Voor het nieuwe forum, klik   hier
WimG
Hallo, ik heb een R1100r uit 1995. De laatste tijd gaat de motor steeds 'rauwer' lopen. het 'ruckeln' lijkt steeds erger te worden en vorige week sloeg de motor spontaan af toen ik tussen de file door reed op de snelweg. Na een half uurtje staan startte de motor weer en kon ik gewoon naar huis rijden. De volgende dag ben ik langs mijn dealer gegaan en het bleek dat de afstelling te arm was en dat de CO2 waarde te laag ingesteld stond. Deze instellingen zijn spontaan veranderd, want ik heb er niet aangezeten. Verschillende sensoren zijn gecontroleerd, maar er werd geen defect geconstateerd. Nadat de CO2 waarde bijgesteld was ben ik weer naar huis gegaan, maar de motor loopt nog steeds niet lekker. Hij trekt goed op, maar bij constante snelheid blijft hij een beetje 'bokken'. Herkend iemand dit probleem of kan iemand een suggestie geven over wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn? Ik rijd woon-werk en het bokken begint aardig storend te worden. Ik hoop op een aanzet tot een oplossing. Hartelijke motorgroet, Wim

5 reacties

  1. bmwgs
    Ik zou eerst eens de motor heel goed laten afstellen, inclusief de klepspeling !! Monteer ook NGK bougies als je deze nog niet hebt. Daarnaast heb ik persoonlijk erg goede ervaring met het tussenzetten van een "recyclizer". Deze geeft een iets rijker brandstofmengsel waardoor de motor veel soepeler rijdt. Kost ongeveer 35 euro [Hobbyist] en is heel gemakkelijk binnen enkele minuten te monteren. Succes.

  2. marcel
    niet toevallig slechte benzine getankt? benzine pompen zijn een zwak punt van dit type. Heb je al een pomp met 3 elektrische aansluitingen? Daar is een modificatie voor.

  3. WimG
    Nou geinteresseerden, het probleem lijkt opgelost te zijn. De oorzaak lag bij de Hall gever, deze is vervangen door een nieuwe (€€€€€€) en de bougies zijn vervangen door Brisk Bougies (DR15ZC). Ik heb ook een Recyclizer aangeschaft, maar daardoor liep het verbruik terug van 1:20 naar 1:18,5. Aangezien het nu kouder wordt heb ik de Recyclizer er maar weer tussenuit gehaald. Bedankt voor het meedenken en de suggesties. (Tip: schaf een gereviseerde hall gever aan, dat scheelt een stuk in de prijs. (Bijvoorbeeld op Marktplaats: http://www.marktplaats.nl/z.html?query=bmw+hall+gever)

  4. WimG
    heren bmwgs en marcel, bedankt voor jullie reactie. Ik zal een recyclizer overwegen. maar Marcel, wat bedoel je met een aanpassing aan de brandstofpomp. die in mijn motor heeft twee aansluitingen. Kun je me er een link over sturen? Ik heb de motor recentelijk af laten stellen bij mijn dealer, maar het lijkt niet echt een oplossing geboden te hebben.