Kan iemand vertellen hoe je de status van de kleppen kunt inspecteren? Wil dit checken omdat mijn R100RS waarschijnlijk +/- 1000 km met een niet juist afgestelde ontsteking heeft gedraaid. Dank alvast voor jullie info.
Hoi Mic
De uitlaatkleppen van mijn R100RS zakken ongeveer 0.05 mm per 10.000 km in de zitting (ervaring). Dus moet ik elke 10.000 op zijn laatst de kleppen stellen.
Als je op de snelweg rijdt en het vermogen valt plotseling weg en na 5 minuten stilstand is het er weer, dan rijdt je met te kleine klepspeling. Die klepspeling is dan bij die temperatuur van de klep (die in lengte uitzet) te gering geworden, en de klep lekt (en wordt dan te heet). na afkoelen doet ie het weer even, maar je klepspeling is nog geringer geworden...(ervaring)
Klepspeling goed zetten en compressie testen.. of als je alles wil bekijken: koppen eraf en aan de slag: kleppen uitbouwen. De rand van de klep mag geen verbrande plekken hebben, die zijn overigens zeer goed te zien.
Groeten Louis R100RS, 1978 262000 km
En nog dit wetenswaardigheidje.
Als je zeker weet dat de kleppen juist zijn gesteld en je houd getik wat is dat dan?
Een oud trucje is een grote schroevendraaier op de klepdeksel zetten en op het handvat luisteren, dan hoor je alles 10 maal beter. Tikt het in de deksel dan is het vrijwel zeker axiale speling van de kleptuimelaars tussen hun blokjes. Er zijn vulringen voor te koop, 16 bij 24mm meen ik. De speling moet bij afstellen nul (0) zijn.
Hoor je daarna nog een ritselend/tikkend geluid dat bij gas geven en koude motor sterker wordt, dan is het de nokkenasketting en/of spanner.
Groeten L.
4 reacties
BMWconversion
louisvanrijn
louisvanrijn