Voor het nieuwe forum, klik   hier
WimG
Hallo, gisteren heeft de startmotor van mijn R1100r het na 166k km begeven. Wanneer de startknop ingedrukt wordt, geeft de startmotor een ratelend geluid, alsof de het tankwiel van de startmotor langs de tanden van het vliegwiel loopt en dus niet ver genoeg meer naar buiten komt. Ik vermoed dat de startmotor vervangen moet worden. Of zou hij gereviseerd kunnen worden, bijvoorbeeld door nieuwe koolborstels te plaatsen (de een heeft een lengte van 17 mm, de ander van 14 mm)? Mocht dat niet gaan, wat is dan het beste: een nieuwe startmotor kopen of een gereviseerde? Op forums lees ik verschillende reacties, de een heeft alleen maar ellende met een gereviseerde startmotor, de ander niet. Wie heeft hier ervaring mee en wil die met mij delen? Hartelijke motorgroet, Wim

9 reacties

  1. Duckmole
    Wim, Startmotor er afhalen, uitelkaar slopen, schoonmaken, beetje vet er in en weer monteren. Geheid dat ie het weer doet. Anders even een nieuwe scoren. Kan prima een imitatie zijn. Weet niet of onze sponsor ook goedkope exemplaren levert, maar google is your friend. Motolab kan het bijvoorbeeld wel.

  2. rindert
    Is je accu nog wel 100%. Als de accu niet goed is wil het tandwiel van de startmotor niet snel genoeg naar het vliegwiel schieten Succes Rindert

  3. WimG
    Hallo, dank voor de snelle reacties. Top! @Duckmole: ik heb er al naar gekeken, op zich moet het niet moeilijk zijn, maar ja, je weet nooit wat je tegen gaat komen. Als deze startmotor toch voor niets anders gebuikt kan worden (bijvoorbeeld revisie) zal ik hem uit elkaar halen. @Rindert: de accu is volgens mij nog prima, maar ik zal er op letten.

  4. schrijver
    Is dat een Valeo startmotor ? Zo'n type met 4 van die gelijmde magneten zeker. Zit op mijn R100GS van 1995 ook. Deze staan er om bekend dat de magneten nog wel eens los willen laten van de metalen huls, waarschijnlijk mede doordat de startmotor ingebouwd zit en zo flink warm kan worden. Ik zelf heb hem al eens gerepareerd me behulp van een donor Citroen BX startmotor (voor hetzelfde type). Is dezelfde metalen huls, maar je moet wel de "kop" met de overbrenging overzetten voor de juiste vertanding naar de starterkrans. Tevens kun je dan het startrelais laten zitten. Het is dus mogelijk maar wel opletten dat je de juiste Valeo donor type ( het D6RA nummer, de cijfers staan voor de overbrenging maar daarvoor neem je gewoon je eigen) te pakken krijgt met de juiste draairichting (pijl op de sticker). Je kunt minimaal de kop er eens af draaien om te zien of de rotor inderdaad klem zit tussen de losgelaten magneten. Draai je de "kont" - waar de kabel aansluiting zit - er af , wees dan voorzichtig want de koolborstel houders zijn van enigszins fragiel bakkeliet achtig materiaal. Als je even google-d op "Valeo D6RA" vind je ook foto's van het binnenwerk, dat geeft vast wat idee van wat je kunt verwachten. Overigens heb ik de oude huls geprobeerd te repareren door de magneten er weer in te lijmen met 'staal-lijm' , maar dit nog niet in de praktijk getest. succes Reynout

  5. WimG
    Hallo, vandaag heb ik de tijd genomen om de startmotor helemaal uit elkaar te halen, schoongemaakt en ingevet. De vier magneten zitten allemaal goed vast, dus dat kan het probleem niet zijn. Na het monteren bestond nog steeds hetzelfde probleem: bij het indrukken van de startknop wordt een ratelend geluid gehoord alsof het tandwiel van de startmotor niet ver genoeg uitgeduwd wordt. Zou de Solenoid switch kapot kunnen zijn? Hoe kom ik daar achter? Iemand een idee? Wim

  6. WimG
    --

  7. PeterH
    Is die accu echt goed? 12 volt maar geen ampéres is hetzelfde als een lege accu. Met startkabels even een andere accu bijzetten en kijken wat er gebeurd? Bij een slechte accu valt de solenoid ook continu af met het beruchte geratel tot gevolg. Met vriendelijke groet, PeterH

  8. WimG
    Goedendag, het probleem bleek inderdaad bij de accu te liggen. Dank voor het meedenken en de gedane suggesties. Wim