Voor het nieuwe forum, klik   hier
louisvanrijn
Hi gents, Een tijd geleden vroegen forum leden aan me eens wat ervaringsfeiten op te schrijven. In 1978 kocht in m'n erste BMW een R60/5, veel later de R100RS. Als ik dat doe komen positieve en negatieve zaken naar voren. De minder goede overheersen mijns inziens. 1. Hij haalde de 250k dan met de originele zuigers, bussen en krukas lagers, maar met olieverbruik en 2 sets nieuwe schraapveren. V-bak en cardan halen dat niet, zelfs bij normaal rijden niet. Het kleinste tandwiel in de V bak krijgt pitting en de cardan-meenemer vreet zich op; was na 200k km wel bijna vertrokken. 2. De motor zit werkelijk vol met eigenwijze detail-oplossingen die achteraf onpraktisch of bijzonder sleutel-intensief zijn gebleken. 2a.Het vervangen van de in het blok ingebouwde, geknikte (!) oliefilter kost minstens 2 uur en heeft 5(!) bijgeleverde pakkingen, die samen in een beweging moeten worden aangebracht, en vastgehouden worden met de 3 M6 boutjes, die achter de frame buis zijn verstopt. In die jaren had de Honda 750 een opschroefoliefilter (2 minuten wisseltijd). 2b.Carterontluchting bleef altijd onvoldoende: De boxermotor perst bij elke slag de lucht achter de zuigers samen en daarom is het simpele carter ontluchtingssysteem veruit onvoldoende. De ontluchtslang mondt uit in de rechter-inlaat en die bougie is altijd verolied, en de inlaatklep opgekoold, en de uitlaat ver-ast, in tegenstelling tot links. 2c. De contact punten zitten op een plaats waar je eerst een kuipdeel, dan de oliekoeler en dan de voordeksel van 't blok moet verwijderen. ze blijven ongeveer 6000 km goed functioneren, daarna gaat het verbruik omhoog en de trekkracht terug. Ook hier is een speciaal verkant voelermaatje nodig om 0.4 mm punt-lichthoogte te garanderen. In 250.000 km dus 42 keer de zaak openmaken etc . Dit probleem is getackeld met een SH ontsteking die het nog steeds doet. Ik ga niet op andere eigenwijze details in, maar het lijkt erop dat de chefconstructeur van BMW niet veel scholing of vooral praktische ervaring had. Maar misschien was hij een aangewezen/geplaatste schoonzoon (?) wilde hij geen goed produkt maken. In ieder geval begon het markt aandeel van BMW sterk terugtevallen in de tachtiger jaren door de betere Japse motoren, maar dat herstelde een beetje met de K's Verder vraag ik de lezers mijn TECHNISCHE punten te weerleggen. Als je een duur produkt neerzet verwacht je dat het goed is, en dat valt m.i. tegen als je het vergelijkt met de Suzuki Alto. 200.000 km gereden en bijna geen onderhoud(!). hoe is het mogelijk, geen vergelijk met de BMW. Maar je weet wel dat je hem hebt.... Enfin, om over na tedenken, groeten, Louis 250.000 km R100S 1978.

19 reacties

  1. Ton
    Ha Louis, Dan mag je blij zijn dat er bij jou geen oliekoeler op zit, dan is het filter wisselen nog wat lastiger ... De BMW Boxer heeft zeker zo zijn eigenaardigheden en probleemloos is ie zeker niet. Maar het motorkarakter vind ik heerlijk! Probleemloos rijden? Dan iets moderns uit Japan kopen, geldt zowel voor auto's als voor motorfietsen. Groeten, Ton

  2. OmarB
    Dan mag je blij zijn dat er bij jou geen oliekoeler op zit, dan is het filter wisselen nog wat lastiger ...
    Goed lezen Ton: Louis heeft wel degelijk een oliekoeler (zie 1e zin onder 2c). Het is overal wat: geen enkele motor is ideaal, maar het feit dat Louis inmiddels 250.000 km heeft gereden met zijn R100RS zegt natuurlijk ook wat! En ach: na zoveel jaar raak je vergroeid met de machine en neem je de (overduidelijk aanwezige) minpunten voor lief.

  3. Bep
    Zowel de motor als de berijder hebben karakter.

  4. louisvanrijn
    Hi Gents, Bep, Omar en Ton hebben gelijk. Als BMW-oude R-berijder moet je net zoveel, maar bijvoorkeur meer eigenwijsheid hebben dan de motor heeft. Eigen--wijsheid (?) Daar zit het woord wijsheid in. Punt van orde is natuurlijk dat het C.B.S. meldt dat de gemiddelde motorrijder 4.6k km per jaar maakt, dus 250k-km is ongeveer 55 jaar motorfietsen....lang genoeg op 1 motor zal BMW denken. M'n luchtgekoelde VW T3 haalde 320k-km met de eerste set zuigers (van Nural) dus daar ga ik ook voor het de R100RS. (Bij de VW was de nokkenas rond gedraaid, lichthoogte 2 mm i.p.v 7.8 mm, maar de zuigers waren nog goed.) Meer -eigen-wijsheid bij het voortdurende onderhoud tonen en gewoon doorrijden. Wanneer stopt dat ding nu met een doffe KLONK-hartaanval? Ik zal het melden. 50 jaar dagelijks verkeer lijkt me t.z.t een mooie score voor motor-pensioen. Motor-rusthuis gezocht.... groeten, Louis 250.000 km R100RS 1978.

  5. OmarB
    ................................................................................ 50 jaar dagelijks verkeer lijkt me t.z.t een mooie score voor motor-pensioen.....................
    Met de stelselmatige verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd gaat dat vast wel lukken!

  6. Tiny
    Niks pensioen, of rusten !!!! Als je het spul maar in orde houd, en op tijd een beetje verwent blijf je er van genieten en plezier van hebben. Op de foto 2 van mijn troetel machientjes. De een van 1960. ( 55jaar jong.) De ander van 1969. ( ook nog zeer kwiek.) En rijden met dat spul. ( natuurlijk bij mooi weer.)

     

  7. louisvanrijn
    Hi R-riders, M'n R100RS is geen showroom-eend, die op een mooie Pinksterdag onder z'n lap vandaan komt. Dagelijks verkeer, dat is de praktijk. Afhankelijk van de omstandigheden 5000 tot 15.000 km per jaar. Het beste wat hem is overkomen is de uitvinding van de BT45 banden. Die houden, afhankelijk van de rijstijl tot 50.000 km vol. Ja, 50.000 , maar zijn dan wel kaal. De metzeler en Conti's deden het een stuk slechter maximaal 20.000 km. Om de zaak winterhard te maken zitten er Keihan RVS uitlaten op. Ook een aanrader, ze blijven heel lang mooi, 10 jaar of langer. Een zwak punt is de accu en ook de startmotor. Inmiddels zijn er accu's met meer startamperage en er zijn ook startmotoren met een overbrenging, die het beter doen. Enfin, met wat veranderingen kan je de R100RS behoorlijk verbeteren, maar feitelijk bouw je een eigen motor. Groeten Louis.

  8. Ton
    Ha Louis, Als de BT45 zo lang meegaat bij jou, rijd je vast veel snelweg? Zelf vind ik Conti Classic Attack een nóg fijnere band. Moderne accu's zijn inderdaad een stuk krachtiger dan vroeger, een Hawker Odyssee PC 680 bv. heeft geen enkele moeite met mijn 36 jaar oude Bosch startmotor. Die is overigens wel 90.000 km geleden gereviseerd en doet nu inmiddels 220.000 km z'n werk naar behoren! De later door BMW gebruikte Valeo startmotor verbruikt veel minder stroom en belast de accu minder. Mijn ervaring is dat de BMW Boxer zeker niet probleemloos is, maar het blijft voor mij een heerlijk blok waar je veel zelf aan kan sleutelen. Het motorkarakter is onvergelijkbaar, heerlijk soepel, behoorlijk veel koppel bij lagere toerentallen, fantastisch uitlaatgeluid etc. En je kan in het huidige verkeer nog steeds goed meekomen, ook een langere dagetappe van 700-800 km is geen probleem! Met moderne motoren vergeleken, zakt de oude 2V natuurlijk door het ijs. Maar daarbij moet wel worden bedacht dat het concept uit 1923 stamt, wat consequent verbeterd is tot 1996 aan toe (!) Mijn R80/7 uit 1979, met de nodige modificaties waaronder elektronische ontsteking, SR Powerkit, carburateurs van de laatste R80 series, gaat in ieder geval nooit weg! Financieel gezien had ik haar in 2002 beter niet opnieuw op kunnen bouwen, van de kosten daarvan en van latere investeringen (o.a. een nieuw opgebouwd blok van de Boxertoko in 2014) had ik met gemak een splinter nieuwe motorfiets kunnen aanschaffen ... Maar dat is nu eenmaal géén 2V Boxer. Vriendelijke Boxergroet, Ton

  9. Jooo22
    Louisvanrijn, vergeet ook niet te melden dat de splines (differentieel/achterwieloverbrenging) verslijten tot er geen meer zijn en U dan staat waar U staat (meestal snelweg) en de originele batterij , die je enkel kan verwijderen als je een deel van het frame los schroeft tenzij je een kleinere batterij monteerd (met minder dan 30 AH) Had Uw verhaal van 23 august 2 jaren vroeger moeten hebben. Heeft een tijdje geduurd voor ik doorhad waarom die rechter bougie zwart zag en aanslag had. Ik maandenlang zoeken bij carburator en kleppen.....tot ik begreep dat de karterontluchting..... Toch een vraagje, het enkel vervangen van de zuiger ringen/olieschraapveer .... maakt dat een groot verschil in olie verbruik? Voorlopig giet ik er gewoon olie bij..... Apropos, misschien toch een tip....heb ook ondervonden dat wanneer je het oliepeil nooit op max. bijvult, de rechterbougie een pak langzamer zwart wordt en met minder aanslag. Men heeft bij deze motor de neiging om het max oliepeil te handhaven vanwege de kleine inhoud van de karterpan. Groeten

  10. RRene
    Hoi, heel leuk die ervaringen van iedereen. Vooral deze,: Verder vraag ik de lezers mijn TECHNISCHE punten te weerleggen. Als je een duur produkt neerzet verwacht je dat het goed is, en dat valt m.i. tegen als je het vergelijkt met de Suzuki Alto. 200.000 km gereden en bijna geen onderhoud(!). hoe is het mogelijk, geen vergelijk met de BMW. Maar je weet wel dat je hem hebt.... Dit zei ik wel eens tegen een collega, het is goedkoper om met een Suzuki alto naar mijn werk te gaan in plaats van de bmw R80rt. Helaas het is waar, alto is een beter product en goedkoper, en ook nog eens zuinig (1 op 18). Maar motor rijden is mijn hobby en ik kick gewoon op zo,n oude bmw boxer. Daarom doe ik woon-werk op mijn bmw R80rt 1985. Rij zelf al vanaf 1995 bmw 2V boxer. o,ja, en ik doe reparaties zoveel mogelijk zelf, het is niet moeilijk en goed te doen (behalve de gespecialiseerde werkzaamheden zoals een bak/kop revisie) Zwakke punten vd bmw : - versnellings bak revisie na 90 000 km (ook meteen de koppeling) -kop revisie na 90 000 km.- ,was echt nodig !!! geen olie verbruik maar wel heel veel speling op de uitlaat klep.(ook meteen zuigerveren vervangen) -Hall -gever kapot na 95 000 km -distributsie ketting vervangen na 100 000 km. -benzine tank door gerot, en niet meer te maken. (na 25 aar) -start motor vervangen door eentje die minder stroom verbruikt, een imitatie voor 75- ,maar wel met 2 jaar garantie. verder, voorvork keeringen vervangen, carburateur revisie, benzine kranen, verbeteringen zijn: -H-stuk in plaats van de tussenpot (vanaf 85) -dubbele bougie, twin spark, motor loopt veel beter , en meer vermogen en zuiniger. -koppen laten flowen, + hogere kompressie = Zeer aan te raden!!! gaat als een raket nu (ik heb ook altijd gedacht, wat een kwats !!!! ) -NGK bougies -digitale ontsteking, omdat de bmw ontsteking word aangedreven door de distributie ketting en deze gaat rekken waardoor deze na verloop van tijd "later" komt te staan en de kleppen verbranden (is bij mij gebeurt). Ander probleem is dat de ontsteking maar vervroegt tot 3000 toeren, daarboven stopt ie !! Digitale ontsteking zet je op de krukas en ken je helemaal instellen en vervroegen zoveel je wilt. -andere start motor die sneller is en minder stroom pakt. -hogere 5e versnelling (zelf nog niet gedaan) -power set nieuwe cilinders (siebenrock) zelf niet gedaan. dat was wat mij zo te binnen schiet. groet rene

  11. jaap43
    Ik lees zo hier en daar dat een koprevisie na 80.000 km bijna noodzakelijk is. Dit in verband met speling op de klepgeleiders, zoals ook hierboven het geval was. Ik heb op mijn R65 van okt. 1985 nu 135.000 km op de teller staan. Het enige wat open is geweest zijn de klepdeksels om de klepspeling te controleren. Dat is 6 jaar geleden goed afgesteld en daarna hoefde dat niet meer, alles is nog steeds binnen de marge. Zou dat komen door mijn rustige (bejaarde) rijstijl, niet al te fel optrekken, niet boven de 5500 t/min uitkomen en keurig als maximum 120 km/h aanhouden. Olieverbruik in mijn ervaring niet toegenomen, ik hoef tussen 2 verversbeurten om de 6000 km maar max. 200 ml bij te vullen. Enige probleem zijn de belabberde remlichtschakelaars, zowel voor als achter.

  12. OmarB
    Mijn R100RT heeft in 36 jaar ruim 173.000 km afgelegd. Ik heb de motor op 22 juli 1994 2e hands gekocht met 90.000 km op de klok. De motor wordt uitsluitend gebruikt voor toer- en vakantietrips (meestal naar Italië). In de loop van de tijd heb de motor naar mijn smaak aangepast. Zo werd in 2005 de RT-kuip verwijderd en kwam er een sportief vlak RS-stuurtje op. Verder heb ik een paar jaar geleden alle lakdelen vervangen door een set die beter in de lak zit. Ook verving ik de rechthoekige kleppendeksels voor de ronde deksels van de /6 en /5 serie. Ook heb ik een voorvork-stabilisatiebeugel van Tardozzi (gekocht bij onze gastheer) gemonteerd voor een strakker sturende fiets. In 2013 heb ik na een kleine revisie van de Bingcarburateurs (schoonmaken, nieuwe rubber ringen en nieuwe naalden) na enig experimenteren de naaldsproeiers (maat 2.68) vervangen voor naaldsproeiers maat 2.66 en heb ik de originele hoofdsproeiers (170) vervangen voor maat 165. Verder heb ik vorig jaar de voorvork met ATE-remklauwen vervangen voor een voorvork uit een R100 uit 1982 met Brembo-klauwen. Tegelijk heb ik ook de 16mm remcilinder onder de tank vervangen voor een 15mm remcilinder op het stuur. De dun geworden remschijven vóór heb ik vervangen door een set zwevende schijven. Verder heb ik sinds dit najaar een transistorontsteking van Velleman gemonteerd, waardoor de condensator van de ontsteking kon vervallen en er nu minder stroom over de punten loopt. Wat ging er stuk? In het eerste jaar na de aanschaf heb ik de geleideplaat voor de lampjes van het tellerhuis vervangen. Verder had ik een lekke tank bij 135.000 km; remschijven vóór vervangen bij 155.000 km; versleten achterwiellager bij 165.000 km; pakking cardanhuis bij 169.000 km en dit jaar ging de rotor van de dynamo stuk bij 170.000 km. In de 21 jaar dat ik de motor bezit heb ik 4 accu's versleten. Het olieverbruik bedraagt al jarenlang zo'n 1:1200 en dat zit hem hoogst waarschijnlijk in de klepgeleiders. De motor draait nog steeds met de originele zuigers, zuigerveren, kleppen en klepgeleiders. Het blok is nog nooit open geweest en het eerste onderdeel dat zal moeten worden vervangen wordt waarschijnlijk de nokkenasketting samen met beide tandwielen.

     

  13. louisvanrijn
    Hi R liefhebbers, Wat een heerlijke tread, bedankt. ja ook ik vind een R100RS een prachtige fiets, en weet niet goed waarom. Technisch kan je er werkelijk alles aan verbeteren.. maar hij is zo besleutelbaar. Als je de moed hebt om zo af en toe in de diepte te gaan met het onderhoud kan de fiets wel heel lang mee.. zo'n 50 jaar of zo. Het CBS in NL meette dat een gemiddelde motorrijder 4000 km per jaar rijd. Met 4000 per jaar zou mijn 252.000 km nu toch een 63 jaar zijn, die van mij is nu 36, dus reed gemiddeld meer. voor Rene. De tandjes aan de meenemer aan de cardan kan je verslijten tot de stalen kanteelen haaietandjes geworden zijn. Het beste is het tandwiel uit te bouwen en op te sturen maar de Hobbyist bijv. Die lassen er een nieuwe meenemer op en dan gaat ie weer als vanouds. Ook kan je dan de grote olie keerring vervangen, die is na 100.000 km wel aan de beurt. Groeten, L.

  14. Ysengrimus
    Een BMW R100RS vergelijken met een Suzuki Alto? Tja, als ik u was , zou ik die waardeloze BMW snel verkopen en me verder verplaatsen per Suzuki Salto.

  15. Ysengrimus
    Kijk eens even naar de km-standen. Geweldige motor ( Luchtgekoelde tweecilinder!) toch, die BMW!!! Je kunt ook werkelijk overal over zeiken!

  16. Ysengrimus
    Suzuki Alto : een soort van zelfaangedreven aanhangwagen. Hoe verzin je zo'n vergelijking.

  17. PeterH
    Suzuki Alto : een soort van zelfaangedreven aanhangwagen. Hoe verzin je zo'n vergelijking.
    Doe niet zo Ysengrimmig!! (Geintje) Met vriendelijke groet, PeterH

  18. schrijver
    Hoi Louis, dit toppic loopt al een tijdje .... sinds de start met 250dkm wat is de stand nu ? Groet Reynout