Voor het nieuwe forum, klik   hier
louisvanrijn
Hi gents, Iets anders, koolborstel levensduur. Deze belangrijke stroomdoorvoerders lopen op de koperen ringen van de dynamo. De slijtage zal toerental en temperatuur gerelateerd zijn. Nieuw: 16.5 mm lang. Weerstand: 0.5 Ohm na 90569 km : 12.5 mm lengte. weerstand: 2-2.5 Ohm. Let op: de rotor van de dynamo heeft zelf maar 3.9 Ohm en dat mag niet hoger worden omdat de dynamo dan niet vroeg meer laadt, maar eerst bij hogere toerentallen op spanning komt. De borstelweerstand van 2 Ohm is dus wel de vervangingswaarde. Groeten, Louis R100RS 1979 253.500 km.

3 reacties

  1. louisvanrijn
    Hi gents, Er zijn als ik goed ben geïnformeerd 2 types rotors. Het oude type heeft meer weerstand, ik dacht ca 5 ohm. De /7 heeft de 280 watt dynamo met de lagere weerstand rotor (3.9 Ohm) in koude toestand. Levensduur feiten R100RS De koolborstels zijn genoemd. De dynamo laadde altijd slechter als de motor warm was, (en de dynamo dat ook was). Andere regelaar bracht geen verbetering. Na verhitten van rotor tot 80-90 C op een kookplaatje bleek de weerstand van de rotor wel 6 Ohm te worden, (=natuurkundig effect van koperdraad) en dat verklaart ook meteen waarom er minder rotorstroom loopt en en minder stator-stroom wordt opgewekt. Onder de 2200 rpm komt de laadspanning nu niet meer op, stadsverkeer put de accu uit. De dynamo is niet gekoeld met een koelvin zoals alle auto-dynamo's dat zijn. Sommige betere auto-dynamo's hebben zelfs een aparte koelluchtslang ernaar toe... BMW moest hier bijleren... dat een rotor direct op de hete krukas-kop gemonteerd de omgekeerde weg van koelen is (en van niet laden in hete toestand is.) Denk aan Louis van Gaals uitspraak : Zijn jullie nu zo dom of ben ik ?... enz. Een levensduur effect van heet-koud-heet-koud cycle is vermoeiing in de soldeerverbindingen. Na ca 220.000 km waren de rapen gaar, na 40 km rijden was de laadspanning nul, 11,8 Volt dus. Na afkoelen alles weer OK, en heet weer het zelfde liedje. De rotorsoldering naar de voorste koperen sleepring had 40 Ohm op het kookplaatje, (metaal vermoeiing van de soldeer), na nieuw doorsolderen was het OK: 3,9 Ohm koud en 6 Ohm heet. Ik kan de natuurkunde niet buigen. Ca 220.000 km dus, maar in de onderhoudshistorie staat dat dit de tweede rotor was na de eerste wissel bij 70.000 km, deze heeft het dus 150.000 volgehouden. Nu weer 33.000 km probleemloos... eens kijken hoe lang onze soldering het volhoudt. Groeten, Louis, R100RS 1979, 253.700 km p.s verwissel dynamo/regelaar fouten niet met voltmeter-fouten die na 150.000 km gaan optreden. in het 12-13.2 Volt gebied gaat de voltmeter aanwijzing dan een springerige aanwijzing geven.

  2. PeterV
    Bij mijn R100RT 1980 zitten er luchtsleuven aan de zijkant van de voordeksel, op plaatjes zie ik weleens dat die er eerder niet waren. Heb nog geen echte dynamoproblemen ervaren (weleens koolborstels vernieuwd). Echter wel al 2x de diodeplaat vervangen, die wordt vlgs. mij ook veel te heet op de plek waar hij zit. Naast defecte dioden waren sommige soldeerverbindingen op de print gewoon gebroken/verbrokkeld.Ook laten de opgelijmde stukjes draadeind van de rubber ophanging soms gewoon los. Bij sommige oude Guzzi modellen hadden ze dat beter begrepen, dezelfde diodeplaat zat zo'n beetje onder de zijdeksel onder de buddy, kreeg dus voldoende rijwind. Groeten, Peter