Voor het nieuwe forum, klik   hier
HarmBMW
Hallo, Ik heb een BMW R80RT uit 1986. Nu wou ik preventief alle olie├źn vervangen. Kan nergens echt duidelijk iets vinden wat er vervangen moet worden en met wat. Denk motorolie, versnellingsbakolie en cardanasolie. Of nog meer? Dan nu waar het me echt om gaat: iemand een schemaatje met welk soort olie en hoeveel ml waar in moet? Mvg, Harm

8 reacties

  1. schrijver
    Blok 2,25 - 2,5 liter SAE 10W40 of 20W50 Event 2,75 met olie koeler (?) Keuze is ook temp afhankelijk (zie foto) ik zelf gebruik 20W50 maar hierover zijn ook andere discussies geweest , moet je maar eens zoeken in dit forum Versn.bak 0,8 liter Cardan buis 150 ml , tenzij paralever (?) dan 0 ( moet met vet) Cardan klok 350 ml Alle 3 SAE 80W90 Remvloeistof. Dot 4 (?) = als je die uitvoering hebt Exacte hoeveelheid merk je wel bij vullen, bovenstaande geeft meer richting voor hoeveel je in huis moet halen. En daarnaast een olie en eventueel luchtfilter en een partijtje dichtringen. Daarna komen dan nog voorvork olie, likje vet hier en daar, maar dan wordt het toch tijd voor ern handboek ;-). Succes Reynout

     

  2. HarmBMW
    Top, echt super. Kan meteen bestellen :) Bedankt! Heb inderdaad monolever, waar (welke plekken) moet ik dan de cardan buis met vet insmeren? (heb dat nog nooit gedaan).

  3. Bep
    http://www.hobbyist.nl/diverse_onderdelen/diverse_onderdelen_/5389304/WERKPLAATSBOEK_R-SERIE__70-_96_PETERS_00401/

  4. HarmBMW
    De reactie waar ik al op zat te wachten, maar ga geen 50 euro betalen om uit te zoeken waar olie in moet.. Ben prima geholpen door schrijver, bedankt :)

  5. schrijver
    Monolever is geen paralever De paralever = naast de cardanbuis ook een reactie stang -parallel aan de cardan. (deze heeft een extra scharnierpunt in de cardan, tussen klok en buis met harmonica rubber) De monolever = vaste enkele buis, vast aan de klok. Waar precies (bouwjaar/model) de overgang zit weet ik niet. Ik weet het wel van de K75 modellen die rond 1985 zijn geïntroduceerd. Waarschijnlijk is het (ook) herkenbaar aan het wel of niet hebben van een vul en aftapbout op de buis - net voor de aansluiting op de klok. Heb je een type waar geen olie in zit, dan moet om de zoveel tijd/km de spie-banen van de feitelijke cardan as (in de buis) worden ingevet. Daar kun je dus zo niet even bij, vandaar mijn , en Bep's opmerking over het werkplaats handboek. Tip . Zoek op Youtube eens naar Chris Harris die heeft verschillende onderwerpen op film vast gelegd.

  6. jaap43
    Als het goed is zit er vlak voor de aansluiting van de cardantunnel en de klok achter bovenop een boutje M6. Dat is de vulopening. En aan de onderkant zal een aftapschroef zitten, Er moet ca. 150 ml. olie in. Een monolever is wat anders als een paralever.

  7. Robbert
    let op bij de vul- en aftapbout van de cardan. dat zijn heel korte boutjes met een reden, ze kunnen niet ver ingedraaid worden want dan lopen ze vast tegen het binnenwerk van de cardan en draai je de schroefdraad van de cardan kapot (ervaring;-( Ik vervang de koperen ring bij alle aftappluggen altijd, kost weinig en voorkomt lekken. als de vulplug lekt, kun je de ring altijd nog vervangen. zet de pluggen vast maar niet te vast, je draait de schroefdraad snel kapot. Gebruik van een momentsleutel is aan te raden. aftapplug motorolie: 30-35nm versnellingsbak vulplug 28-31 nm aftapplug 23-26 nm final drive vulplug 28-31 nm aftapplug 23-26 nm swingarm/cardan vulplug 14 nm. ! aftapplug 14-16 nm. ! bron Clymer