Voor het nieuwe forum, klik   hier
louisvanrijn
Hi gents, Weer een levensduur-fact. Motor destijds gekocht met 93.000 op de teller, motor was gematigd sportief gebruikt, dat leidde ik af uit de onderhoudshistorie en het banden-gebruik, gerelateerd aan mijn banden-gebruik. Na de koop normaal rustig gebruikt vanaf 93.000 km. Motor klepgeleiders: uitlaat: nieuwmaat 8.00 mm na 128.400 km: 8.15 mm aan de hete kant. Oliegebruik in die toestand: 1 op 1500 . Klepgeleiders werden vervangen klepsteel: nieuwmaat 7.94 mm na 128.400 km: 7.935 op de dunste plaats, niet vervangen. inlaat: nieuwmaat 8.00 mm na 128.400 km: ca 8.02 mm, niet vervangen. Klepsteel: 7.94 mm niet vervangen Oliegebruik na vervangen uitlaat-klepgeleiders ca 1 op 4000. Spul gaat van de winter weer eens open om alles op te meten. Het olie gebruik is momenteel laag te noemen, ca 1:2500 of zo, dus zullen de klepgeleiders nog niet ver uitgesleten zijn. Lering van deze metingen: In de eerste 93.000 km werd er meer versleten dan in de tweede 160.000 km. De rijstijl en het onderhoud hebben wel invloed. Groeten, Louis R100RS 253.500 km (op naar de 300k)

4 reacties

  1. PeterV
    Dag Louis, Leuk en nuttig om te lezen, jouw ervaringen. Heb zelf al zo'n 30 jaar mijn 1980 red smoke r100 rt, gekocht met 33k, nu (slechts) 125k (heb er een k75 rt bij) Wsl. door vorige eigenaar erg stevig bereden want schraapsporen op de valbeugels en een hoog olieverbruik (1 op 1000, vlgs. het boekje het maximaal toelaatbare). Al bij 87k blauwe walmen: cilinder, zuiger en koprevisie, oa loodvrije klepzittingen. Daarna echter nog altijd 1 op 1000, het is nooit beter geworden ondanks een goede 20w50 en niet tot max. vullen. Tijdje een zijspan aan gehad toen de kinderen klein waren, maar dat was niet zo'n succes, het Velorexje was te licht en te hoog, eigenlijk nogal eng om ermee te rijden. Dus later weer solo. Onderhoud altijd zelf gedaan, je gaat steeds meer durven, oa zelf koppeling vervangen. Heeft me nooit laten staan, op 1 x na: condensator storing bij warme motor (heb de 1980 puntenontsteking in het potje, werkt erg goed). Heb nog de originele spanningsregelaar, werkt nog goed, wel ooit een Wehrle rood gekocht,als ik jouw ervaring lees laat ik het maar even zo. Door veranderde werkomstandigheden rij ik al enkele jaren veel minder dan voorheen, maar de R wordt regelmatig heerlijk uitgelaten , geeft me meer rijplezier dan de "auto-achtige" K. Je begrijpt, die R gaat nooit de deur uit! Groeten, Peter

  2. OmarB
    Voor zover ik weet is de revisiegrens voor de /7 serie (met stalen cilinderbussen) v.w.b. het olieverbruik 1:800km. Mijn kale R100RT (mei 1979) heb ik 22 jaar geleden gekocht met 89.000km op de klok en heeft inmiddels ruim 175.000km gelopen. Het olieverbruik is al jaren 1:1200. Aangezien zuigers, zuigerveren, cilinderkoppen en kleppen nog nooit gereviseerd zijn staat die operatie voor aanstaande winter op het programma. Overigens is bij mij ooit de originele mechanische spanningsregelaar gesneuveld en rijd ik nu al weer zo'n 35.000km met zo'n rode electronische spanningsregelaar (tot nu toe probleemloos).

  3. jaap43
    Zal ik dan ook maar mijn ervaringen met betrekking tot levensduur vertellen. Motor R65 van oktober 1985, in februari 1986 in Amerika op kenteken gezet. April 1999 in Nederland op kenteken gezet. Heeft dus een mijlenteller, maar de afstanden omgerekend naar kilometers. Loodvrije koppen, nicasil cilinders en elektronische ontsteking. September 2006 gekocht met 42.000 op de teller. Gebruik is rustig waarbij ik eigenlijk nooit boven de 6000 t/min kom. Op de teller staan nu 138.000 km. Dus bijna een ton zelf verreden. Intussen wel de balanspot vervangen door een H-stuk en kort geleden de dempers vervangen. Banden BT45 waarbij ik tussen de 25.000 en 30.000 km mee doe. De enige reparatie is de kilometerteller geweest. Versleten asjes en lagers. Gereviseerd bij Casuutrecht en de afwijking in nu minder dan 2%. Het enige wat open is geweest zijn de klepdeksels. De eerste keer de klepspeling goed afgesteld (zaten tegen de grens aan) en daarna was het alleen controleren, de waarden verliepen niet. Olieverbruik zal in de buurt van 1 op 8.000 liggen. Met het huidige jaargemiddelde van 6000 km hoef ik nog geen liter olie (Castrol 20W50) bij te vullen. Dus ik blijf overal vanaf, zolang er niets ernstigs gebeurt blijf ik doorrijden. Zoals het er nu uitziet blijf ik ermee doorrijden zolang ik mijn been over de buddyseat kan krijgen. Jaap.