Voor het nieuwe forum, klik   hier
louisvanrijn
Hi gents, Al enige tijd (16 jaar) rijdt ik op een 78-er R100RS. Toen ik de motor kocht had ie 93.000 km en bij 103.000 opende ik de bak. Die was niet juist geshimd, en het schakelde slecht. Dat werd verholpen; ik nam ook lichte pitting waar op het kleine primaire tandwiel (dat de oortjes heeft) op de eerste v-bak as. Enfin, alles weer gemonteerd met 75W140 olie, (dat schakelt heet veel smeuiger) Bij 260.000 km kondigde snorren (net een kat) van de warme V-bak in de 'vrij' aan dat er een lager op de primaire-as niet fris meer was. ( de primaire as draait, de anderen gedeeltelijk) Een volkomen versplinterd koppelingslagertje had zijn metaalsplinters naar dit lager gewerkt en het beschadigd. Beiden werden vervangen. Het opvallends waren de diepe groeven die in het hoog-belaste primaire tandwieltje op de trillingsdemper waren gesleten, zie de foto. Bijna alle tanden hadden dat fenomeen. Dit wieltje brengt kracht over in alle versnellingen, dus moet extra hard werken en het is klein. (draait vaak rond) Op het internet vind je foto's dat er vanuit zo'n groef een tandbreuk ontstaat, en dan is de kans groot dat de splinter (afgebroken tand) ertussen slaat en de bak vastloopt. Een geblokkerd achterwiel, dus, het is down-stream de koppling... dus glijden of slippen....dat wil je niet. Je zou bij de /6 en /7's dit onderdeel preventief moeten bekijken, zeker na 200.000 km. De /5 bakken (4 versnellingen) hebben een breder tandwieltje, er is n.l meer plaats in de bak, dus die zijn beter. Groeten Louis, R100RS, 1978, 262000 km. --Niets houdt oneindig.--

 

11 reacties

  1. louisvanrijn
    Naschift bij eerste posting. Een versplinterd koppelingslagertje: zielige resten zijn over. Links en rechts de druktaats en het zuigertje. Beiden zijn van behoorlijk hard staal maar toch ingevreten... De koppelings-drukstift heeft ook een verhaal te vertellen: blijkbaar afgetordeerd in de verjonging en daarna bij koppelingsbediening door wrijvingslassen weer aan elkaar gelast op de plaats van de kraal, die is klein en te zien in de verjonging. De tip van de drukstift is ook niet meer fris: zie foto waar deze uit de bak komt. Het hele probleem komt voort uit een veel te klein koppelingslagertje; ter vergelijk heb ik een druklager van een 1000 cc Alto (1998) naast de druktaats van een 1000cc BMW gelegd. Die is maar 23,5 mm in diameter. Waarom zo klein-burgelijk klein geconstrueerd? Na 262.000 km is ook het kleine koppelingsasje weggesleten tot 7.7 mm (was 8.0 mm nieuw). Ook vervangen. Een motor hoeft niet eeuwig mee, maar gezien de BMW-prijs had ik meer verwacht. Groeten, Louis.

         

  2. louisvanrijn
    Naschrift 2 bij de posting. Het lostrekken van de bakdeksel gaat makkelijk als de deksel heet is, ca 100C voldoet. Ik zet een verwarmingkacheltje er dicht tegen aan en op 2000W. Na een minuut of 10 tik je de deksel opvallend makkelijk los. De trekker die er op zit is home-made en gemaakt van een grote slangklem. Die kan je goed achter de sponning op de Vbak-dekseltuut vastdraaien. Voordat je de bakdeksel los kan maken moet het kruisje naar de cardan-aansluiting eraf. Daarvoor heb je een speciale trekker nodig, die op vele plaatsen te koop is. De aluminium staaf heb je nodig om de trekker tegen te houden als je het kruisje van de conus wil trekken. De bouten die je nodig hebt zijn is 4 maal M10 bij 1.0. Als de (snorrende) bak dan open is zie je dat het lager op de primaire as een mooie smurrie heeft van metaalgruis en olie, veroorzaakt door een lawine-effect van een te klein druklager. Succes, Louis. (en ik hoor van jullie als je 300 k hebt gemaakt, ik ben op stoom...)

         

  3. Jan_DG
    Louis, met plezier heb ik jou bak ervaring gelezen.

  4. louisvanrijn
    Gents, Met een oude R is het maken van 300k-km veel spannender dan met een K75 of K100. Een 1000 met 4 potjes bonkt n.l. veel minder hard dan een 1000 met 2 potten... - De koppelingsplaat heb ik ook bekeken. Deze heeft geen demperveren zoals een auto koppelingsplaat dat wel heeft. Dus komen de verbrandingsknallen veel harder door op het tandwiel met de oortjes...en dat is al zo klein. Gelukkig zit er nog een grote demperveer downstream. - de K's zijn watergekoeld en hebben een veel constantere kop- en dus kleppentemperatuur. Dan blijft de smeerolie veel langer goed op de kritieke, hete plaatsen en alles slijt minder. Het demonteren van het gepitte tandwiel met de oortjes vereist het indrukken van de grote demperveer. Ik gebruik een veel makkelijker tooling (gereedschap) dan BMW in hun handboek: twee ringen en 2 draadeinden, dat is alles. Maar goed, als je een oude knar bent zoals ik, hoort daar ook een (goed onderhouden) oude motor bij uit je tijd met een groot aantal km's erop,... dan heb je wat te vertellen! ....." ja jongen... in mijn tijd reden we nog af met een oefenvergunning....en leerde je alles zelf! " Een voordeel blijft: een software-virus kan er niet opkomen.... Groeten Louis

       

  5. louisvanrijn
    Gents, Omdat ik nog een dag of zo overhad demonteerde ik de R100RS-Vbak nog eens. Het vernieuwde koppelingsmechanisme akteert geruisloos, inknijpen en loslaten, geen geluiden te horen, wel een snorgeluid bij een hete bak. Zouden de lagers een zwaar punt hebben, of wat is dat dan? Is er gruis te vinden, dat in de interne ribben hangt? Het demonteren van de twee assen met de lagers onderin moet met een warme, zeg beter: hete aluminium bak geschieden. Het is lastig trekken aan heet spul, dus middels een 6 mm stalenplaat en 4 afstelbare staanderboutjes lukte dat. je hebt niet veel treklengte dus je moet de boutjes af en toe wat omhoog zetten en de moer weer wat terug. De lagers zagen er nog goed uit, ik verving nu ik er toch was het grotere lager 6403T3 meen ik. Het zou al 264.000 km gedraaid hebben, en had inderdaad wat meer speling dan een nieuw, kon het vergelijken. Bij het plaatsen is het zaak de bak echt goed heet te hebben, anders komt er een te grote axiale druk(=montage-) kracht op de uitgaande as en dat lager en dan mol je het lager voor het gebruikt is. Na montage e.d was er geen verandering in geluid te horen. Misschien luister ik gewoon naar tandflankspeling van een oudere bak, die zo'n 0,2 mm moet zijn. Wordt vervolgd. Groeten Louis.

       

  6. louisvanrijn
    Boven in de tread, sub nr 1, schreef ik over groeven in de tandvoet van het kleine tandwiel op de ingaande as. Daar gaat in elke versnelling de kracht doorheen, en is klein dus wordt heftig gebruikt. Zijn counterpart lag er nu ook uit, tijd voor een consult; maar ik kon daar nauwelijks iets aan bespeuren. Een miniscuul putje, op een tand, dat was het, geen reden om te vervangen. Ook de kanteelen zagen er nog heel goed uit. Het lijkt echter of de tip van de tand graaft in de voet van het kleine tandwiel. Van een specialist hoorde ik dat zo'n klein tandwiel inderdaad een ondersnijding nodig heeft aan de tandvoet, die was er niet. Dat zou duurder zijn geweest en dit hield al 262.000 km. Maar het kan dus nog beter. Met nieuwe olie in een brandschone bak gaat dit spul het weer proberen. Conclusie: met normaal onderhoud (olie wissel e.d) en rustige rijstijl haalt de bak dus 250.000 km. Vervangdelen zijn dan koppelingsdruklager en onderdelen , en ev. lagers in de bak, plus het kleine ingaande tandwieltje. Groeten Louis.

       

  7. louisvanrijn
    Hi gents, (gearbox story continues) In de tijd van de "overgangsregeling-ophokplicht (dec-febr)" werd een langere 5e versnelling erin gezet. Navragen bij de leverancier of er ook andere tandwielen nodig waren meldde; "Nein, dass geht auch ohne." Internet zegt dat er een iets groter verslijt van het kleine tandwiel met de oortjes te verwachten is. Mijn eerste kleine, primaire tandwiel met de originele "5" hield 262.000 km voordat er groeven in zaten. ik zal jullie op de hoogte houden of deze combinatie nu veel harder slijt. Als de magnetische plug na bijv 10.000 km vol zit met metaalsplinters heb ik weer wat te doen... Groeten, Louis van Rijn, R100RS 2/78 266.000 km

  8. louisvanrijn
    Hi Gents, Behalve de gearbox is er natuurlijk de achteras-meenemer, een aan de cardan en aan het wiel. Twee foto's voeg ik toe van R100RS delen (die rustig bereden is). 1. Een meenemer die met smeermiddel Staburag 60.000 km heeft gedraaid en van de 100%-tanddikte nog zeker 80% heeft staan. Geschatte levensduur wordt ca 200.000 km. 2. De meenemer in het achterwiel. Heeft ca 262.000 km gedraaid. Bij goed kijken zie je dat hier meer dan 50% van de vertanding al weg is(!) Het geratel van een doordraaiend achterwiel zal niet lang meer op zich laten wachten.... Zo'n geratel wil je niet horen als je ver op vakantie gaat. Hoe test je dat vooraf? De test is dan in z'n eerste versnelling een maximale optrek-maneouvre te forceren. Toeren maken en koppeling lossen. Met de grootste kracht op het achterwiel is de komplete overbrenging getest. Breekt niets af dan breekt dat ook niet af als je normaal rijdt op een verre vakantie. Breekt dat wel af, ja dan gebeurt dat niet op bijv. de Stelvio-pass, waar je voor die hairpin terugschakelde naar de een en toen gas gaf. Groeten, Louis.

       

  9. louisvanrijn
    Hi Gents, episode 9 inmiddels. In episode 2 zie je lagergruis (wat eens een koppelingsdruklagertje was.) Dat lagergruis vreet al rondraaiend de gladde cilindrische boring van de versnellingsbak deksel in, daar waar de afdichtings-seal op de koppelingsdrukzuiger de olie in de V-bak moet houden. Die boring moet dus glad zijn. Zie foto 1, een mooie groef is ontstaan. Nu zijn deze achterdeksels door BMW niet meer nieuw leverbaar, maar wel nog tweedehands in beschadigde toestand te vinden, misschien bij de hobbyist. Restauratie is een hobby (is't?) , dus ruimde ik de boring uit op 26.1 mm en plaatste een bus uit staal 355 (vroeger: staal 52). Dat lijkt me hard genoeg. De bus is vastgezet met Loctite 266. Dat is een loctite-versie die tot 220 graden Celsius bestand is. Zo heet wordt de bak niet, dus dat is OK. De inwendige boring in de stalen bus is 23,50 mm +/-0.01 , dat is goed genoeg. Ik heb de maten en specificaties erbijgezet, daar kunnen jullie wat mee. Groeten, Louis. En nu nog over Stelvio-pass, dan pas sterven.

         

  10. eke911
    Hoi Louis, Probleem van laag rommelend geluid in neutral stand vanuit onder in de bak door druk lager opgelost. Zie tread 'conische punt op drukstift K1100' voor foto's cheers, Eduard