Voor het nieuwe forum, klik   hier
Patje
Als ik met mijn R100R plots in de remmen ga of als er een steile verkeersdrempel is, is het geluid er ook. Hoe kan ik dit oplossen.

14 reacties

  1. Coen
    Mooie titel voor een bericht. Poëzie... Maar wat dacht je van de balhoofdlagers controleren en afstellen

  2. schrijver
    Klinkt inderdaad als overdadige speling op het balhoofd. Behalve horen (met helm en lopende motor) moet je dat toch vooral ook voelen in het stuur. Het geluid wordt toch veroorzaakt het steiler gaan staan van de voorvork, onderkant van de vork richting motorblok, daarmee gaat dus het stuur een klein stukje van je af. Reynout

  3. PeterH
    En nu maar hopen dat de lager-ringen niet ingeslagen zijn. Met vriendelijke groet, PeterH

  4. OmarB
    Gezien het koppel waarop de balhoofdmoer moet worden aangetrokken en loslopen dus vrijwel is uit te sluiten, vrees ik het ergste voor de lager sen de ringen

  5. Patje
    Is er iemand die iemand kan aanraden op dit werkje uit te voeren liefst regio Lommel.

  6. RRA
    Ik ken wel iemand in jou buurt .

  7. peevee
    Datzelfde had ik ook, geluid bij verkeersdrempel en inzakken bij hard remmen. Speling balhoofd gecontroleerd. Motor op de bok. Onderaan de veerpoten vastpakken en flink voor naar achter heen en weer bewegen. Voelde een beetje speling, ook na afstellen balhoofdmoer. Nieuwe balhoofdlagers gemonteerd. Dat is best een rotklus, met name het demonteren van de bovenste lagerring. Zonder speciaal gereedschap krijg je die er moeilijk uit. (Dat speciale gereedschap is een lagerringtrekker voor precies de juiste diameter waarmee je de ring eruit stoot. Die had ik niet en kon het ook nergens lenen. Uiteindelijk met een dremel de ring voorzichtig 3/4 doorgeslepen en na een tik met een beitel schoot hij stuk en los.) Na montage nieuwe balhoofdlagers was het geluid minder maar nog niet helemaal weg! Ik bleef iets horen als ik over een hoge verkeersdrempel reed. Vervolgens de voorvork aangepakt. Nieuwe binnenpoten, veren, aanslagrubbers en keringen. Dat klinkt heel wat maar is goed zelf te doen. Je hebt geen speciaal gereedschap nodig. De kosten waren €250 - 300 aan onderdelen. Kijk voor progresieve veren en nieuwe binnenpoten naar aanbieders op internet. Wat een verschil, geen geluiden, geen inzakken voorvering, strakke sturing, betere wegligging, kortom hij rijdt veel prettiger. Een lang verhaal, mijn advies is om deze volgorde te hanteren. Voldoet een stap niet, neem dan de volgende. 1. Afstellen balhoofdlager 2. Nieuwe balhoofdlager 3. Voorvork reviseren

  8. PeterH
    Aanvulling: lagerring-trekkers zijn binnen een bepaalde min/max diameter verstelbaar. De lagerring moet dus binnen dat stelbereik vallen. Zijn niet echt goedkoop. Met vriendelijke groet, PeterH

  9. schrijver
    Mannen, bij mij zit hetzelfde er aan te komen, vervanging dus. Maar ik heb geen lager-ring trekker en geen Dremel ... , is er nog een derde optie ? Kun je hem ook vanaf de andere kant , bv onderkant naar boven uittikken ? Dus met een langere "pons" door het balhoofd heen naar de andere kant, of steek de lager schaal niet over ? .... Groet Reynout

  10. jaap43
    Een lasrups op de loopbaan van de kogels leggen. Dan valt de lagerschaal er zo uit.

  11. schrijver
    Trekt de ring krom door de hitte die je er in brengt ? Een las apparaat heb ik wel. Dank je voor de tip.

  12. Bep
    Als de las afkoelt krimpt hij, en komt de lagerschaal los

  13. louisvanrijn
    Goede tip, zal wel werken. groet, Louis