Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Wie heeft een tip voor het volgende probleem? Motor loopt bij koude motor keurig stationair. Naar mate de motor warmer wordt en er een wat langere tijd op volle toeren mee is gereden blijft deze na stilstand (bijv. voor rood stoplicht) hoog in de toeren hangen. Alsof de gaskabel blijft hangen en open blijft staan. Vreemd. Dank alvast voor jullie tips.

15 reacties

  1. Hans
    Hallo, Heb je de schroef onderaan het gasarmatuur, waarmee je het gas "vast" kunt zetten al verwijderd? Weg met dat ding en in de prullenbak. groet Hans

  2. Mic64
    Hoi Hans,... je bedoelt de startionair-stelschroef?

  3. schrijver
    Mic ik denk dat hij de (mechanische) cruise control bedoeld. Dat is de schroef die van as f de onderzijde in het gas handvat gedraaid zit, zodat je deze , eenmaal op snelheid, met je duim kunt aandraaien om zo het gas vast te setten. Deze schroef wil wel eens net wat aangedraaid te zijn zodat het gashandle wat stroef begint te lopen, zonder dat je de oorzaak direct door hebt. Vandaar zijn opmerking "eruit met dat ding". Reynout

  4. Mic64
    Hallo Hans en Reinout, Ik vermoed dat e.e.a. niks te maken heeft met stelschroeven. Het euvel is ontstaan nadat ik de hallgever in de ontstekingspot heb vervangen. Daarom vermoed ik dat het meer met de ontsteking te maken heeft. Breng ik jullie wellicht nu op andere idee├źn?

  5. OmarB
    Even kijken of de ontsteking nog wel op tijd staat?

  6. Mic64
    Hoi Omar,... ik denk idd dat ik het in die hoek moet zoeken maar is het mogelijk een ontsteking af te stellen met als de motor een hallgever heeft?

  7. OmarB
    De bevestigingsbouten van het "ontstekingspotje" kun je iets los draaien waardoor je het ontstekingspotje vroeger of later kunt draaien. Als je dat met draaiende motor doet kun je met een stroboscoop (op "S" gericht in het kijkgat van het vliegwiel) zien of de ontsteking goed staat.

  8. Mic64
    Ok, dank voor jouw input. Dat lijkt me goed te doen. Heb jij een idee waar een geschikte stroboscoop te koop is?

  9. schrijver
    O.a. bij de sponsor van deze site.

  10. Mic64
    Dank voor jullie tips hoe ik de ontsteking vroeger of later kan zetten. Nu ben ik niet in het bezit van een stroboscoop en de onstekingspot kan maar een fractie verschoven worden dus ik vroeg me af of ik het ontstekingstijdstip ook enigszins op gevoel kan worden gewijzigd door deze pot iets naar links of iets naar rechts te draaien? If so, dan is de vraag welke kant op? De motor draait nu wanneer deze warm is teveel toeren. Heb jullie een idee? Overigens ga ik vooraf wel de klepspeling controleren en afstellen.

  11. BMWconversion
    Dan moet je hem wat later zetten. In verband met het ter beschikking stellen van een stroboscoop: Waar woon je?

  12. Mic64
    Hoi BMWconversion. Ik woon in Breda. Je zegt 'iets later zetten'. Kun je mij vertellen of ik dan de ontstekingspot iets naar rechts of iets naar links moet draaien? Dank alvast voor jou meedenken.

  13. BMWconversion
    Als de draairichting rechtsom is (en daar ga ik van uit), dan moet je het ontstekingshuis ook rechtsom draaien. De ontsteking gaat dan meer richting bovenste dode punt. Misschien een idee https://www.hbm-machines.com/producten/apart/acties/hbm-stroboscoop-timinglamp-voor-ontsteking

  14. louisvanrijn
    Hoi Mic, Ik weet niet of jouw machine een mechanische vervroeger heeft (vlieggewichten). Als je ontsteking net te vroeg staat en de motor is heet kan er een soort effect ontstaan dat de vlieggewichten buiten blijven staan en daardoor het voor-ontstekingstijdstip extra vroeg blijft, het gevolg is dat de motor zelfs met dichte gasklep hoog in de toeren wil blijven. (Dit spelen met het ontstelingstijdstip wordt bij Silent hektik gebruikt om het stationair precies stabiel te houden, ook de VW T3 bus doet het zo) Basis afstelling van ontsteking dus checken is de remedie. Groeten Louis. R100RS, 1978, 262000 km