Voor het nieuwe forum, klik   hier
WimG
Goedendag, vanmiddag heb ik de voorvork van mijn R1100r gereviseerd. Op wat vastzittende moeren na is alles goed verlopen en is het eigenlijk helemaal niet zo'n grote klus. Ik heb gewerkt aan de hand van het werkplaatshandboek. Nu ik alles weer gemonteerd heb, heb ik een vraag over het ontluchten van de vorkpoten. Bij het in elkaar zetten van de poten, na de revisie, zegt het handboek dat de binnenste vorkpoot in de onderste geschoven moet worden en dat drukverschillen opgeheven moeten worden door de ontluchtingsschroef open te draaien (dus lucht uit de poten laten lopen). Bij het monteren van de vorkpoten moet het zuigeffect opgeheven worden door de drukverschillen op te heffen door de ontluchtingsschroef open te draaien. Dus, als ik het goed begrijp, moet ik weer lucht in de vorkpoten laten lopen. Zoals ik het begrijp moet ik op beide poten te ontluchtingsschroef open draaien zodat beide poten een gelijke hoeveelheid lucht inzuigen. Kan iemand dit laatste bevestigen of me corrigeren als ik het verkeerd zie? Alvast mijn dank.

4 reacties

  1. Pathfinder
    Hoi Wim, zelf laat ik de gehele bovenkant aan de motor zitten. Zelfs de onderste voor vorkbout kan blijven zitten. Na het schoonspoelen, keerring vernieuwen, nieuwe olie erin. Alles licht insmeren, je ziet in de chroom poot een gaatje. Beide schuif ik deze langzaam over het gaatje en monteer de boel. Heb ik aan beide kanten dezelfde hoeveelheid lucht. Zo doe ik het, heb verder nergens last van en het systeem werkt goed.....zonder te lekken. Succes.

  2. WimG
    Hallo Pathfinder, bedankt voor je reactie. Inmiddels is mijn vraag beantwoord: na het monteren van de vorkpoten, remmen en voorwiel eventjes de ontluchtingsschroef op beide vorkpoten losdraaien, zodat er in beide poten lucht aangezogen wordt. Daarna de ontluchtingsschroeven dicht draaien en rijden maar.

  3. Pathfinder
    Dank je voor deze terugkoppeling. En nu lekker rijden maar :-)