Hi gents,
Eens vroeg iemand op dit forum hoe lang "een BMW " meegaat.
Afgezien van honderden individuele invloeden (onderhoud, rijstijl, type weg etc etc) wil ik wel een paar individuele meetpunten noemen.
Opvallend is de Wehrle spanningsregelaar.
Ik neem aan dat mijn R100RS in 1979 een Bosch mechanische spanningsregelaar had. Ontevreden over het laadgedrag kocht ik een speciale Wehrle politieregelaar, en verving het metalen Bosch kastje. De politie regelaar ging na ca 43000 km kapot, hij regelde plots naar 16-volt-plus boven de 2500 tpm. Met weinig toeren (om de laadspanning te beperken) ben ik thuis gekomen en heb m'n SH ontsteking niet opgeblazen Deze zou boven de 16 V de geest geven, aldus handleiding.
Een rode Wehrle (de normale regelaar) werd geplaatst en deze had ingeslagen bouwjaar 1994, maar heeft een tijdje op de plank gelegen.
Ook dit kleine loedertje regelde donderdag op de snelweg plots naar 16Volt-plus, dus is nu een derde Wehrle gemonteerd.
De rode Wehrle hield ca 80.000 km, de electronica is ingegoten dus niet repareerbaar.
Het gevaar van deze Scheisse is natuurlijk dat je de dure electronische ontsteking wordt beschadigd, of stiekum de bobines steeds heter worden en voortijdig doorbranden, de verlichting een korte levensduur krijgt, de accu laat droogkoken etc.
Jammer dat BMW zich met zo'n slecht merk inlaat, het moet een keer gezegd worden. De spanningsregelaar is n.l. belangrijker dan je denkt.
Op het net vind je dezelfde verhalen, maar dit zijn de echte ervaringen.
groeten, (en bouw een voltmeter in als je die nog niet hebt)
Louis. R100RS 1979 nu 253.500 km.
1 reacties