Voor het nieuwe forum, klik   hier
louisvanrijn
Hi Gents, Een meer gehoord verhaal is het "blijven staan" van de afstandsmeter in het klokkenbord. Als de aandrijvingskabel nog OK is kan dat meerdere oorzaken hebben. 1. Door ouderdom vergruist de kunststof van het klokkenbord, speciaal waar er spanning op staat. De kleine kanteeltjes die de afdichtingsring op zijn plaats houden breken af, gaan zwerven en vallen op springen in het telwerk, dat dan blokkeert. (foto met los kanteeltje) Meestal draait de hoofdas gewoon door, maar slipt het metalen aandrijfwieltje op die as, speciaal het wieltje wat van ZAMAC is, en de eerste van de interne rij is. (links op foto 2.) Soms gaat het Zamac tandwiel zelf loszitten op de as, de perskracht is weg. Dit fenomeen heet kruip. Het repareren kan o.m door de hoofd-as (ahum, 3,00 mm diameter) te trekken en het Zamac tandwiel met een pons van 6 mm een flinke klap te geven op de boring. Die boring wordt dat kleiner en schuift daarna weer stroef op de as. 2. Door slijtage van de kunststofwieltjes (som van de slijtage) kan er axiale speling komen tussen de kunststof getallenwieltjes, de kleine witte transfer-wieltjes vinden dat niet leuk en lopen dan vast. Als je hele wielentoren naar het Zamac-wieltje schuift werkt het opeens weer. (op foto 3 is de speling precies centraal op de foto zichtbaar). Meet die speling met een voelermaat. Met een ringetje van 0,6 mm werkte bij mij alles weer als van ouds. groeten Louis, R100RS, 263600 km. p.s. je kan tevens de glaasjes van binnen weer eens schoonmaken.

     

11 reacties

  1. Hugo_Kramer
    Louis, Ken je ook een methode om de snelheidsmeter te ijken?

  2. louisvanrijn
    hallo Hugo, De snelheidsmeter ijk ik met een oude Garmin wandel GPS, deze is met plakband op de tank vastgezet. Die geeft gewoon de snelheid aan.. en gaat tot meer dan 200 km/h of zo...(snelle wandelaar?) (voor Euro 25 op het net te vinden, handig ding) De afstandsmeter ijk ik door naar de dagteller te kijken en de kilometer/hectometer paaltjes langs de weg. Die is op 1% nauwkeurig. p.s. een zwaaiende snelheidsnaald is vaak het gevolg van een zwaar punt in de kilometerteller kabel. Als die wat intern vibreert in torsie-richting zie je dat snel op je snelheidsmeter. Af en toe wat oude versnellingsbakolie in laten druppelen (van boven af, onder teller) dat helpt soms, of minder knikken aanleggen. groeten, Louis.

  3. Hugo_Kramer
    Louis, Bedankt voor je reactie, maar dat was niet wat ik wilde weten, ik ben er inmiddels achter dat mijn teller zo'n 25 % overdrijft. Wat ik wil bereiken is dat dit minder wordt, ergens tussen 0 en 10 % Weet jij een manier om dit te bereiken? De cardan verhouding en w-waarde van de teller is volgens het boekje, dus daar kan het niet aan liggen, ik moet er wel bij zeggen dat de motor 20 jaar geleden uit Engeland is geïmporteerd en (waarschijnlijk) toen dus de teller is vervangen, maar wel door 1 met de juiste w-waarde. Kan ik bv door het veertje te verbuigen of in te korten, de snelheidsmeter ijken? Groetjes, Hugo

  4. OmarB
    Ik heb mijn snelheidsmeter laten ijken bij Casu in Nieuwegein. Tot 115 km/u is hij nu vrijwel exact, maar daarboven geeft hij, volgens mijn Garmin zo'n 10km/u te weinig aan.

  5. louisvanrijn
    Hi Hugo, De snelheidsmeterwijzer is meestal verbonden met een metalen potje (dat je niet ziet onder de wijzerplaat) en dat kan vrij draaien. Een spiraalveer houdt de wijzer en het potje tegen de 0 km/h standpen op het bord gedrukt. Een magneetje draait door de kmtellerkabel gedreven rond binnenin het potje. Als het harder draait neemt het het potje, en de wijzer meer mee tegen de veer in. Ik kan me voorstellen dat de de afstand van het magneetje naar het potje een afstelfactor is. Met de nulstelling (=voorspanning) van de spiraalveer kan je ook iets doen. Dit is allemaal specialistenwerk. Klokkenmakers zijn achterdochtig volk, alles hang van weetjes aan elkaar, maar is inweze erg simpel. Als ze die weetjes prijs geven zijn ze hun verkoopbare kennis kwijt. Net moderne garages. Voor 100 Euro/uur bieden ze je zoektijd aan om dingen te zoeken die ze zelf allang weten. Nooit op ingaan, eerst uren het net afstruinen. Groeten, Louis, R100RS 264.000km

  6. Classic_Beemer
    Hallo, ik heb zopas een R100s van '78 , een US model. Maar met kilometerteller. Die geeft 80 aan als ik 60 rijd . kan ik nog mee leven, plakkertjes op het glas plakken, maar op roadbook rijden met km afstanden ...?? Kan het zijn dat niet enkel de klok, maar ook een tandwieltje aan de kabel, onderaan , dienen vervangen te worden om van Miles naar KM over te schakelen ? Bij de technische gegevens in de "Reparatiehandleiding van BMW" lees ik : "Weggetal bij km-aanwijzing 0.67" en bij "Mijlenaanwijzing 1.078." Waar slaat dit op ? Lijkt mij hetzelfde probleem als waar HUGO KRAMER mee te maken heeft. iemand een oplossing ? cheers

  7. jaap43
    Dat getal is het aantal keren dat de binnenkabel rond moet gaan om 1 éénheid (km of mile) verder te klokken op de tellers (odo en trip). Deel 1.078 maar eens door 1,609 en je komt op die .670 uit.

  8. marcel5858
    op de snelheidsmeters staan toch codes? Afhankelijk van de motor/eindoverbrenging e.d. De kabel zit uiteindelijk in de bak en de cardanoverbrenging kan de werkelijke snelheid doen wijzigen. Als je bv een andere eindoverbrenging plaatst. Nieuwe klokken zijn duur en gebruikte prijzig. Knap dat je de klok weer netjes hebt kunnen krijgen. Leesbrilletje nodig gehad ?

  9. louisvanrijn
    Hi Classic_B, jaap en marcel, Het is duidelijk dat een km-klok aan een mijlen-machine verkeerd aanwijst. Inderdaad bestaat er zoiets als de W-waarde die die in hele kleine letters onderin op je wijzerplaat staat. De goedkoopste oplossing lijkt me het monteren van de juiste klok in mijlen en daarmee te leven. Je went er snel aan, want sportvliegtuigpiloten vliegen vliegtuigen met knopen-aanwijzing (KTS) en kilometers doorelkaar en rekenen gewoon daarmee. groeten Louis.

  10. jaap43
    Zolang je een kilometer/mijlenteller gebruikt die past bij de eindoverbrenging kan je rustig de een met de ander omwisselen. Hierboven bijvoorbeeld die 1,078 bij een mijlentelller en de 0,670 voor de kilometerteller.