boven de S. Is jullie oplossing voor het afstellen van de ontsteking ergens terug te vinden in andere BMW-documentatie?

  8. Hugo_Kramer
    Haynes BMW twins owners workshop manual

     

  9. Mic64
    Hallo Hugo. Getuige de foto lijkt het alsof het streepje gelijk loopt op het merkteken waarmee tevens de S zich in het midden vd inspectieopening bevindt....

  10. Mic64
    Heren, Ik heb zojuist wederom geprobeerd met behulp van de stroboscoop de ontsteking juist af te stellen. In de inspectieopening is nu bij stationair lopende motor de 'S' zichtbaar. Probleem is nu wel dat bij ongeveer 3000 tpm niet de 'F' zichtbaar wordt. Dit was voorheen (gisteren) dus wel het geval. Het lijkt er op dat het mogelijk is om op de 'S' af te stellen of op de 'F'. Ik heb zojuist een testritje gemaakt waarbij ik het gevoel heb dat de motor gisteren wat 'scherper' was,.... wat sneller oppakte en wat regelmatigere reed i.t.t. nu de hernieuwde afstelling. Het lijkt er op dat de motor nu wat rauwer rijdt. Heeft iemand daar een verklaring of een oplossing voor? Wellicht de ontstekingspot weer wat linksom draaien / tegen de klok in zodat de 'F' weer zichtbaat wordt maar wellicht de 'S' weer wegvalt? Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen/ tips. Dank alvast!

  11. OmarB
    Er zit links in de rand van het inspectiegat een "kerfje" dat moet precies in het midden van de "S" staan. Overigens staat je ontsteking blijkbaar nu iets te laat, waardoor de ontsteking niet genoeg vervroegd. Dus toch maar iets vroeger zetten.

  12. Bep
    hallo Mic, Heb je hier iets aan: https://sites.google.com/site/bepbmw/revisie-centrifugaal-vervroeging-1 Bep

  13. Mic64
    Hallo Oma 1 Bep, dank voor jullie info. Als ik nu de ontsteking iets vroeger zet zal de S waarschijnlijk niet meer in het midden vh inspectieopening staan. Het lijkt erop dat ik OF de S juist kan afstellen OF de F. Het is het een of ander. Niet beide. Wat is de beste keus? De S juist afstellen of de F juist afstellen?

  14. OmarB
    Ik zou hem voorlopig maar zo afstellen dat hij het beste loopt. Ik vermoed wel dat de vervroeging niet goed werkt; blijkbaar zijn de veertjes van de vervroeger te ver opgerekt waardoor de ontsteking te laat moet worden gezet (dus vóór de "S" richting "OT"). Dit probleem komt vaker voor en o.a. De Hobbyist verkoopt deze veertjes los (ook eventueel iets stuggere veertjes).

  15. hippie
    Hallo Oma 1 Bep, dank voor jullie info. Als ik nu de ontsteking iets vroeger zet zal de S waarschijnlijk niet meer in het midden vh inspectieopening staan. Het lijkt erop dat ik OF de S juist kan afstellen OF de F. Het is het een of ander. Niet beide. Wat is de beste keus? De S juist afstellen of de F juist afstellen?
    Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb ook al de "ontstekingspotje" vervangen maar er veranderde niks. Ik ga dit volgen .

  16. Mic64
    Hoi Omar. Dank voor jouw info. Zitten de veertjes en de vervroeger in de ontstekingspot? Nu heb ik een elektronische ontsteking. Maakt dit wat uit denk je? Ik heb de ontstekingspot een keer geopend maar kan me niet heugen dat er dergelijke veertjes daar aanwezig waren. Is zo'n reparatie zelf te doen denk je?

  17. OmarB
    BMW heeft er destijds voor gekozen om de puntenontsteking te vervangen voor een elektronische ontsteking, maar handhaafde vreemd genoeg de mechanische vervroeger. Als je de grondplaat met de hallgever hebt verwijderd, zie je rond de as de twee gewichtjes zitten. De reparatie is goed zelf te doen.

  18. hippie
    Weet niet of dit al bekent is . Ik vind het interesant. http://advrider.com/index.php?threads/new-part-from-bmw.1241937/