Ik ben Jacques. Ik ben een BMW aan het restaureren. De fiets is de eerste motorfiets van mijn vrouw. Toen ik haar leerde kennen lag de motorfiets inmiddels uit elkaar en lagen de onderdelen in Amersfoort verspreid. Alles weer bij elkaar geraapt. Het frame is van een R50 uit 1957. Blok, bak, koplamp en tellerpartij zijn van een R90S. De bak heeft een achteruitversnelling. Het span is helaas verkocht. Alles heeft al meer dan 20 jaar stil gestaan. Inmiddels zijn het blok, de carburateurs, de bak en draadboom al klaar. Er zitten onder andere nieuwe zuigers en koppeling in Ik ben nu bezig met het verder opbouwen. Veel onderdelen komen bij de Hobbyist vandaan en verder maak ik veel zelf. Zoals je ziet is de hele elektra op de schop gegaan. Ik heb nu een startmotor die weinig stroom nodig heeft. Verder zitten de relais, spanningsregelaar en bobine nu onder de tank en de 12V accu rechts ter hoogte van de voetsteun van de bijrijder. De bedoeling is om de motorfiets eerst op te bouwen en als alles goed zit, te demonteren en te spuiten. Als er interesse is wil ik dit topic graag delen met anderen..
Bedankt voor je reactie. Ik zie dat je de telescoop vork hebt gebruikt en de accu op de originele plek hebt zitten. Heb je details van de zijstandaard. Ik heb nu niets, alleen het standaard R50 oog aan het frame. Met de originele R50 standaard kom ik denk ik niet weg i.v.m. de carterpan.
Wat plaatjes van de laatste stand van zaken:
Vork is r65...liever brembo's met n r80 blok. Zijstandaard word verkocht door stemler. Is RVS en gemonteerd ipv de vulbussen tussen blok en frame. Tip: koop n verbouwde achterbrug (andere flens aangelast) zodat je de modernere cardan kunt plaatsen. Meer keuze in overbrenging, sterker en vrij goedkoop. Maakt voor de looks niks uit.
Iets verder. rechter uitlaat zit erop. Ik had als Hokse dempers voor een /6 model gekocht. Kwam er later achter dat ze ook bestaan voor de oude R50 modelllen. Mathilde had al deze beugels laten laseren op haar werk. Eigenlijk moet je zo'n machine twee keer bouwen: een keer voor een ander en een keer voor jezelf.
Denk die beugel zwart en hij ziet er helemaal niet verkeerd uit. Ik denk dat je met R50 uitlaten je R90S blok had afgeknepen door een te kleine doorlaat die voor een R50 bedoeld is.
Of is die doorlaat hetzelfde en alleen de bevestiging anders ?
Overigens herken ik je opmerking wel van mijn eigen ombouw project. De meeste dingen doe je dubbel omdat wat je voor ogen had technisch niet voldoet, of het wel voldoet maar visueel net niet is wat je voor ogen had.
Reynout
Beugel wordt uiteraard zwart. Het hele uitlaatsysteem is bedoeld voor een R90S. Ik had een collega op school, die met een R90S reed met Hoske dempers, vandaar de keuze voor Hoske.
Je schreef ;
Kwam er later achter dat ze ook bestaan voor de oude R50 modellen.
Alsof je die liever had gebruikt voor je R90S blok, vandaar mijn opmerking over de doorlaat van dergelijke pijpen die - naar ik veronderstel - uitgelegd zijn max een R69S.
Klopt. Maar ik heb de nieuwe uitlaten al 10 jaar liggen. Toen kosten ze 150 euro per stel. Nu 360 euro per stel. Ik had geen zin om na inruil zoveel bij te betalen.
Even wat duidelijkheid over de Dell Ortho carburateurs van de R90S en de vacuümnippels voor de synchronisatie:
Ik heb op de linker carburateur een vacuümaansluiting zitten maar niet op de rechter.
In de USA zijn wel nippelsetjes te koop die je op de boring tegenover de mengselstelschroef monteert, maar dat is te ver weg. Uiteindelijk zelf een nippel gemaakt van een stuk koperen tubing ¼ inch. Dat afgedraaid op 6,2mm en vervolgens draad M5 in getapt. Vervolgens het gaatje doorgeboord in de carburateur (zoals ik aanwijs met de pen op de foto) met een boortje van 1mm en wat geduld. Vervolgens de boel ontvet, het busje voorzien van Locktide en met een heel zacht tikje in de carburateur gedaan. Voortaan kan ik gewoon deze Dell Ortho’s met 2 vacuümmeters afstellen.
Foto's:
Bestaande nippel
Nippel zoals te koop
Nippel zoals zelf gemaakt:
Dit gaatje moet je doorboren met 1mm boor
Eindresultaat
Ik ben vanmiddag maar eens begonnen aan het namaken van een Surefoot zijstandaard. De gaffel en het plaatje, dat ik aan de voetsteun moet gaan lassen, zijn al af. Die plaatjes volgen later.
Bijgaand plaatje van een Surefoot zijstandaard.
Vandaag de grote carterpan 3.5L van onze Sponsor gemonteerd. Bij is 40mm hoger dan mijn R90S pan. Op de draaibank een adapter gedraaid om de olieaanzuigbuis te verlengen.
Voor de liefhebber 45mm uitwendig, gat 11mm en 2 gaatjes van 6mm met een steek van 30mm. Er kan nu 1,5L meer olie in het carter als je het wilt. In mijn geval is er zeker geen probleem met de middenbok want die zit achter de carterpan. Nu eens een voordeel van het swingarm frame.
Vandaag de kasteelmoeren M8 gevonden. Die zitten bij mijn R50 o.a. op de hevel van de achterrem en op het mechanisme van de stuurdemper.
De Hornbach verkoopt deze kasteelmoeren gewoon los.
Vandaag de kasteelmoeren M8 gevonden. Die zitten bij mijn R50 o.a. op de hevel van de achterrem en op het mechanisme van de stuurdemper.
De Hornbach verkoopt deze kasteelmoeren gewoon los.
Achterwiel is weer in orde. De lagers waren versleten en meteen het naafdeksel vervangen. Tevens een nieuwe naafmoer met ingebouwde keerring i.p.v. de viltring. De velg was zo lelijk dat ik hem maar gespoten heb. Hier staat hoe je de lagers moet vervangen.het moet doen http://w6rec.com/bmw-motorcycle-wheel-bearings-1956-through-84-repair-preload-and-spun-hubs/ Het gereedschap heb ik zelf gemaakt.
Ik doe mijn best om de motor op tijd af te krijgen voor de toertocht. Vandaag de laatste stukjes bedrading afgemaakt. Ook het voordekstel zit er eindelijk op. Morgen verder.
Inmiddels draait de BMW, alleen sneuvelde de startmotor meteen. Vijf jaar geleden gekocht maar nog geen 10 keer gebruikt. Een imitatie Valeo met 8 tanden. Het planetaire tandwielstelsel gaf de geest, zie foto 1 en 2. Op plaatje 3 ook een planetair tandwielstelsel van een Valeo startmotor uit een Renault Clio. Na 100 000km doet die het nog steeds. Voorlopig zit er even een Bosch startmotor op en gebruik ik een autoaccu om te starten. Ik kan hier geen filmpje opladen maar op Facebook kun je het zien de groep BMW/2 conversion. Een groep van liefhebbers van voornamelijk R50's van voor 1969 met een wat moderner en groter blok.
Helaas is goedkoop (imitatie!) vaak duurkoop. Originele Valeo-startmotoren zijn doorgaans net zo betrouwbaar als die van Bosch.
Maar kijk ook hier eens naar:
/5, /6 tot 1974: Bosch 0,5 PK 290 A (8 tanden)
/6 vanaf 1975: Bosch 0,6 PK 320 A (9 tanden)
M.a.w. kan het zijn dat je feitelijk een startmotor met 9 tanden had moeten monteren?
Ja, helaas is dit een miskoop. Ik had deze bagger kwaliteit niet verwacht. Ik snap niet hoe iemand deze rommel durft te verkopen. Dan ben je toch alleen maar uit op snel geld verdienen. Overigens heb ik 8 tanden nodig. Het blok is van 1974 en starterkrans heeft helaas 93 tanden. Dat Valeo startmotoren betrouwbaar kunnen zijn weet ik uit ervaring. Ik heb er een op mijn Moto Guzzi en een in mijn Renault.
Ik heb er nu eindelijk ook mee gereden. Het blok (R90S) is verrassend soepel en schakelt ook soepel zonder klappen tijdens het schakelen. Alleen de R75/5 voorrem doet niet zo veel. De schoenen zijn dit genoeg en de trommel is schoon gemaakt. Ook moet ik wennen aan de schommelvoorvork.
Het klinkt voor de puristen onder ons wellicht als "vloeken in de kerk", maar ik vind dit toch wel een mooie creatie. Wat betreft de voorrem wil ik je toch dringend adviseren om dubbele (eventueel Japanse) schijven te monteren om dit 67 PK-monster onder controle te houden! Zo'n 35 jaar geleden deden zijspan-enthousiasten die dit soort ombouwprojecten bouwden dat ook al.
Ik rij al jaren met n r50 frame met 80/7 blok...heb wel n r65 vork gebruikt zodat er twee brembo's op passen....gaat perfect. Zie thread "r80/2 edition"....
Inmiddels nieuwe voeringen gemonteerd (MCS944) en het remt al een stuk beter dan de remschoenen uit 1971.
Uiteraard ook de remtrommel geschuurd en ontvet. Ook met krijt gecontroleerd of de remschoen overal de trommel raken. De schoenen dragen nog niet overal, dus nog inremmen.
Als je veel tijd en zin hebt, en een draaibank:
Zet de rembeugels op de rem de andere kant op (bijna 180 graden draaien) maak een strip waar je vooras exact doorpast en die ook precies over de bout past waar de remankerstang aan de rem vast zit, las hier een plaatje met daarin een 6 mm gat erop, zo dat je een stuk draadeind precies door de rembeugels kunt leiden, met de tonnetjes erin, met aan weerszijden van de tonnetjes een moet
Stel nu met deze moertjes de beide schoenen zo af dat ze net aanlopen
Nu niets meer veranderen aan de afstelling en de hele rem uitbouwen, net een lange bus de as weer vast schroeven in de rem, met het gefabriceerde stel mechanisme er nog steeds tussen
As inspannen in de draaibank, en al draaiend met de beitel het punt opzoeken waar deze net de schoenen begint te raken
Nu staat de beitel als het goed is op exact de binnendiameter van de remtrommel
Nu kan je stapje voor stapje de remschoenen naar buiten draaien (met de moertjes op het M6 draadeind) en op die manier de schoenen exact passend op de trommel draaien
Tis even werk, maar dan heb je ook wat
De schoenen waren al behoorlijk aan de maat. Vanmiddag nog wat mee gereden in de files en het remt nu gewoon prima. Ik ben er blij mee. Waarschijnlijk monteer ik achter ook dit soort remschoenen.
De boel zit weer in elkaar. Nieuwe schokbrekers rubbers en veren. Ik heb veren 31 53 3 054 284 gebruikt. Het voelt een stuk steviger. Toch veert de voorvork statisch (met mij erop) 36mm in en dat is wel goed. (Ik heb de bussen in de draaibank gepolijst)
Ik twijfel ook nog, maar om te beginnen moest toch alle cellulose lak eraf. Maar waar het om ging is gelukt. Het veert prima, dempt goed en slaat niet door. En ik het het zelf gedaan.
langzamerhand verdwijnen de kinderziektes:
-defecte startmotor en accu
-te veel axiaal speling op de tuimerlaars (opgelost en koppen meteen nagetrokken)
-dikkere olie 2,8L 20W50
-waardeloze voorrem. agressievere voering gemonteerd en zo strak mogelijk afgesteld. Het remt nu veeeel beter.
-lekkende carburateur, synchronisatie (opgelost)
-Motor was instabiel bij 110km/h. voorvork: veren en dempers vervangen
-Laadspanning afgesteld op 14,2Volt
Hier en daar wat bijgesteld en nagetrokken.
Het begint een betrouwbare motor te worden.
Die zit er netjes uit.
Onze motor, hij is eigenlijk van Mathilde, is nog een beetje rommelig. Verder is het een familiestuk. Ik vind het leuk om er mee te rijden en krijg heel veel positieve reacties van mede-weggebruikers.
48 reacties
Lei_K
BMWconversion
Lei_K
BMWconversion
BMWconversion
schrijver
BMWconversion
schrijver
BMWconversion
BMWconversion
BMWconversion
BMWconversion
BMWconversion
BMWconversion
BMWconversion
Pathfinder
BMWconversion
wil
jaap43
BMWconversion
BMWconversion
BMWconversion
BMWconversion
BMWconversion
OmarB
BMWconversion
BMWconversion
hippie
BMWconversion
BMWconversion
OmarB
jaap43
Lei_K
BMWconversion
Hugo_Kramer
Hugo_Kramer
BMWconversion
BMWconversion
BMWconversion
Tiny
BMWconversion
Tiny
BMWconversion
hippie
BMWconversion
Tiny
BMWconversion