Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum: De kleine en grote beurt van m'n 1995 R100RT wil ik zelf gaan doen. Nu staat er in het technisch handboek het afstellen van het ontstekingstijdstip beschreven van alle modellen tot 1980. Is het daarna niet meer nodig? Er zit op het blok links achter de oliepijlstok wel een rubbertje met neem ik aan een kijkglaasje voor het checken met een stroboscoop. Weet iemand hoe dit gaat bij een '95 R100RT? Alvast bedankt, groet, Marc.

6 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'RenÈ', geïmporteerd van het oude forum: Marc, een R100RT van 1995 heeft electronische ontsteking, dus je hoeft geen ontstekingstijdstip af te stellen met een stroboscoop; het kijkgaatje waar het rubbertje op zit heb je nodig om je klepspeling correct af te stellen het is allemaal niet moeilijk te doen, maar als ik jouw vragen zo lees, is het misschien beter om dit alles eerst eens samen met een wat meer ervaren persoon te gaan doen veel plezier, RenÈ

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum: Hoi RenÈ, Tja, dan moet die wel in de buurt zijn. Ik woon in Amsterdam. Maar goed, dit forum helpt me al wel een HEEL eind op weg. En ik heb er wel vertrouwen in dat ik niks onherstelbaars verkeerd zet (zeg maar). Ik heb net even gechecked, en inderdaad zit achter het rubbertje geen kijkglaasje maar kijk je gewoon naar binnen. Het is de ruimte waar het vliegwiel moet zitten denk ik. Het is in ieder geval droog (geen olie). Ik snap niet dat je van daaruit kunt checken of je klepspeling goed is afgesteld. Dat doe je toch gewoon met een voeler en de juiste afstanden en als alles weer gemonteerd is horen of het goed is. (geen geluid = te krap; veel geluid is te veel speling)? Of werkt het anders?

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum: Marc, ik zou beginnen met het kopen van een handboek en dat eens rustig door gaanlezen. De ruimte waar je inkijkt zit inderdaad je vliegwiel. Op dit vliegwiel staan weer de merktekenss om je ontstelking te controleren (ja, inderdaad ook bij elektronische ontsteking) en om de krukas in de juiste stand te zetten (bovenste dode punt) om je klepspeling te meten/af te stellen, want meten is weten! Als je Den Haag in de buurt vindt, wil ik je wel een keer helpen, maar het advies blijft: koop een goed handboek (Peters of zo). Groet Robbert

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Robbert, Den Haag is in de buurt. Lijkt me leuk om een keer langs te komen en eea door te spreken of dat je me het kleppenstellen voor kan doen. Ong. eind vd zomer wil ik de eerste kleine beurt doen. Ik heb het motorhandboek van Peters (no. 68). Vind het een goed boek, maar er blijven toch nog wat vragen over. (misschien moet ik het daarvoor nog wat beter doorspitten) of totdat je natuurlijk gewoon aan het werk gaat en alles tegenkomt. Kun je me een keer mailen op marc.meertens@wanadoo.nl? Alvast bedankt, groet, Marc.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Peters nr 68 is een bruikbaar handboek, je moet alleen eens rustig de tijd nemen om eea door te nemen. Zoals Robbert al zegt kan je door dat gat de merktekens vinden, OT=bovenste dode punt, dit merk gebruik je om aan 1 kant de kleppen te stellen, draai je nu de krukas 360' zie je weer OT, kan je de andere kant stellen. Door dit gat kan je bij jouw fiets de ontsteking controleren, merkteken 'S'. Je bent hier (Hillegom, 20km af Schiphol) ook welkom. Groeten, Paul.