Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Beste lezers, Heeft iemand een idee hoe remolie moet worden bijgevuld voor ATE remklauwen? Ik dacht het gisteren zonder problemen te kunnen doen. Een paar weken geleden heb ik de remolie uit de ATE remklauwen verwijderd, de remklauwen zelf verwijderd en deze schoongemaakt. Vervolgens heb ik gisteren de remklauwen inclusief nieuwe remblokken gemonteerd en het reservoir onder de tank bijgevuld met nieuwe remolie DOT 3/4. Vervolgens dacht ik de remsysteem te ontluchten echter de remolie loopt niet door. Deze blijft staan in het reservoir en af en toe komt er een klein luchtbelletje naar boven. Vervolgens het systeem ontlucht door de nippels onder bij de remklauwen te openen maar ook daarna liep de remolie niet door. Heeft iemand een idee hoe nu verder? Ik veronderstel dat de remleidingen niet verstopt zitten want dat was ook niet het geval toen ik de oude remolie verwijderde. Daarvoor werkte het systeem ook nog. Ik ben benieuwd naar jullie tips. Alvast dank!

8 reacties

  1. schrijver
    mijn manier van doen : 1) eerst zoveel mogelijk proberen door te laten lopen/pompen op de normale manier, dus reservoir vullen - handgreep intrekken - ontluchting open - remolie inknijpen - ontluchter weer dicht enz enz 2) haal de rempomp los (dus de slangklem er af) en zet er een blokje (houtje of zo) onder aan de achterzijde zodat deze horizontaal of zelfs iets hoger komt te staan dan de voorzijde (balhoofd) - dit om de laatste beetje lucht er ook uit te krijgen dat waarschijnlijk bij de remlicht schakelaar blijft staan 3) vul een "injectiespuit" met remolie , = ja die moet je maar net hebben, maar misschien kun je iets anders bedenken, klein plastic flesje of zo - als er maar een slangetje op past = doe er een slangetje aan en spuit de remolie bij de remklauw via de ontluchter in ( dus vanaf de klauw naar de rempomp toe) , houdt wel 1 oog op het reservoir en laat het niet overlopen, druk ook niet te hard want dan zit het aan je plafond vul de spuit vanuit het volle reservoir en herhaal dit , doe daarna hetzelfde met de andere klauw. Het was voor mij de enige mogelijk de laatste lucht er uit te krijgen en ik heb inderdaad het een en ander uitgeprobeerd en gekliederd. "Het loopt er vanzelf in .." is mij ook vaker verteld maar bij mij is dat nog nooit gelukt, maar vaak lukt het met methode 1) wel, behalve dus bij de ATE's . succes Reynout

  2. Mic64
    Hallo Reynout, Dank weer voor jouw constructieve bijdrage in het oplossen vh remolieprobleem. Ik ga eens op zoek naar een spuit waar een slangetje op gemonteerd kan worden. Verder wil ik jou nog melden dat het kortsluitingsprobleem waarvoor jij mij ongeveer een maand geleden veel bruikbare tips gaf nog niet door mij is opgelost. In de tussentijd ben ik met mijn probleemloze en nagenoeg onderhoudsvrije K100RS naar Zuid-Frankrijk op vakantie geweest en ben net 1,5 week terug. Op dat kortsluitingsprobleem stort ik me binnenkort weer. Ik denk dat ik dat oplos door toch maar een nieuwe draad te leggen vanaf de zekeringsplaat en deze te splitsen door een draad rechtstreeks naar het stadslicht leiden en een draad naar het remlicht te leiden. Ik hou je op de hoogte van het resultaat. Met dank en groet alvast, Michel

  3. Ysengrimus
    Die spuiten haal je gewoon bij de apotheek voor een habbekrats.Ik gebruik ze ook voor het vullen van de voorvorkpoten.

  4. Mic64
    Dank Ysengrimus voor jouw tip. Bij de doehetzelfzaak kon ik benodigde spuit niet vinden...

  5. Mic64
    Hoi Reynout. Het eerder met jou besproken elektra/kortsluiting-probleem lijkt te zijn opgelost. Zoals ik jou eerder melde kreeg ik het niet voor elkaar om de kortsluiting, -waardoor de 8 amph zekering elk keer sprong-, te traceren. Wilde een nieuw kabeltje leggen en bedacht toen dat ik deze kabel op een nieuw ongebruikt stekkertje op de grijs/wit gestreepte printplaat wil de aansluiten. Vervolgens heb ik de oude kabel hier ook maar eens op aangesloten waarna het probleem leek te zijn opgelost. De achtenverlichting en het parkeerlicht functioneerden en de zekering sprong niet. Ook niet toen ik de motor startte. Ik klop nog even af omdat ik niet weet hoe eea zich houdt gedurende een testrit maar vooralsnog ziet het er goed uit. Tav het remolieprobleem kan ik je nog geen goed nieuws melden. Heb geprobeerd met een spuit via de overloopnippels op de ATE remklauwen de remolie van beneden naar het reservoir boven te spuiten maar daar is geen beweging in te krijgen. Ook niet zoals eerder gemeld van boven naar beneden. De drukkamers in de klauwen krijg ik wel gevuld maar daarna wordt de olie via de nippels naar buiten geperst zonder dat de leidingen en het reservoir zich vult. Teven kreeg ik het ook niet voor elkaar om de leidingen met lucht door te blazen. Het lijkt erop dat ik dit klusje moet uitbesteden aan een professional/BMW Motorrad dealer. Helemaal tegen mijn principe in maar goed,... dit lijkt me toch wel een serieus probleem. Heb jij wellicht nog een tip hoe dit probleem opgelost te krijgen? Ik ben benieuwd. Met groet, Mic64

  6. schrijver
    hoi Mic64 zie mijn reactie op je achterlicht topic

  7. Hugo_Kramer
    Heb je het probleem al opgelost? Komt de zuiger van de hoofdremcilinder wel volledig terug? Is het misschien zo dat de remkabel van stuur naar hoofdremcilinder te weinig speling heeft of dat iets anders het laatste stukje van de slag blokkeert? Het is zo dat de terugloop boring pas in het laatste stukje van de teruggaande beweging vrij komt, dus in rust kan de vloeistof vrij naar het reservoir terugstromen (of omgekeerd, zoals je bij het op de zwaartekracht ontluchten doet) Zodra je de rem inknijpt is dit de eerste boring die wordt afgesloten. Heb je de hoofdremcilinder ook onder handen gehad? Zelf heb ik weleens foute cupjes gemonteerd in een hoofdremcilinder die de terugloop boring niet vrijgaven, met als gevolg dat het ontluchten bijna niet lukte, maar veel erger, bij het loslaten van de rem bleven de blokken hangen en liepen de remmen aan. In zo'n geval kan je dus ook geen vloeistof terug persen, ook niet als de hoofdremcilinder niet helemaal vrijkomt. Zou ook een roestrandje in de cilinder kunnen zijn, heeft het systeem lang gedemonteerd gestaan? Als toen de zuiger van de hoofdremcilinder een beetje ingedrukt heeft gestaan kan er snel een roestrandje ontstaan. In dat geval: demonteren en schoonmaken Succes