Voor het nieuwe forum, klik   hier
Arjen62
Beste, sinds kort heb ik een r65, nu wil ik de carberateurs synchroniseren( uitlaten kleuren anders). Over synchroniseren is al veel geschreven. Ik heb dit in het verleden ook bij een r1100 rs gedaan. Mijn vraag is, sluit ik de vacuummeter aan op de plaats waar nu de slang zit naast de mengschroef. Alle tips zijn welkom.

 

12 reacties

  1. Lei_K
    Pas op. een bocht zit korter op de cylinder dan de andere. Dat levert ook al kleurverschil op.... Verder opletten op vacuumlekken...

  2. tonky
    Beste, sinds kort heb ik een r65, nu wil ik de carberateurs synchroniseren( uitlaten kleuren anders). Over synchroniseren is al veel geschreven. Ik heb dit in het verleden ook bij een r1100 rs gedaan. Mijn vraag is, sluit ik de vacuummeter aan op de plaats waar nu de slang zit naast de mengschroef. Alle tips zijn welkom.
    ja

  3. Arjen62
    Tonky, dank

  4. jaap43
    Arjen, Jouw R65 schijnt een Amerkaanse import te zijn, vanwege die verchroomde pijpjes met het rubber tussenstuk. Dat is van het Puls-Air-Systeem. Kijk eens onder aan het cilinderdeel van de carburateur, daar zal een dun rubber slangetje zitten dat het PAS aanstuurt door vacuum. De nippel daarvan kan je gebruiken om te synchroniseren.

  5. Arjen62
    Beste Jaap, Wat betreft de amerikaanse import, dit lijkt mijn niet waarschijnlijk. Ik heb de motor vorige week zelf uit zuid duitsland gehaald en de motor is vanaf eerste toelating geregistreerd in duitsland.

  6. jaap43
    Arjen, Jouw R65 heeft exact hetzelfde systeem van "naverbranden" als mijn R65, die in Amerika voor de eerste keer op kenteken is gezet. Dat is een systeem dat op het einde van de uitlaatslag door de pijp/slang links op de foto lucht de uitlaat ingezogen wordt. Het aansturen gebeurd door vacuum door dat dunne slangetje midden-onder op de foto. Dat kan je dus gebruiken om te synchroniseren. Ik doe het daar al 10 jaar, zo lang als ik de R65 heb. Dat PAS wordt door BMW bij modellen ingebouwd die specifiek voor Amerika in elkaar gezet worden, vandaar mijn veronderstelling. Het kan dus zijn dat deze wel voor Amerika klaar gemaakt is maar nooit op de boot is gezet. Het voordeel is wel dat je het volle vermogen van 37 kW hebt. Jaap.

  7. Arjen62
    Jaap, Als eerste leuk om kennis te delen. Wat het vermogen bertreft de mijne is op het kenteken 20 kw. Er zitten dus een paar afwijkende zaken bij mijn r65

  8. jaap43
    Arjen, In Nederland is de R65 alleen als 20 kW exemplaar geleverd geweest. Ik heb van zowel mijn eigen Amerikaanse R65 als van een Nederlandse R65 de Rider's Manual/Handleiding. Ik zal van beide typen hier enkele gegevens neerzetten, (A)merikaans - (N)ederlands Carburateur L - R (A) V 64/32/361 - 362; (N) V 64/26/317 - 318 doorlaat (A) 32 mm; (N) 26 mm hoofdsproeier (A) 135; (N) 102 vermogen (A) 37 kW - (N) 20 kW De rest van de sproeiers zijn voor beide uitvoeringen gelijk. Mijn carburateurgegevens komen overeen met de R80 gegevens voor Nederland, dus doorlaat en hoofdsproeier. Deze beide afwijkende maten zorgen dus voor het lagere vermogen. Probeer eens de opening te meten van het inlaatkanaal in de cilinderkop, dat zal waarschijnlijk wel 32 mm zijn. Jaap.

     

  9. schrijver
    Mijn R100GS-PD 1996 heeft dat systeem ook, en heeft ook de USA niet gezien. Wel een eerste aflevering in Duitsland. Ik dacht dat het SLS hete. De beschrijving en slangetjes zijn hetzelfde. Reynout

  10. jaap43
    De mogelijkheid bestaat dus dat ze wel klaar gemaakt zijn voor Amerika maar door wat voor oorzaak ook nooit uitgevoerd zijn.

  11. schrijver
    Ik dacht juist dat het SLS in Europa optioneel geplaatst werd.