Klinkt inderdaad als overdadige speling op het balhoofd.
Behalve horen (met helm en lopende motor) moet je dat toch vooral ook voelen in het stuur.
Het geluid wordt toch veroorzaakt het steiler gaan staan van de voorvork, onderkant van de vork richting motorblok, daarmee gaat dus het stuur een klein stukje van je af.
Reynout
Gezien het koppel waarop de balhoofdmoer moet worden aangetrokken en loslopen dus vrijwel is uit te sluiten, vrees ik het ergste voor de lager sen de ringen
Datzelfde had ik ook, geluid bij verkeersdrempel en inzakken bij hard remmen. Speling balhoofd gecontroleerd. Motor op de bok. Onderaan de veerpoten vastpakken en flink voor naar achter heen en weer bewegen. Voelde een beetje speling, ook na afstellen balhoofdmoer. Nieuwe balhoofdlagers gemonteerd. Dat is best een rotklus, met name het demonteren van de bovenste lagerring. Zonder speciaal gereedschap krijg je die er moeilijk uit. (Dat speciale gereedschap is een lagerringtrekker voor precies de juiste diameter waarmee je de ring eruit stoot. Die had ik niet en kon het ook nergens lenen. Uiteindelijk met een dremel de ring voorzichtig 3/4 doorgeslepen en na een tik met een beitel schoot hij stuk en los.)
Na montage nieuwe balhoofdlagers was het geluid minder maar nog niet helemaal weg! Ik bleef iets horen als ik over een hoge verkeersdrempel reed. Vervolgens de voorvork aangepakt. Nieuwe binnenpoten, veren, aanslagrubbers en keringen. Dat klinkt heel wat maar is goed zelf te doen. Je hebt geen speciaal gereedschap nodig. De kosten waren €250 - 300 aan onderdelen. Kijk voor progresieve veren en nieuwe binnenpoten naar aanbieders op internet. Wat een verschil, geen geluiden, geen inzakken voorvering, strakke sturing, betere wegligging, kortom hij rijdt veel prettiger.
Een lang verhaal, mijn advies is om deze volgorde te hanteren. Voldoet een stap niet, neem dan de volgende.
1. Afstellen balhoofdlager
2. Nieuwe balhoofdlager
3. Voorvork reviseren
Aanvulling: lagerring-trekkers zijn binnen een bepaalde min/max diameter verstelbaar. De lagerring moet dus binnen dat stelbereik vallen.
Zijn niet echt goedkoop.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Mannen,
bij mij zit hetzelfde er aan te komen, vervanging dus.
Maar ik heb geen lager-ring trekker en geen Dremel ... , is er nog een derde optie ?
Kun je hem ook vanaf de andere kant , bv onderkant naar boven uittikken ? Dus met een langere "pons" door het balhoofd heen naar de andere kant, of steek de lager schaal niet over ? ....
Groet
Reynout
14 reacties
Coen
schrijver
PeterH
OmarB
Patje
RRA
peevee
PeterH
schrijver
jaap43
schrijver
Bep
louisvanrijn