Hi gents,
Een tijd geleden vroegen forum leden aan me eens wat ervaringsfeiten op te schrijven. In 1978 kocht in m'n erste BMW een R60/5, veel later de R100RS. Als ik dat doe komen positieve en negatieve zaken naar voren. De minder goede overheersen mijns inziens.
1. Hij haalde de 250k dan met de originele zuigers, bussen en krukas lagers, maar met olieverbruik en 2 sets nieuwe schraapveren. V-bak en cardan halen dat niet, zelfs bij normaal rijden niet. Het kleinste tandwiel in de V bak krijgt pitting en de cardan-meenemer vreet zich op; was na 200k km wel bijna vertrokken.
2. De motor zit werkelijk vol met eigenwijze detail-oplossingen die achteraf onpraktisch of bijzonder sleutel-intensief zijn gebleken.
2a.Het vervangen van de in het blok ingebouwde, geknikte (!) oliefilter kost minstens 2 uur en heeft 5(!) bijgeleverde pakkingen, die samen in een beweging moeten worden aangebracht, en vastgehouden worden met de 3 M6 boutjes, die achter de frame buis zijn verstopt. In die jaren had de Honda 750 een opschroefoliefilter (2 minuten wisseltijd).
2b.Carterontluchting bleef altijd onvoldoende:
De boxermotor perst bij elke slag de lucht achter de zuigers samen en daarom is het simpele carter ontluchtingssysteem veruit onvoldoende.
De ontluchtslang mondt uit in de rechter-inlaat en die bougie is altijd verolied, en de inlaatklep opgekoold, en de uitlaat ver-ast, in tegenstelling tot links.
2c. De contact punten zitten op een plaats waar je eerst een kuipdeel, dan de oliekoeler en dan de voordeksel van 't blok moet verwijderen. ze blijven ongeveer 6000 km goed functioneren, daarna gaat het verbruik omhoog en de trekkracht terug. Ook hier is een speciaal verkant voelermaatje nodig om 0.4 mm punt-lichthoogte te garanderen. In 250.000 km dus 42 keer de zaak openmaken etc . Dit probleem is getackeld met een SH ontsteking die het nog steeds doet.
Ik ga niet op andere eigenwijze details in, maar het lijkt erop dat de chefconstructeur van BMW niet veel scholing of vooral praktische ervaring had. Maar misschien was hij een aangewezen/geplaatste schoonzoon (?) wilde hij geen goed produkt maken. In ieder geval begon het markt aandeel van BMW sterk terugtevallen in de tachtiger jaren door de betere Japse motoren, maar dat herstelde een beetje met de K's
Verder vraag ik de lezers mijn TECHNISCHE punten te weerleggen. Als je een duur produkt neerzet verwacht je dat het goed is, en dat valt m.i. tegen als je het vergelijkt met de Suzuki Alto. 200.000 km gereden en bijna geen onderhoud(!). hoe is het mogelijk, geen vergelijk met de BMW. Maar je weet wel dat je hem hebt....
Enfin, om over na tedenken,
groeten, Louis 250.000 km R100S 1978.
19 reacties
Ton
OmarB
Bep
louisvanrijn
OmarB
Tiny
louisvanrijn
Ton
Jooo22
RRene
jaap43
OmarB
louisvanrijn
Ysengrimus
Ysengrimus
Ysengrimus
PeterH
schrijver