Voor het nieuwe forum, klik   hier
Mic64
Hallo, een paar weken terug met mijn R100RS vertrokken waarna deze na ongeveer 20 km met een merkwaardig zwaar geluid tot stilstand kwam. Reden mij nog onbekend. Vervolgens weer gestart na een paar pogingen en met een gangetje van 30 km per uur naar huis gereden. Diagnose: Als de motor behoorlijk toeren maakt gaat hij een raar tikkend metalen geluid produceren. Ik kan nog niet goed traceren waar het geluid vandaan komt, motorblok, zuigers, ontsteking...... Bij lage toerentallen is er niets raars te horen. Heb inmiddels de cilinderkop deksels verwijderd om te kijken of ik iets raars zag maar niets te zien. Klepspeling is op orde. Heeft iemand wellicht een idee wat er aan de hand kan zijn? Ontsteking niet op orde wellicht? Dank alvast voor jullie tips!

12 reacties

  1. PeterH
    Voor een "helder"plaatje: wat voor "zwaar geluid"was dat? Iets mechanisch? En stopte de motor daarna helemaal met draaien of verloor hij geleidelijk snelheid en heb je hem zelf afgezet? Tikken is sowieso niet goed, behalve de kleppen natuurlijk. Met vriendelijke groet, PeterH

  2. Bep
    Hallo Mic, Zet een filmpje of geluidsopname online (bv youtube) waarvan je de link hier deelt. Dan kunnen we allemaal mee-huiveren en denken.

  3. Robbert_Sanders1986
    Hi, wellicht kan ik wat licht op de zaak schijnen, toen ik samen met een monteur mijn carburateurs aan het afstellen was vertelde hij me dat hij mijn distributieketting hoorde tikken, die is kennelijk wat uitgelopen over de jaren heen en slaat dan af en toe tegen het blok van binnenuit. Kan zijn dat die van jou ook op z'n retour is?

  4. OmarB
    Waarschijnlijk kun je de ontsteking dan ook niet meer vroeger stellen (a.g.v. de opgerekte nokkenasketting).

  5. Mic64
    Hallo Robbert & Omar. Ik hoop dat dat het probleem is. Wat opmerkelijk is dat het tikkend metaal geluid ontstaat bij een bepaald aantal toeren. Gedurende het rijden schakel ik dan naar een hogere versnelling waarna de tik weg valt. Zodra ik echter weer op toeren kom (2000-3000) komt de tik weer terug. Ik heb ook aan de distributieketting zitten denken. Ik hoop niet dat de tik uit het blok komt want dan heb ik een groter probleem.....

  6. louisvanrijn
    Hi Mic, Nokkenas kettingen die met een oliedrukzuigertje strak worden gezet kunnen dit soort gekke tikken geven, en bij een koud blok soms voor een "nasty-knock" zorgen. (de olie druk is dan hoog.) Jaren heb ik met een tikkend Opel B-Kadett blok gereden, ook al stelde ik alle kleppen tot op de mu nauwkeurig. Na het vervangen van de nokkenas ketting en spanner was alles stil. Zwaarder bonken, of kloppen duidt op een versleten drijfstang of krukas- lager. groeten Louis. (R100RS 250.000 km, eerste blok.)

  7. OmarB
    Dat klopt Louis, maar onze 2-klepsboxers hebben toch een mechanische spanner?

  8. avdw
    Dag Omar, en de rest natuurlijk, tot 09-1978 ( modeljaar 1979 ) hadden ze een spanveer, daarna een drukzuiger met veer, welke tegen de kettinggeleider drukte om de ketting op spanning te houden.

  9. Robbert_Sanders1986
    hi allemaal! in de bouwtekeningen kom ik die inderdaad ook tegen, de drukzuiger met veer, maar de ketting kan dan alsnog uitlopen? Dit probleem is overigens steeds groter aan het worden en mijn motor begint letterlijk lawaai te maken... toch maar even naar een specialist dit voorjaar...

  10. bmwgs
    Het kunnen natuurlijk ook de drijfstanglagers zijn, als op het moment dat de motor moet werken er een hard getik ontstaat. Mijn advies, niet meer rijden ! , dat voorkomt wellicht grotere schade, en de boel open [ laten] maken.

  11. cml
    Axiale speling op de tuimelaars kan ook best wat herrie en gekletter veroorzaken.