Hi gents,
Al enige tijd (16 jaar) rijdt ik op een 78-er R100RS.
Toen ik de motor kocht had ie 93.000 km en bij 103.000 opende ik de bak. Die was niet juist geshimd, en het schakelde slecht.
Dat werd verholpen; ik nam ook lichte pitting waar op het kleine primaire tandwiel (dat de oortjes heeft) op de eerste v-bak as. Enfin, alles weer gemonteerd met 75W140 olie, (dat schakelt heet veel smeuiger)
Bij 260.000 km kondigde snorren (net een kat) van de warme V-bak in de 'vrij' aan dat er een lager op de primaire-as niet fris meer was. ( de primaire as draait, de anderen gedeeltelijk)
Een volkomen versplinterd koppelingslagertje had zijn metaalsplinters naar dit lager gewerkt en het beschadigd. Beiden werden vervangen.
Het opvallends waren de diepe groeven die in het hoog-belaste primaire tandwieltje op de trillingsdemper waren gesleten, zie de foto. Bijna alle tanden hadden dat fenomeen.
Dit wieltje brengt kracht over in alle versnellingen, dus moet extra hard werken en het is klein. (draait vaak rond)
Op het internet vind je foto's dat er vanuit zo'n groef een tandbreuk ontstaat, en dan is de kans groot dat de splinter (afgebroken tand) ertussen slaat en de bak vastloopt. Een geblokkerd achterwiel, dus, het is down-stream de koppling... dus glijden of slippen....dat wil je niet.
Je zou bij de /6 en /7's dit onderdeel preventief moeten bekijken, zeker na 200.000 km. De /5 bakken (4 versnellingen) hebben een breder tandwieltje, er is n.l meer plaats in de bak, dus die zijn beter.
Groeten
Louis, R100RS, 1978, 262000 km.
--Niets houdt oneindig.--
11 reacties
louisvanrijn
louisvanrijn
Jan_DG
louisvanrijn
louisvanrijn
louisvanrijn
louisvanrijn
louisvanrijn
louisvanrijn
eke911