Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Goedendag lezers, Vanochtend had ik een merkwaardig startprobleem met mijn R100RS. Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen/tips hoe dit euvel te verhelpen. Na een ongeveer 2 km probleemloze rit ging ik tanken bij een tankstation. Ik heb de tank volgegooid met eur98 en wilde starten toen ik merkte dat de motor niet wilde. De startmotor werkte prima maar de motor sloeg niet aan. Na een 15 minuten gewacht te hebben waarin ik meerdere startpogingen had ondernomen sloeg de motor ineens aan. Echter na ongeveer 15 tellen viel hij weer stil. Vervolgens heb ik de motor naar huis geduwd waarbij deze de net voor laatste 500 meter wel opeens startte. Vervolgens heb ik de motor naar huis gereden. De vraag is nu waar het startprobleem zich voordoet. De vlotterbakjes onder de carburateurs waren vol dus de benzine loopt goed door. Vorige week heb ik wel de vlotters, de vlotternaalden en de 2 rubberen carburateur- aanzuigbuizen vervangen waarna de motor een week prima heeft gereden. Verder vermoed ik geen probleem met de accu want tot 2 keer toe startte de motor nog. De startmotor doet het ook prima en benzine is er ook genoeg want ik had zojuist getankt. Ik vermoed een probleem bij de dynamo/ontsteking. Wat denken jullie? Hebben jullie nog een idee waar ik moet zoeken om dit merkwaardige startprobleem te tackelen? Dank alvast voor jullie tips!

19 reacties

  1. bmwgs
    Als de motor is voorzien van een één bobine met twee uitgangen [na 84] denk ik aan een scheurtje in de bobine. Op het moment dat de motor niet aanslaat kijken of deze wel vonkt.

  2. AntonvanGrunsven
    Ja, ik zou het ook zoeken tussen de onsteking en de bougie.Het lijkt mij een electrisch probleem.

  3. PeterV
    Van welk jaar is de RS ? Als je nog puntjes hebt: Condensator vervangen .Ik had exact hetzelfde probleem, bobines vervangen hielp niet, condensator wel!

  4. Mic64
    Dank voor jullie reacties! Peter,... dank voor de tip. Mijn RS is van 1980 en ik start de motor met de startknop op het stuur en niet met de voet. In deze richting zoek ik ook. Dit ook omdat het probleem zich voordoet als de motor warm is. De 2 bobines lijken mij in orde. De vraag is echter,... waar bevindt zich de condensator? Inmiddels heb ik de deksel vh dynamo verwijderd en zie niet onmiddellijk een condensator. Zit hij wellicht achter de printplaat? Is de montage en demontage vd condensator eenvoudig? Moet het een speciaal type condensator zijn? Dank alvast voor jouw info!

  5. OmarB
    Bij de R100 modellen gebouwd van 1979 tot 09-1980 zit de condensator aan de buitenzijde van de koker gemonteerd waar de ontsteking in zit. Controleer meteen of de grondplaat van de puntjes niet verlopen is, waardoor puntjes te dicht staan (moet 0,40 - 0.50 mm zijn), want dan heb je dezelfde symptomen.

  6. BMWconversion
    De condensator. Net boven de dynamo

     

  7. Mic64
    Hoi Peter en Omar. Dank voor de foto! Deze komt me niet bekend voor. Nu betrap ik me er op dat het blok in een ver verleden een keer is vervangen dus het kan heel goed zo zijn dat het blok is van na 1980. Kunnen jullie aangeven waar op deze type motoren de condensator zit? Dank alvast!

  8. OmarB
    BMWconfersion liet een foto van de plaats van de condensator t/m 1978 zien. Onder op deze foto het ontstekingspotje (1979-1980) met aan de rechterzijde de condensator (foto "geleend" van het internet). Na 09-1980 zit er een electronische ontsteking gemonteerd en heb je geen condensator meer.

     

  9. Mic64
    Dank Omar voor de duidelijke foto! Inmiddels heb ik een check gedaan en er blijkt naast de "ontstekingspot" geen condensator te zitten zoals op de foto is weergegeven. Hieruit concludeer ik dat mijn motor een elektronische ontsteking heeft, of is deze conclusie niet terecht? Indien derhalve het probleem van niet starten bij een warme motor dus niet verholpen kan worden met het vervangen van een mogelijk defecte condensator rest mij nu de vraag hoe dit probleem alsnog opgelost kan worden. Ik vermoed (en trek daarbij de conclusie) dat het probleem NIET te wijten is aan defecte bobines. Dit omdat bobines zelden stuk gaan en omdat de motor nog wel start bij een koude motor. Heb jij nog enkele tips hoe nu dit probleem van moeilijk/niet starten bij een warme motor nog opgelost kan worden? Dank alvast voor jullie info! Met vriendelijke groet, Mic64

  10. Frysteen
    Hallo Mic64, meet eens de weerstand tussen de bougiedoppen links en rechts, deze zal ongeveer 16000 ohm moeten zijn. Bij mij waren de weerstanden van beide doppen defect.( een zeer hoge weerstand 13Mohm.) Succes BMW-er

  11. BMWconversion
    Dit is erg voorbarig. (Assumption is the mother of all fuckup's). Bobines gaan wel degelijk stuk. Meet eens de primaire kring en de secundaire kring. Primair een paar ohm, secundair tussen de 5 en 10 kilo ohm. Ook kunnen bobines gewoon doorslaan. Waar elektronische ontstekingen zeker niet tegen kunnen is een open circuit. Dus als je de motor start zonder dat de bougie-doppen erop zitten.

  12. OmarB
    BMWconversion heeft gelijk: bobines gaan echt wel eens stuk. Draai beide bougies eruit, druk de bougiedoppen op de bougies, leg de bougies op de cilinderkoppen, contact aan en druk op de startknop. Vonken de bougies? Vonken ze onregelmatig of zwak dan is de één van de bobines misschien stuk (dus doormeten!). Vonkt één bougie beter dan de andere, dan wissel je de bougiekabels (links/rechts) om. Verhuist het probleem vervolgens mee van de ene naar de andere zijde, dan is een bougiekabel stuk. Als beide bougies normaal vonken zou de halgever van de electronische ontsteking defect kunnen zijn. Eén van de symptomen is het stilvallen bij warme motor (vaak met een knal), maar bij afgekoelde motor weer normaal starten.

  13. Mic64
    Hoi Omar,..... dank voor jouw duidelijke info! Jouw procedure ga ik vanmiddag opvolgen. Nog een vraagje. Ik heb 1 bobine gedemonteerd om door te meten. Nu kan ik op beide uiterste polen de weerstand meten van spoel 1. Dat is geen probleem. Maar om de weerstand van de middelste spoel te meten moet ik meten aan de middelste pool echter daar zit de bougiekabel op gemonteerd. Hoe kun je deze kabel demonteren of is er een andere manier hoe op deze middelste pool de weerstand te meten? Vraag 2..... weet jij of de halgever in de pot zit onder de dynamo, en is deze ook door te meten of te demonteren? Domme vraag wellicht maar maakt een elektronische ontsteking ook gebruik van contactpunten? Dank alvast voor jouw info. Ps.... woon jij wellicht in de buurt van Breda?

  14. OmarB
    Ik ben (helaas) geen expert op het gebied van doormeten van bobines, maar mijn ervaring is dat met een kapotte bobine de motor helemaal niet meer loopt (ook niet als hij nog koud is). Overigens zijn er zeker wel mensen actief op dit forum met ervaring met het doormeten van bobines. V.w.b. jouw 2e vraag. De halgever zit inderdaad in de pot onder de dynamo en vervangt de contactpuntjes en is samen met de grondplaat te verwijderen uit de pot. Wel de positie van de grondplaat markeren, anders moet je de ontsteking na montage opnieuw afstellen. Ik vermoed dat doormeten van de halgever niet veel oplevert, maar gezien de door jou beschreven symptomen (uitvallen bij warme motor en koud weer kunnen starten) lijkt de halgever wel de schuldige. Overigens is een defecte halgever een bekend probleem bij de BMW 2 kleps-boxers. N.B. Ik woon zelf in Houten (bij Utrecht).

  15. Mic64
    Hallo Oma,...dank voor jouw info. Wat de bobines betreft... ik zal ze gaan testen op de door jou beschreven manier maar ik vermoed dat deze wel in orde zijn omdat de motor afwisselend wel start na gelang de motor koud of warm is. Jouw info over de halgever is zeer welkom. Zal het potje eens open schroeven en kijken of ik daarna wat wijzer wordt. Ik hou je op de hoogte vd ontwikkelingen.

  16. AntonvanGrunsven
    Ja, ik ken de kwaal. Omar zit 10 tegen 1 dicht bij de oplossing. Het halgevertje lijkt stuk te zijn.

  17. Hugo_Kramer
    En toch is het niet helemaal uitgesloten dat het aan de bobines ligt, er kunnen haarscheurtjes in de isolatie zitten die bij het warm worden open gaan staan waardoor de vonk inwendig kan doorslaan. Afgekoeld doet hij het dan weer. En als je met de bougie eruit test of hij vonkt lijkt hij het ook te doen, buitenlucht bij 1 atmosfeer heeft een veel lagere doorslagspanning dan een lucht-benzine mengsel bij 8 atmosfeer, dus vonkt hij buiten de cilinder net wel, maar in de cilinder kiest de vonkt de weg van de minste weerstand, door de haarscheurtjes. En vergis je niet, een bobine wordt ook warm. Als je een paar andere bobines hebt (of even kunt lenen) is dat wel een zinvolle test, niet teveel werk en je sluit in ieder geval wat uit. Succes

  18. OmarB
    Klopt, maar je hebt dan bij het testen van de bougies een duidelijk zwakkere vonk.