Voor het nieuwe forum, klik   hier
Arjen62
Vanaf diverse bronnen informatie gehaald over synchroniseren, maar mijn carbs zien er net even anders uit. Ik neem aan dat foto1 aan de onderzijde de aanslag. Schroeven ( mengselschroeven) zitten die ik eerst gaat draaien zodat de hoogst mogelijke toeren bereikt worden. Daarna op foto 2 zie ik de stationair stelschroeven zitten waarmee ik de toeren naar ca 1000-1100 ga inregelen. Vervolgens sluit ik de vacuummeter aan ( naast de mengselschroeven) en draai de mengselschroeven zdanig dat de vacuum meter gelijke waarde aangeeft. Tot slot gas toeren naar ca 3000 en de gaskabel aandraaien zodat de vacuummeter ook nu gelijke waarde aangeeft. Is hetgeen ik hierboven aangeeft juist?

   

10 reacties

  1. JaapdeLeeuw
    Beste Arjen62, Op dit forum is hierover veel geschreven. Kijk eens op de site van Bep van Malde, ook een welbekende op dit forum. Hij legt duidelijk uit hoe één en ander werkt. Ook de Youtube-filmpjes van Chris Harris geven goede informatie. De vacuumwaarde wordt primair niet bepaald door mengselregelschroeven maar, bij stationair draaien door de stationair aanslagschroeven, en bij gas geven door de lengte-instelling van de gaskabels. Succes! JaapdeLeeuw

  2. BMWconversion
    Als het niet lukt is het vaak een gerafelde of geknikte gaskabel of een kapot membraam.

  3. Arjen62
    Beste dank, beide site en youtube heb ik bekeken. Helaas was dit voor mij niet duidelijk omdat de carb iets anders waren. Ook geef ik niet aan dat het niet is gelukt, maar vraag ik of de door mij aangegeven schroeven de juiste zijn. Met ander woorden welke is mijngasklep aanslagschroef en welke is mijn mengselschroef

  4. JaapdeLeeuw
    Beste Arjen62, Foto 1 laat inderdaad de mengselregelschroef zien, maar is echter geen aanslagschroef! Foto 2 laat wel een aanslagschroef zien waarmee het stationair toerental wordt geregeld. Ja, de gasklep aanslagschroef. Als de motor bij stationair lopen mooi en in balans draaiend is afgesteld, ga je met het gashandel het toerental verhogen. Je vacuummeter moet in balans blijven. Is dit niet zo dan regel je dit d.m.v. de kabellengteschroef. Je komt niet meer aan de mengselregelschroef! Samengevat; De mengselregelschroef is bereikbaar vanaf de carburateur-onderzijde, de gasklep-aanslagschroef vanaf de -bovenzijde. Hopelijk kom je weer wat verder. Succes toegewenst. JaapdeLeeuw

  5. Arjen62
    Jaap , top Dit wilde ik weten!

  6. jaap43
    Als je de carburateurs op stationair en verhoogd toerental gesynchroniseerd hebt kan je met de mengselschroeven het laatste beetje doen. Vanuit de basisstand 1 3/4 omw. open langzaam verder open of dicht draaien totdat je het hoogste toerental hebt, dan een 1/8 slag verder open (is iets rijker zetten om ploffen in de uitlaat tegen te gaan). Dat ook bij de andere carburateur doen en als laatste het stationair toerental controleren en evt. afstellen op ca. 1100 t/min.

  7. OmarB
    Is dat stationair toerental niet wat aan de hoge kant? Bij mijn weten wordt 800 tot 1000 RPM geadviseerd.

  8. schrijver
    mij staat bij: rond 800 voor de zware vliegwiel uitvoering ( tot model 1980 ) rond 1000-1100 voor de 'nieuwere' en welke categorie Arjen valt weet ik niet

  9. Boxer-Bakra
    Wat ook roet in het eten kan gooien is ,,, Sluiten de naalden in gasschuif de mengbuisjes voldoende af bij gas dicht , Zo niet is het martelen geblazen . Er lekt dan brandstof langs de naald omdat de mengbuisjes ovaal wegslijten na tig KM ,en dit verziekt je stationair mengsel en krijg je hem niet synchroon . Het is even werk , ze kosten geen drol en een berg koppijn minder. Gr. Cees.