Voor het nieuwe forum, klik   hier
Pathfinder
Niet dat ik er verstand van heb, maar wellicht hebben jullie hier iets aan. Alle BMW motorfietsen modellen zijn geschikt voor het gebruik van E10. Het octaangetal van de brandstof moet echter te allen tijde corresponderen met het door de fabrikant voorgeschreven octaangetal zoals dat te vinden is in de gebruiksaanwijzing van de motorfiets. Bron: http://www.e10check.nl/

10 reacties

  1. BMWconversion
    Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn. Injectiemotoren (in het algemeen) van voor 1996 zijn er vaak niet voor ontworpen (Mijn Renault ging stuk na het tanken van E10 in Frankrijk. 2 injectoren raakten defect) Ook veroorzaakt de 10% methanol corrosie in de tank (tgv. aantrekken van water). Ook kunnen sommige rubber delen niet tegen Methanol.

  2. Rudyhadee
    Of Aspen er in doen, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

  3. Ysengrimus
    Alle BMW's ? Lijkt me sterk. Om op zeker te gaan gewoon Shell V-power tanken. Is net zoals enkele andere merken superbenzine ethanolvrij.

  4. Hugo_Kramer
    BMW schrijft zelf op hun site dat het kan: http://www.bmw-motorrad-kl.de/kraftstoff-e10.php Maar ik denk er nog even over na.....

  5. Ysengrimus
    In de 'Oldtimermarkt' van mei 2012 stond daarover een interessant artikel. Ze hebben getest hoe carburateurs en benzineslangen zich hielden in E5, E10 en E85. Slangen en carbs gewoon een jaar in die benzine laten liggen. E85 was rampzalig. Carbs kon je weggooien maar E5 en E10 vielen erg mee. Verbazend was dat E10 beter scoorde dan E5. Nauwelijks aanslag in de carburateur. Getest met en zonder benzinestabilisator. Wel waren in alle gevallen de ( gewone rubberen) benzineslangen verwoest. Als je de motor of auto met een volle tank wegzet voor bijv. de winterslaap, gebeurt er niet veel. Zeker niet met een benzinestabilisator van Liqui Moly erin. Het lijkt er dus sterk op dat het allemaal meevalt.

  6. Ysengrimus
    Daarbij werd wel de kanttekening gemaakt dat E10 maximaal 10% alcohol mag bevatten. Het kan echter ook minder zijn !

  7. BMWconversion
    Ik weet niet wat voor motorfiets je hebt, maar ik ben wat voorzichtiger. Bij de Hobbyauto zijn 2 injectoren op vakantie stukgegaan en dat is in het buitenland een groot probleem met een zelfbouwauto. Verder zijn er al twee benzinetanks van de motoren onbruikbaar. Bij een kwam de coating los en bij de anderen ging de coating van tank-cure los en was er roestvorming in de tank. Ik zou zeggen: Zolang je nog (m)ethanolvrije benzine kan kopen, doe het dan.

  8. willem
    mijn bmw is van 1978 ook ik neem geen risico .ik haal mijn tank leeg,de carburateur woord ook schoongemaakt en dan krijgt hij 3 maanden vacantie .

  9. Ysengrimus
    Ik zet de motoren waar ik in de winter niet op rijd weg met een bomvolle tank.Dan wordt er praktisch geen water aangetrokken. Daarnaast tank ik sinds dat gedonder met E5 is begonnen wel altijd Shell V-power, daar zit die rommel niet in ( ook niet in bijv. super van BP en een aantal andere superbenzines). M'n K100LT heb ik nu 15 jaar en de R80 ST 19 jaar, heb er zelf heel veel km's bijgereden maar nog nooit een benzine gerelateerd probleem gehad .