Voor het nieuwe forum, klik   hier
Thijs107
Beste Bmw-ers, Mijn koppeling is kapot ! Het uiteinde van mijn drukstang zat versmolten in mijn drukplaat, ook was de naald lager aan het andere eind tpv het "hefboompje" volledig weg (vermalen ). Ik heb al deze onderdelen vervangen. Dus nieuwe drukplaat, drukstang (onderdeel dat door de versnellingsbak steekt) en al wat daar bij hoort denk aan zuigertje, naald lager, rubbere pakkingsring en vilt ring. In stilstand leek de actie goed te werken ( alles goed afgesteld hendel, kabel en " stel boutje" ) de hendel kon ik meerdere keren achter elkaar bedienen en ik hoorde de koppeling werken (sssjjuk, sssjjuk, sssjjuk ) een goed geluid. Toen ging ik dus een test rit maken en vrijwel meteen ging het fout . Het enige wat lukte was in zijn 1 zetten de koppeling op laten komen en weg rijden... vervolgens ontkoppelen lukte al niet meer (hij blijft dan hangen) ik moet dan maximaal remmen zodat de motor afslaat ! Op dit moment heb ik ff geen idee wat het is voor mijn gevoel heb ik alles goed opgebouwd. Zodra als de motor loopt kan de koppeling of drukstang niet meer vrij bewegen ! Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt Groeten thijs

7 reacties

  1. bmwgs
    Heb jij de juiste drukring, naaldlager en drukzuiger op de koppelingsstift gebruikt ? Dus van een R 60/6. Heb je rekening gehouden met de speling van de koppelingshevel op de versnellingsbak met de koppelingskabel. Als je nu de drukzuiger demonteert, is deze dan vettig of kurkdroog.

  2. Thijs107
    Het was zeker nog vet. Alleen de stift is gebroken tpv het vilt. Ook zat de stift klem vast in het zuigertje ongeveer een 1 cm. De naald lager zat muur vast aan het zuigertje. Alles stinkt ook naar verbrandt materiaal. Kortom... niet goed ! Het enige afwijkende is dat ik het stel boutje achter in de hevel heb vervangen met een gewoon boutje (stomp uiteinde) ipv een puntig uiteinde zoals wel op tekening staat Het blijft raadsel achtig

  3. bmwgs
    Als de motor loopt of rijdt staat de drukstift nagenoeg stil. Op het moment dat je koppelt druk je de stift tegen de drukplaat en de stift gaat draaien. Hier komt dus het naaldlager in werking. Alle raakvlakken van de drukzuiger en het drukplaatje voor en achter het naaldlager moeten goed vlak zijn. Ook heel belangrijk is de veer tussen hevel en versnellingsbak, deze drukt de hevel terug en ontlast dus de drukstift. Tenslotte moet je een kleine speling aanhouden van koppelingshevel en koppelingskabel teneinde een vrije loop van de koppelingspen te bewerkstelligen. Kom je er helemaal niet uit dan mag je mij een pb sturen, wellicht kan ik je verder helpen.

  4. Thijs107
    Alvast bedankt voor je reacties Alle onderdelen waren nieuwe. Ook al dat andere wat je noemt was in orde Tijdens het eerste test ritje (met al die nieuwe onder delen ) heb ik nog kunnen op schakelen naar z'n 2. Daarna was het gauw genoeg gedaan Maar wat ik ook zo gek vindt is dat toen ie stil stond werkte het prima voor mijn gevoel, zodra het zaakje draait komt die druk stift harstikke vast te zitten. En breekt, en duwt alles kapot

  5. rindert
    Wellicht is het breken van de stift te wijten aan het stelboutje op je remhevel die niet origineel is. Misschien wordt de stift dan excentrisch belast? Succes. Rindert

  6. Thijs107
    ..... druk zuiger. Druk lager en dan nog een schijfje/ring.... die laatste ben ik vergeten terug er in te bouwen.... Dit verklaart meteen waarom die in stilstand leek te werken. Maar met het draaien alles is gesneuveld! Dus... Dit doe ik geen tweede keer meer fout! Alleen blijven deze onderdelen waarschijnlijk de rest van mijn leven goed! Haha Bedankt voor al jullie reacties