Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Heeft iemand een idee waar ik moet gaan zoeken nu zowel het stadslicht als het achterlicht zijn uitgevallen. Ik zal de lampjes checken maar vermoed dat er een andere oorzaak is dan kapotte lampjes. Tevens knipperen de knipperlichten veel te snel. Deze functioneren pas weer optimaal als de motor op toeren komt. De accu heb ik onlangs vervangen dus ik vermoed dat het probleem niet daar mee te maken heeft. Wie heeft een idee? Dank alvast voor jullie tips!

25 reacties

  1. schrijver
    Hoi Mic, stadslicht en achterlicht en tellerlampje zitten achter de zekering. De zekering zit achterin de koplamp, dus een beetje graven door de bedrading. De zekering voor de verlichting zit tussen de Grijze draden en de Grijs/zwarte-streep draden aan de andere kant. Met streep is de gezekerde of wel beveiligde zijde die naar je lampjes gaat. Doet je teller verlichting het wel, en is de zekering dus goed, controleer dan de aansluitingen van de draden op de printplaat waar ook die zekeringen op zitten. Knippers die te snel gaan duiden meestal op het niet functioneren van 1 van de lampjes ( dus lamp stuk) In jou geval lijkt het meer op een combinatie van lagere spanning (niet laden bij lagere toerentallen - wst op zich wel normaal is ) en waarschijnlijk een te hoge weerstand in het bedrading deel. Als de motor gaat laden, bij wat hoger toerental, stijgt de spanning waardoor deze wat meer "pep" krijgt om weerstand te overbruggen en komt het contact wel tot stand waardoor dd knippers het normaal doen. test : brand er inderdaad 1 lampje niet als het snelle knipperen gebeurt ? Mede gezien je stadslicht probleem zou ik eerst alle verbindingen eens schoonmaken in de koplamp en daarbuiten. De knipper bedrading is Blauw/Rode streep en Blauw/Zwarte-streep en zit o.a. ook op de printplaat in de koplamp. Niet de oorzaak ? Vergeet niet ook de massa aansluitingen ( bruine draden) te controleren. Omdat het knipperen zowieso werkt, denk ik dat het niet aan het knipper-relais ligt ( zit ook in de koplamp en kun je horen of voelen ( vinger erop) voel je niks probeer het andere relais want het groot/dim licht relais zit ook in de koplamp . succes Reynout

  2. Mic64
    Hallo Reynout, dank voor jouw gedetailleerde info! Ik vermoed idd ook dat er een en ander in de bedrading niet in orde is. Maar het is nogal een gepuzzel om te achterhalen wat er precies speelt. Binnenkort ga ik een blik werpen in de koplamp. Ik lees hier bij meerdere 'elektra problemen' dat allereerst daar de oplossing vh probleem gezocht moet worden. Daarnaast ga ik alle zichtbare bedrading langslopen op mogelijke aardlekken waar draad wellicht open licht. Nog een vraagje: Weet jij hoe de stofhoezen (rubberen ring) in de ATE-remklauwen te verwijderen? Ik heb inmiddels een nieuwe stofhoes bij de Hobbyist besteld maar zie nu een probleem hoe zonder te beschadigen de oude stofhoes te verwijderen. Zit deze geklemd achter een soort van borgring die er met een schroevendraaier uitgewipt moet worden?. Ik vind daarover weinig terug op deze site en op internet. Ben voorzichtig om de de houder waarin de piston beweegt niet te beschadigen. Dank alvast voor jouw duidelijke info.

  3. schrijver
    Hallo Mic, Nee dat heb ik nog niet bij de hand gehad, en bij mijn R80/7 ombouw ben ik overgestapt naar Brembo's dus ..... Moet de zuiger er niet uit om die rubbers te vervangen ? Dat is toch een keering en stofkap jn 1 ? Ook volgens het OEM plaatje. Wacht even ee reactie van iemand met ervsring hier mee af zou ik zeggen .. succes Reynout

  4. PeterH
    Staat mij ook bij dat de zuiger de stofhoes op zijn plek houdt. Rand van de hoes zit (als ik me goed herinner) in een groef bovenin de remcilinder.Voor vervangen moet dan de zuiger er uit, want zuiger er voldoende ver in duwen lukt waarschijnlijk niet. Hoe is het overigens met het oliedruk probleem afgelopen? Met vriendelijke groet, PeterH

  5. Mic64
    Hallo Peter. Jouw verhaal klopt. Er zit een gleuf in de zuiger waarin de stofhoes valt. Echter ik heb nog niet eerder een ATE rem gedemonteerd en gemonteerd. De zuiger laat ik er uit persen met luchtdruk, maar mijn vraag is of het te doen is om deze vervolgens weer te monteren. Met vriendelijke groet, Michel

  6. bmwgs
    Als je alleen de stofhoes vervangt hoeft de zuiger er niet geheel uit . Doe je dit wel dan druk je de zuiger er gemakkelijk met de hand weer in. Wel handig om een beetje remmenvet te gebruiken. Het valt allemaal wel mee. Succes !

  7. Mic64
    Hallo bmwgs. Dank voor jouw tip! Ik ga ermee aan de slag. Eens kijken of ik de zuiger ook zonder perslucht iets naar buiten kan drukken om zo de stofhoezen te vervangen. Remmenvet? Wat is dat? Ik dacht dat remmen nooit met vet in aanraking mochten komen.

  8. Bep
    Google is je vriend. https://www.google.nl/search?q=ate+remvet&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj1qIPHovvNAhWC1hQKHZDBBZcQ_AUICSgC&biw=1908&bih=1025

  9. Mic64
    Hallo Reynout, Je hebt mij onlangs wat tips gegeven om het probleem op te lossen van uitval van stadslicht en remlicht BMW R100RS uit 1980. Dank daarvoor. Vandaag heb ik geconstateerd dat zoals jij vermoedde de zekering kapot was. Nu heb ik er een nieuwe zekering ingedaan, vervolgens het licht aangedaan en pats,.... weer gesprongen. Er zit dus ergens een kortsluiting. Alle andere functies blijven het keurig doen en de overige zekeringen zijn ook in orde. Heb jij een tip wellicht waar ik nu moet gaan zoeken? Waar de kortsluiting zich zou kunnen voordoen? Ondertussen heb ik de contact aansluitingen in het remlicht en in het stadslicht gecontroleerd en deze zijn in orde. Dank alvast voor jouw tips! Groet, Mic.

  10. schrijver
    Hoi Mic, Die zekering beveiligd alles wat op de wit-met zwarte-streep bedrading is aangesloten, dit zijn Achterlicht Stadslicht voor Teller verlichting (ook van de extra meter bovenin de kuip) En er zit een aansluiting op het lichtrelais. (In de koplamp) Het handisgte is als je wat reserve zekeringen hebt liggen , dan kun je het testen door alle draden met die die kleur combi van de printplaat af te halen. Nieuwe zekering erin en nu stuk voor stuk terug steken op de printplaat, patst de zekering ? Haal de bewuste draad weer los en sluit de overige nog los liggende - draden weer aan. Nu weer nieuwe zekering erin en kijken wat er niet meer werkt ( dat zit aan de nog losse = boosdoener draad). Dan daar eens in detail gaan controleren, dus de bedrading en aansluitingen in detail nalopen. Kijk eerst wel even of de printplaat zelf goed vrij ligt. Opm. Mocht je nou niet zoveel 8A zekeringen hebben , neem dan de eerst volgende grotere maat. Bij sluiting gaat die ook wel stuk. Succes Reynout

  11. Mic64
    Hoi Reynout. Dank voor jouw tip en kraakheldere uitleg! Volgend weekend ga ik ze omzetten in actie. Een klein probleem vermoed ik te ondervinden bij het demonteren en weer op de juiste plaats insteken vd stekkertjes op de printplaat in de koplamp. Ik zal eea moeten merken om hierin geen fouten te maken. Verder is het wellicht een idee om eerst de printplaat los te maken waarna eea beter bereikbaar wordt. Ik hou je op de hoogte vd vorderingen en resultaat. Dank alvast en met groet, Michel

  12. schrijver
    Hoi Michel, Dat markeren van de draden zal denk ik niet nodig zijn. Je zult zien dat de betreffende hoek van de printplaat het zelfde gekleurd is als de draden die er op horen, dit geldt voor de hele printplaat en alle draden die er op zit te. Je zou dus alles eraf kunnen trekken zonder ook maar iets te merken. en het nadien terug te kunnen steken. (Ik ga er wel van uit dat je bedrading nog origineel is en er niet een of andere .... in heeft zitten prutten) Voor het loshalen van de stekkertje gebruik is zelf het lieftst een tangetje met wat langere platte en dunne bekken. Dan kun je de dunne bekken aan beide zijden tussen de andere stekkers insteken. De stekker vastpakken en met voorzichtig wrikken er af trekken, en zet ze met het zelfde tangetje ook terug , stuk voor stuk en niet aan de draden zelf trekken ;-). Voor dat je begint, en zeker als je ook de printplaat eruit wilt halen EERST de accu ontkoppelen. want een groot deel van de spanningsverdeling is NIET verzekerd. ( laadcircuits, ontsteking circuits, dim en groot licht ) en de rode draden zitten direct op de accu aangesloten. Succes Reynout

  13. Bep
    Als je iets los wilt maken in de koplamp, maak dan eerst even een paar foto's

  14. Mic64
    Hoi Reynout & Beb... goede tips! Reynout... vwb de accu..... deze heb ik toch nodig om te testen waar de kortsluiting zit?

  15. schrijver
    Ja de accu moet de stroom leveren om de zekering te laten doorbranden, deze dus op de normale manier aansluiten. Je kunt met accu aangesloten de wit-zwarte-streep draden = stekkers best los nemen van de printplaat. Mocht je dat niet vertrouwen, bv omdat je alleen een grotere tang hebt of zo, kun je ook telkens voor je wat veranderd in de koplamp. eerst telkens even de klem (-) losnemen van de accu. Als je deze er daarnaast weer opduwd is dat waarschijnlijk al genoeg, hoef je hem niet steeds vast te draaien met een sleutel. Succes Reynout

  16. Mic64
    Hallo Reynout... wat jij voorstelt heb ik ook gedaan. Op de 8 amp zekering zaten 3 stekkertjes aangesloten. 2 met een effen grijze draad (achterlicht en stadslicht) en 1 met een grijs zwarte draad waarvan ik niet duidelijk kreeg waar deze naartoe gaat. Zoals jij voorstelde heb ik alle 3 de stekkers losgemaakt, nieuwe zekering erin gedaan en vervolgens achter elkaar de stekkertjes weer aangesloten. Allereerst de grijs/zwarte draad waarop niks gebeurde. Daarna de beide grijze draden en de lichten aangedaan. Het achterlicht ging branden en het stadslicht ook, echter na +/- een minuut sprong de zekering. Duidelijk is nu dat de kortsluiting zit in het traject naar het stadslicht en het traject naar het achterlicht. Tevens heb ik de aardedraden gecontroleerd waarin ik geen bijzonderheden tegenkwam. Tot zover. Dadelijk (na de regenbui) ga ik opnieuw speuren. Ik denk niet dat in het traject naar het stadslicht het probleem zit.., eerder in het traject naar het achterlicht. Bestaat er een mogelijkheid om direct vanaf de zekering een draad te leggen naar het achterlicht om zo het probleem te tackelen? Wat denk jij? Dank alvast voor jouw tip! Groet Michel.

  17. BMWconversion
    Heb je een electrisch schema van je motor?

  18. Mic64
    Hallo BMWconversion,.. ja hoor,.. ik heb een electrisch schema.

  19. schrijver
    Michel, Je kunt eerst het eerste deel testen door de stekker verbinding inde draadboom naar het achterlicht - op de hoogte van de accu - los te nemen en dan te controleren of de zekering alsnog sprint als je het een tijdje onder spanning zet. Gebeurd er niets , weet je dat het in het tweede / laatste stuk. of in het achterlicht zit. Je kunt inderdaad ook een losse draad buitenom trekken , direct naar het achterlicht als vervanger van de grijze in de draadboom. Ik stel voor dar je eerst bovenstaande test en als dat goed gaat (zekering heel blijft) je vanaf deze stekker verbinding een losse draad naar het achterlicht trekt. Zoals je omschrijft springt de zekering pas na enige tijd. Dit wijst op een slechte plek in je draadboom, controleer deze daarom ook visueel op slijtplekken.

  20. schrijver
    Michel, Weet je zeker dat je de draadkleuren in je reactie goed hebt beschreven ? En er is maar 1 draad grijs met zwarte streep ? Ik zou er meer verwachten .... Denk aan teller (cockpit) verlichting, verlichting van de extra meters in de kuip .... en natuurlijk het achterlicht. Die 2 grijze kan ik wel thuisbrengen, 1 vanaf het contact slot. En 1 naar het lichtrelais. Vraag : Enig idee hoe de teller verlichting zit ? Of is het een "eigenbouw" draadboom, aangepast voor de kuip knippers en meters ? Ik heb de meeste schemas in het handboek nagezien, maar ze hebben allemaal dezelfde kleurcodes. Reynout

  21. Mic64
    Hoi Reynout, Gisteren ben ik weer op onderzoek uit geweest en ondertussen heb ik weer wat stapjes gemaakt hierin. De actie die jij voorstelde om de verbinding ter hoogte vd accu te onderbreken had ik al eerder uitgevoerd. Dit leverde niets op. Ook met de onderbreking vloog de zekering eruit. Zoals door jou aangegeven zitten op de printplaat (met zekeringen) op sectie 58 (grijs wit) inderdaad 4 aansluitingen. 1 Effen grijze draad gaat naar het lichtrelais en 1 effen grijze draad gaat naar de schakelaar op het stuur. Beide verbindingen zijn getest en zijn in orde. De zekering klapt er niet uit als beide draden onder spanning worden gezet. De zekering klapt er wel uit als ik de 2 grijze/zwarte draden (grijs met zwarte streep) onder spanning zet. Vanaf de printplaat vertrekken er 2 grijze/zwarte draden. Beide draden zitten op één aansluiting/connector. Ik vermoed dat er verderop in de kabelboom een splitsing plaatsvind waarbij er 2 grijs/zwarte draden naar het parkeerlicht gaan en 2 grijs/zwarte draden naar het achterlicht. Tot nu toe heb ik in beide trajecten nog geen zwakke plekken kunnen ontdekken maar ik zal binnenkort nog wat nauwkeuriger kijken. Een vraagje Reynout..... Is het ook mogelijk om vanaf de printplaat nu rechtstreeks een nieuwe dubbele draad te trekken naar het parkeerlicht en het achterlicht? Volstaat dat om het probleem zo te tackelen? Wellicht een wat amateuristische oplossing maar deze voldoet lijkt me. En hoe zit het dan met de aarde draad? Moet die ook opnieuw gelegd worden en if so,.... waarop wordt die dan aangesloten? iK zal eerst alle kabelbomen nog nalopen op uiterlijk schade. Weet jij ook waar je dergelijk draad kan kopen? Bij de auto onderdelenhandel wellicht? Ik ben benieuwd naar jouw reactie. Met groet, Michel

  22. schrijver
    Michel, Met de stekker van de draad boom naar het achterlicht los strong de zekering toch ? Dus zit de sluiting in het voorste deel van de draad boom. Je hebt 2 wit met streep draden op de printplaat , heb je ook getest met 1 van die twee los genomen ? Het zou nog meer gerichte info opleveren over waar je het zoeken moet. Als de zekering niet springt kijk je wat allemaal wel werkt aan lampjes, het licht dan aan de kabelboom naar diegene die niet werken. Ik verwacht toch dat het in de kuip zit, stadslicht lampje boven de koplamp of die van de volt meter en klok. Als je het achterlicht aan de praat wilt helpen kun je dat doen met een enkele draad vanaf de printplaat (wit met streep) naar het achterlicht trekken. Als je remlicht wel werkt heb je daar al een massa (bruin) die goed is, die hoef je dus niet opnieuw te trekken. De nieuwe draad die je trekt direct in het achterlicht aansluiten op de plaats gaan de wit met streep. Deze wit met streep draad voor alle zekerheid wel even isoleren met een plakbandje ! Als je de nieuwe draad langs de draad boom trekt kun je deze direct controleren ;-) , had je ook al naar de draadbooom onder de tank gekeken ? Je moet vooral letten pop plekken waar de draad boom langs bewegende delen loopt, of naar plekken waar er aan gerommeld is natuurlijk. Trek all losse stukken plakband eraf en kijk er onder, je weet nooit wat je aantreft. Heb je een originele RT ? Ik bedoel met RT kabel boom , er zijn er genoeg dielater van een RT kuip en soms dus een eigenbouw /aanpaste draad boom. Het verschil zit vooral in de bekabeling naar het stadslicht, de voorste knippers en de beide kleine meters. Omdat de draad boom in de kuip niet beweegt (kuip en koplamp en meters zitten allemaal op hetzelfde frame dus zonder bewegende delen) is de kans op slijt plekken hier relatief klein, tenzij hij ergens klem is komen te zitten. Kijk dus bij kabeldoorvoeringen (koplamp uit) rond de voorvork maar ook onder de tank, want als je op de motor rijdt beweeg je de tank altijd wel iets. Succes met de speurtocht. Reynout

  23. Mic64
    Hoi Reynout. Het eerder met jou besproken elektra/kortsluiting-probleem lijkt te zijn opgelost. Zoals ik jou eerder melde kreeg ik het niet voor elkaar om de kortsluiting, -waardoor de 8 amph zekering elk keer sprong-, te traceren. Wilde een nieuw kabeltje leggen en bedacht toen dat ik deze kabel op een nieuw ongebruikt stekkertje op de grijs/wit gestreepte printplaat wil de aansluiten. Vervolgens heb ik de oude kabel hier ook maar eens op aangesloten waarna het probleem leek te zijn opgelost. De achtenverlichting en het parkeerlicht functioneerden en de zekering sprong niet. Ook niet toen ik de motor startte. Ik klop nog even af omdat ik niet weet hoe eea zich houdt gedurende een testrit maar vooralsnog ziet het er goed uit. Tav het remolieprobleem kan ik je nog geen goed nieuws melden. Heb geprobeerd met een spuit via de overloopnippels op de ATE remklauwen de remolie van beneden naar het reservoir boven te spuiten maar daar is geen beweging in te krijgen. Ook niet zoals eerder gemeld van boven naar beneden. De drukkamers in de klauwen krijg ik wel gevuld maar daarna wordt de olie via de nippels naar buiten geperst zonder dat de leidingen en het reservoir zich vult. Teven kreeg ik het ook niet voor elkaar om de leidingen met lucht door te blazen. Het lijkt erop dat ik dit klusje moet uitbesteden aan een professional/BMW Motorrad dealer. Helemaal tegen mijn principe in maar goed,... dit lijkt me toch wel een serieus probleem. Heb jij wellicht nog een tip hoe dit probleem opgelost te krijgen? Ik ben benieuwd. Met groet, Mic64

  24. schrijver
    hoi Mic64, goed dat de electra het weer doet, mogelijk zit de sluiting oorzaak achter de print ? Maakt ie sluiting naar het koplamphuis ? Wat betreft de remleidingen, deze moeten vrij door te blazen zijn. Dat dit niet wil wijst op een te grote blokkade, bv doordat de remzuiger (in de rempomp) niet goed terug komt of zelfs vast zit, of er "stolsels" in de leidingen zitten. Heeft het spul, voor je er aan begon wel goed gewerkt? , of staat de motor al een tijdje stil ? Ik zou zelf bij de rempomp en de klauwen de leidingen eraf gooien, kun je nu wel "doorblazen" met flink wat druk -doe wel even een doek of zo om het open einde van de leiding want je wilt niet dat een restant remolie door je schuur vliegt. Blaas ook je beide klauwen vanaf de ontluchtingnippel door- hier niet te veel druk- dan weet je waar de oorzaak zit, want alleen de pomp is dan nog over. Zit er veel troep in, kun je de flexible delen sowieso vervangen, liefst door die zwarte (staal) omvlochten versie (vraag de sponsor), remt het spul direct wat beter. Voor de rempomp is een revisie setje beschikbaar bij de sponsor, waarmee je zuiger en de diverse rubbers vervangt. Kijk wel eerst op de pomp wat de maat is van je zuiger want er zijn verschillende diameters gebruikt. De keuze van revisie of volledige pomp vervanging laat ik aan jou, persoonlijk heb ik hem vervangen door een nieuwe. Het zijn tenslotte je remmen. succes Reynout