Hi Gents,
Een meer gehoord verhaal is het "blijven staan" van de afstandsmeter in het klokkenbord. Als de aandrijvingskabel nog OK is kan dat meerdere oorzaken hebben.
1. Door ouderdom vergruist de kunststof van het klokkenbord, speciaal waar er spanning op staat. De kleine kanteeltjes die de afdichtingsring op zijn plaats houden breken af, gaan zwerven en vallen op springen in het telwerk, dat dan blokkeert. (foto met los kanteeltje)
Meestal draait de hoofdas gewoon door, maar slipt het metalen aandrijfwieltje op die as, speciaal het wieltje wat van ZAMAC is, en de eerste van de interne rij is. (links op foto 2.) Soms gaat het Zamac tandwiel zelf loszitten op de as, de perskracht is weg. Dit fenomeen heet kruip.
Het repareren kan o.m door de hoofd-as (ahum, 3,00 mm diameter) te trekken en het Zamac tandwiel met een pons van 6 mm een flinke klap te geven op de boring. Die boring wordt dat kleiner en schuift daarna weer stroef op de as.
2. Door slijtage van de kunststofwieltjes (som van de slijtage) kan er axiale speling komen tussen de kunststof getallenwieltjes, de kleine witte transfer-wieltjes vinden dat niet leuk en lopen dan vast. Als je hele wielentoren naar het Zamac-wieltje schuift werkt het opeens weer. (op foto 3 is de speling precies centraal op de foto zichtbaar). Meet die speling met een voelermaat. Met een ringetje van 0,6 mm werkte bij mij alles weer als van ouds.
groeten
Louis, R100RS, 263600 km.
p.s. je kan tevens de glaasjes van binnen weer eens schoonmaken.
11 reacties
Hugo_Kramer
louisvanrijn
Hugo_Kramer
OmarB
louisvanrijn
Classic_Beemer
jaap43
marcel5858
louisvanrijn
jaap43